Strojvedoucí založili odbory v RegioJetu. Přidali se i další zaměstnanci

Jan Kuliš

Druhý pokus o založení odborové organizace ve firmách kontroverzního podnikatele Radima Jančury proběhl úspěšně na konci roku 2017. Regiojet v reakci uvedl, že zaměstnanci dostali v loňském roce přidáno o čtrnáct procent.

Poprvé v historii soukromého železničního dopravce RegioJet si jeho zaměstnanci založili odborovou organizaci. Stalo se tak před měsícem, odboráři jsou členy celostátní Federace strojvůdců. Členy se ovšem nestali pouze strojvedoucí, ale i další zaměstnanci vlakové společnosti.

„Je příjemné, že si i kolegové u soukromých dopravců uvědomují význam profesní odborové organizace,“ řekl serveru zdopravy.cz tiskový mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Členy odborové organizace se podle Poláška „stala většina kolegů strojvedoucích působících u této firmy, ale i několik zaměstnanců RegioJetu z jiných profesí“. Zatím se odboráři stalo přes třicet zaměstnanců soukromého dopravce.

Mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj v reakci na vznik odborové organizace Deníku Referendum odpověděl, že komunikace mezi nimi a vedením firmy bývá přímá a intenzivní. „Každý ze zaměstnanců má možnost oslovit přímo majitele firmy, Radima Jančuru. Strojvedoucí se také například přímo podílejí na nastavení turnusů a plánování směn,“ doplnil a zmínil i zvýšení mezd strojvůdců o čtrnáct procent v minulém roce.

Žluté autobusy odbory nemají

U sesterské dopravní společnosti Student Agency, kterou stejně jako RegioJet vlastní kontroverzní podnikatel Radim Jančura, přitom už odborářská buňka před lety vznikla. Jančurovi zaměstnanci tak reagovali na šikanu ze strany nadřízených a porušování zákoníku práce. Dnes již však u „žlutých autobusů“ odbory nefungují a Jančura se snaží celou společnost Student Agency postupně převést pod společnou značku RegioJet zahrnující jak autobusovou, tak vlakovou dopravu.

Ve Federaci strojvůdců, do níž se přehlásili lidé pracující pro dopravce RegioJet, dále působí zaměstnanci Českých drah i zástupci německé dopravní společnosti Trilex, jejíž vlaky jezdí v Libereckém a Ústeckém kraji. Naopak na založení odborové organizace v Leo Expressu nebo Arrivě železniční odboráři stále čekají.

Federace strojvůdců je dobrovolnou profesní organizací navazující na tradici Spolku strojvůdců, který byl založen na sklonku devatenáctého století v Praze. Činnost Federace byla v dobách druhé světové války i státně-socialistické diktatury — s výjimkou krátkého období Pražského jara — potlačena. Obnovena byla až v roce 1990 a dnes Federace eviduje kolem patnácti set členů.