Home Credit v Číně ztrácí důvěru
Olga LomováZákazníci Home Creditu v Číně si začínají stěžovat na nekalé praktiky porušující elementární zásady slušnosti a mnozí se cítí podvedeni.
Finanční skupina PPF začala v Číně podnikat roku 2008, zpočátku na lokální úrovni. Zvolila si marketingově přitažlivé jméno — Ťie-sin, doslova Důvěra v Čechy (jméno je překvapivě podobné čínskému názvu firmy CEFC, Chua-sin, čili Důvěra v Čínu). Celostátní licenci pro poskytování spotřebitelských získala PPF roku 2014 za vydatné pomoci české vlády a od té doby ji čínští představitelé dávají za příklad toho, jaký úspěch přinesl restart české zahraniční politiky vůči ČLR.
O Home Credit China se až donedávna psalo pozitivně také jako o prospěšné službě prospívající čínskému národnímu hospodářství. V posledním roce se však objevují i kritické hlasy. Čínští zákazníci si začínají stěžovat na nekorektnost jednání Home Creditu, na nevybíravé způsoby vymáhání dluhů a na porušování práva na ochranu osobních údajů.
Téma zatím neproniklo do hlavních médií, již více než rok se však o něm diskutuje na lokálních zpravodajských serverech. Naposledy se počátkem listopadu objevila krátká zpráva v tomto smyslu na Tchien-sia sin-wen wang, kde se vedle zpravodajství přebíraného z oficiálních zdrojů objevují i vlastní články hlavně o celebritách a životním stylu. Zpráva měla sugestivní název: „Home Credit násilím vymáhá dluhy a hrubě porušuje elementární standardy společenské morálky“.
V textu opatřeném spoustou vykřičníků, jak se na pořádný bulvár sluší, se píše, že zaměstnanci Home Creditu zákazníkům nevysvětlí způsob počítání úroků ani dodatečné poplatky a uvádějí je v omyl, a dále, že porušují právo zákazníků na ochranu soukromí. Podle autora článku Home Credit neoprávněně získává telefonní čísla zákazníků a jejich příbuzných a následně v nepřetržitých telefonátech vyhrožuje jak samému dlužníkovi, tak i jeho rodinným příslušníkům.