Škoda Auto chce zavést povinnou práci o víkendech, odbory se brání

Petra Dvořáková

Škoda Auto prodává rekordní počet aut, nestíhá je ale vyrábět. Chce proto zavést nový systém směn, díky němuž by všichni zaměstnanci občas pracovali i o víkendu. Odbory požadují, aby práce o víkendu byla dobrovolná.

Jako smetí hozené na zem. Tak podle předsedy Podnikové rady Škoda Auto Jaroslava Povšíka vypadá nabídka, kterou vedení nejziskovější české firmy představilo odborům na zahájeném kolektivním vyjednávání. Hlavním předmětem sporu mezi odbory a Škodou Auto je práce o víkendech.

Automobilka letos dosahuje rekordů, co se týče počtu vyrobených aut, a s tím i historicky nejvyšších zisků. Přesto poptávce nestíhá vyhovět. Chce proto v závodech v Mladé Boleslavi i ve Vrchlabí zavést šestnáctisměnný provoz. V důsledku by všichni pracovníci čas od času pracovali i v pátek v noci nebo v sobotu a volno by si vybrali během týdne. Odbory ale nejen kvůli rodinnému životu zaměstnanců požadují, aby byla práce o víkendu dobrovolná.

Na pracovní soboty už před rokem přistoupily odbory v závodu Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. V nejmladším výrobním provozu funguje osmnáctisměnný systém, díky němuž prý mají zaměstnanci volno celý víkend pouze jednou za třináct týdnů. „Po roce vidíme, jak hrozný je to model, jak velkou zátěží je pro celé rodiny, a právě i pro děti našich zaměstnankyň a zaměstnanců,“ komentoval ve Škodováckém odboráři předseda kvasinských odborů Martin Lustyk.

První neúspěšné kolo vyjednávání proběhlo v úterý 7. listopadu, druhým kolem se pokračuje v pátek 10. listopadu. Na základě oboustranné dohody odmítají odbory i firma průběh vyjednávání komentovat, odbory se k němu vyjadřují výhradně v týdeníku Škodovácký odborář. Na podobě kolektivní smlouvy by se měli dohodnout do konce roku, kdy končí smlouva stávající.

Neřešeným problémem zůstává chlad, který jde dělníkům na nohy při výrobě Octavií, ale i byrokracie a nedostatečná možnost rekvalifikace. Požadavky na růst mezd odbory odmítají upřesnit, měl by ale přesáhnout deset procent.

Tržby vzrostly o dvacet dva procent

Vloni v lednu stouply mzdy ve Škodě Auto o tři procenta. Průměrná dělnická mzda se po započítání všech bonusů pohybuje okolo čtyřiceti tisíc korun hrubého měsíčně a celorepublikový průměr tak přesahuje o deset tisíc. Stále je však pod hranicí průměrné mzdy v Německu, přestože Škoda spadá pod německý koncern Volkswagen.

Němečtí odboráři v létě prohlásili, že čeští zaměstnanci by měli za stejnou práci pobírat stejné peníze jako němečtí. I ta nejnižší tarifní třída v německém Volkswagenu přitom pobírá dva tisíce euro, přes padesát dva tisíc korun. Odbory během letošní stávky ve slovenském Volkswagenu upozorňovaly, že nejvyšší tarifní třída ve Volkswagenu na Slovensku je ohodnocena hůře než nejnižší tarifní třída ve Volkswagenu v Německu. A to měli ve slovenském Volkswagenu před stávkou dělníci o asi sedm tisíc korun měsíčně vyšší průměrní plat než zaměstnanci české „škodovky“.

Jenže české odbory teď vedou s německými odbory spory. Podle Povšíka už jim německý protějšek ani neodpovídá na dopisy a informace se tak dozvídají z médií. Situace se vyostřila díky návrhům přesunout výrobu modelu Superb do Německa — a právě fakt, že v České republice automobilka nestíhá vyrábět, přesunu nahrává. „Superb je naše vlajková loď, která utváří podnik,“ odmítl Povšík přesun výroby Superb na setkání s německými odboráři. Místo toho by se prý mohli vzdát výroby Seatu Ateca.

Odbory navíc vyjádřily obavu, že přesun výroby by ohrozil i dva tisíce pracovních míst. Právě o dva tisíce pracovníků letos Škoda Auto rozšířila své řady a v současnosti pro podnik pracuje asi třicet tisíc lidí. Výsledky firmy hrají v jejich prospěch.

Škoda Auto si drží pozici nejziskovějšího českého podniku a největšího exportéra. Od ledna do září se prodalo přes šest set tisíc vozů a tržby za první tři čtvrtletí vzrostly meziročně o dvacet dva procent na 315 miliard korun. „A to je pádný argument k tomu přestat zaměstnance strašit a přijít s opravdu důstojným návrhem mezd,“ píše Škodovácký odborář.