Známí sponzoři ultrakonzervativců v USA překvapili investicí do TIME Inc.

Petr Jedlička, Radek Kubala

Miliardářští bratři Kochové proslulí financováním Cato Institutu či hnutí Tea Party dali přes třináct miliard do nákupu podniku vydávajícího středoproudé magazíny Time, Marie Claire, Fortune a People. Komentátoři debatují nad jejich motivy.

Zřejmě nejznámější sponzoři konzervativních a ultrakonzervativních politiků v USA David a Charles Kochovi vzbudili velkou pozornost svým posledním investičním počinem. Stalo se tak v minulém týdnu. Magnátští bratři vlastnící korporaci Koch Industries přispěli totiž mediální společnosti Meredith více než pětinovým dílem — v přepočtu více než třinácti miliardami korun — na nákup známého vydavatelského domu TIME Inc. specializujícího se na středoproudé společenské magazíny.

Znalci připomínají, že TIME Inc. je spíše ztrátový podnik. Ideové orientaci bratří Kochových je navíc dosti vzdálený. Mezi nejznámější magazíny daného domu patří časopis TIME proslulý anketou Osobnost roku, Marie Claire orientovaná na profesně aktivní ženy, Fortune sledující svět boháčů nebo lifestylově populární People.

Mnozí komentátoři se proto domnívají, že Kochové chtějí příslušnou cestou především rozšířit svůj kulturně-politický vliv či přímo propagovat ultrakonzervativní agendu.

„Nákup může znamenat postupný konec jednoho z nejznámnějších a nejrespektovanějších časopisů ve Spojených státech, jehož tituly budí pozornost světových elit a mnohé fotografie jsou nesmrtelné,“ píší Sydney Emberová a Andrew Ross Sorkin v newyorských Timesech.

„Na bratrech Kochovým není znepokojující, že jsou konzervativní. Zakladatel časopisu TIME Henry Luce byl taky kozervativec. Lze se spíše obávat, že médium začne propagovat ultrakonzervativní agendu republikánské strany, jako je popírání změn klimatu a jiných vědeckých faktů, což Kochové dlouhodobě podporují,“ uvádí Lucia Gravesová v listu The Guardian.

×