O slušných nadľuďoch a chýbajúcich víziách

Marcel Šedo

Marek Šedo z partnerského Poleblogu píše o nešťastném pojetí „slušnosti“, která se podle něj stala pouhým marketingovým heslem, za nímž se neskrývá žádný obsah. Zato bývá hojně zneužívána k nálepkování politických oponentů.

Na všetkých protestoch s názvom Za slušné Slovensko som sa zúčastnil a nikdy som nevolil a ani nebudem voliť SMER-SD či SNS. Samotné zhromažďovanie, politickú angažovanosť a masové protesty považujem za najdôležitejšie prvky demokracie. A som hrdý, že som mohol byť súčasťou masy, ktorá sa postavila proti arogancii súčasnej vlády a odsúdila brutálnu vraždu dvoch mladých ľudí. Zároveň som však nešťastný z toho, že som tieto slová musel napísať. Nie preto, že by neboli pravdivé, ale zo vsugerovaného pocitu, že by som sa mal za svoj nasledujúci komentár hanbiť a ospravedlňovať. Že ak napíšem niečo kritické, prestanem byť členom slušnej časti tohto národa. Aj kvôli tomu vznikal tento článok dlhší čas, jeho zverejneniu predchádzalo permanentné redukovanie a pridávanie, neistota a strach.

Počas prvej spomienky — zapálenia sviečky za Jána Kuciaka a Martinu Kušnírovú, som pocítil niečo, čo sa už počas protestov nikdy nezopakovalo. Osamelo stojac pri horiacich sviečkach na námestí SNP som zrazu začul zvoniť zvon. Okamih spirituálnej transcendencie, memento. Na následnom tichom pochode sa mlčiaci dav premenil na ticho pred búrkou a celým mestom prechádzala vibrujúca energia. Bolo to hrmenie ticha. A ešte do tretice hral pre mňa zvuk vo vzťahu k protestom dôležitú rolu. To už som opäť stál na námestí SNP a počúval rečníkov. V diaľke opäť spieval zvon a opäť mohol celej scéne dodať osudový nádych. Ale nedodal, nikto si ho nevšimol. Okamih neporozumenia, emócia sa stratila a naše cesty sa rozišli.

Slušnosťou ku svetlým zajtrajškom

S čím mám teda problém? So slovíčkom slušnosť. Slušnosť sa dnes stala zaklínadlom, mantrou, nálepkou a prostriedkom vymedzenia sa voči nejakej skupine obyvateľstva. „Nebuďme ako oni,“ píše Štefan Hríb vo svojom článku. Na jednej strane by sme sa mohli reklamnému mágovi, čo prišiel s názvom „Za slušné Slovensko“, poďakovať. Veď rečami o slušných Slovákoch nás tu dlhé roky oblažovali len naši holohlaví spoluobčania, neoľudáci a kresťanskí fundamentalisti. Ukradnúť im agendu, to bolo veľmi šikovné. A možno aj trochu desivé. Pokiaľ si totiž nejaká skupina obyvateľstva uzurpuje výhradné právo na morálne hodnotenia, na definovanie toho, čo je slušné, normálne, morálne a čo nie, ak sa stavia do pozície sudcu a vymedzuje sa voči „tým druhým“, tak sa dostávame na veľmi tenký ľad. Dnes je celý mediálny priestor zahltený touto vágnou a zjednodušujúcou dichotómiou. Zúfam si. V prípade, že niekto nezapadá do našej kategórie slušnosti, okamžite sa stáva neslušným. V tom prípade ide slušnosť bokom.

×
Diskuse
JP
April 14, 2018 v 15.15
Bezmoc statisíců
"Moc bezmocných", napsal kdysi Havel. A on tím měl na mysli ten stav, když tuhý politický režim se zdá být neporazitelný, a jakýkoli odpor proti němu marný. A přece - ti napohled bezmocní mají svou moc, který vzniká právě z prohnilosti onoho režimu, a z narůstající míry vnitřního odporu "mlčící většiny" proti tomuto útlaku.

V současném Slovensku je ovšem situace jiná. Ty statisíce demonstrantů mohly zcela volně a veřejně vyjádřit svůj pocit zhnusení - a přesto tento jejich akt vyjádřené vůle se nakonec stal dokladem jejich faktické bezmoci. Několik politiků sice bylo nuceno odstoupit; ale celý ten mafiózní systém zůstal zachován. A co hůře: ta "neslušnost" je tak hluboce zakořeněná v samotné slovenské společnosti, že ani od voleb není možno očekávat nějaké zásadní zlepšení.

Co s tím? Existuje pro současné Slovensko vůbec ještě nějaká naděje? Naděje na to, stát se "slušnou" zemí?

Za prvé: tato snaha o slušný svět, slušnou společnost, to je opravdu běh na dlouhou trať. Na velmi dlouhou. Tady se musí proměnit celé společenské vědomí; tedy názory, postoje, charaktery samotných lidí. A něco takového nikdy nepřijde ze dne na den. Je to otázka výchovy - v rodinách, ve škole; ale je to zároveň otázka celé společenské atmosféry. Kde je hranice slušnosti - tedy kde je hranice toho, co je považováno za principiálně nepřijatelné. Tyto hranice jsou především ve státech dřívější východní Evropy stále ještě někde jinde, nežli v zemích Evropy západní, kde mnohem dříve vznikla občanská společnost, s jejími právy jednotlivce, a s respektem vůči jednotlivci.

Ale na straně druhé: jak autor článku naprosto výstižně konstatuje, chybí tu nějaká opravdu nosná idea. Taková, která by angažovanost společnosti rozšířila i nad tu pouhou procházku k volební urně jednou za čtyři roky. Taková zápalná idea tu chybí - a to zdaleka nejen pouze na Slovensku. A nejen ve státech Evropy východní.