Přechody pro chodce jsou v okolí pražských škol špatně řešené a nebezpečné
Petra DvořákováLetošní monitoring organizace Pražské matky potvrdil, že podmínky pro chodce jsou v okolí pražských škol neuspokojivé. Čím dál více dětí vozí rodiče do školy autem, která situaci chodců ještě zhoršují.
Dlouhé čekání u přechodů, sprintování na příliš krátkou zelenou, brodění se bahnitými pěšinami, přelézání zábradlí. Tak popisuje letošní monitoring organizace Pražské matky každodenní realitu žáků, kteří v Praze chodí do pěšky do školy.
Právě děti do čtrnácti let jsou přitom chodecky nejaktivnější skupinou Pražanů. Do projektu Pěšky do školy, pod který monitoring cest do školy a zpět spadá, se letos zapojily tři základní školy - Základní škola Filosofská na Praze 4, Základní škola U Santošky na Praze 5 a Základní škola Burešova na Praze 8. Nebezpečné přechody a další problematická místa označovaly za asistence pedagogů a zástupců sdružení samy děti.
Na nebezpečné dopravní situaci se paradoxně z velké části podílejí rodiče dětí v roli řidičů. Podíl aut, která vezou školáky, na ranní silniční dopravě v Praze známý není. Ale například v Londýně ráno řídí rodiče vezoucí dítě do školy každé páté auto. A dotazníkové šetření Pražských matek potvrdilo, že v Praze je situace zřejmě velice podobná.
Třeba v Jitřní ulici v pražských Hodkovičkách projede mezi sedmou a osmou hodinou téměř dvě stě padesát aut, z nichž sto osmdesát zastaví před Základní školou Filosofská. Mimo tuto ranní špičku je intenzita autodopravy v ulici čtvrtinová. Většina dětí ze školy Filosofská přechází silnici v místě autobusových zastávek, přestože pak musí dávat pozor na projíždějící auta a přelézat zábradlí, místo toho aby zvolila provizorní přechod.
„Pozorujeme, že počet dětí, které jezdí do školy s rodiči autem, stoupá. Ráno do školy je ale rodiče vozí mnohem víc než odpoledne ze školy. Předpokládáme, že tedy nejde o to, že by děti cestu do školy nezvládly, ale spíš o to, že je jízda autem pohodlnější,“ vysvětlila Deníku Referendum Blanka Klimešová z Pražských matek. Organizace proto pořádá na školách zapojených do projektu Pěší dny, v rámci nichž mají alespoň jednou za čas dojít děti za výukou pěšky.
„U Základní školy Filozofská i Základní školy Jitřní zpracováváme ve spolupráci s Pražskými matkami a Technickou správou komunikací hlavního města Prahy bezpečnější dopravní řešení. Dopravní studie bude předána příští týden,“ řekl Deníku Referendum starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (Trojkoalice/Zelení). Nové přechody chystá městská část i u Základní školy Jižní a Ohradní.
Pětivteřinová zelená
Množství automobilů představuje problém i v Žernosecké ulici, kde se potkávají auta rodičů dětí ze Základní školy Burešova i ze Základní školy Žernosecká. Zvláště nebezpečné je podle Pražských matek přejít ulici Střelničná u metra Ládví, kde jsou dle monitoringu špatně řešeny všechny přechody v okolí školy.
„Z našeho pohledu je ZŠ Burešova z hlediska pohybu dětí nejbezpečnější školou, protože se nachází uprostřed sídliště. Přesto jsme v říjnu nainstalovali v ulici Žernosecká před přechodem pro chodce protismykové úpravy povrchu vozovky. Přechod přes Střelničnou nevnímáme jako problematický, jelikož je od ZŠ Burešova vzdálen více než tři sta metrů metrů a pro cestu do školy ho využívá minimum dětí,“ vysvětlila Deníku Referendum mluvčí Prahy 8 Marcela Voženílková.
Před Základní školou U Santošky mají děti na překonání tříproudové komunikace pět vteřin. Pokud to chtějí stihnout, nezbývá jim než vyběhnout okamžitě, jak naskočí „zelený panáček“. Přechody v okolí školy jsou navíc dlouhé a řidiči u nich často nerespektují přednost pro chodce. Podle mluvčího Prahy 5 Jakuba Večerky městská část požádala pražský magistrát o úpravu krátkého intervalu pro přechod komunikace.
Obecně patří mezi nejčastější problémy chybějící chodníky, krátká zelená na přechodech a nedodržování přednosti pro chodce na přechodech bez semaforu nebo špatné rozhledové podmínky na nich. Děti tedy neohrožují pouze řidiči, kteří nedodržují předpisy, nebo nadbytek aut, ale i technická řešení míst, za něž je zodpovědný pražský magistrát či městské části.
Monitoring Pražských matek je proto i součástí dopravní studie, která obsahuje doporučení ke změně infrastruktury. Studii organizace posílá městským částem a ty pak žádají o realizaci jednotlivých opatření magistrát. Z loňských doporučení se jich uskutečnilo již více než deset — naposledy byla například upraveno vodorovné značení a nainstalován dočasný dělící můstek v blízkosti Základní školy Barrandov II.