Sobotka ke Štechovi: Zvyšovali jsme platy učitelům i výdaje na veřejné školství

Jan Gruber

Premiér Bohuslav Sobotka společně s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Stanislavem Štechem shrnovali činnost rezortu v uplynulých čtyřech letech. Hovořili o prosazených zákonech, podpoře sportu a růstu rozpočtu rezortu školství

Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) se v pondělí sešel k další z bilančních schůzek s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Stanislavem Štechem (ČSSD). Na společném jednání spolu hovořili především o schváleném státním rozpočtu, financování vysokého i regionálního školství a zvyšování platů učitelek a učitelů.

„Naše dnešní bilance byla radostná. Podařilo se nám dosáhnout cíle, pokud šlo o vyjednávání o státním rozpočtu. Zvýšili jsme výdaje na vysoké školy nejvýrazněji za poslední čtyři pět let. Vysoké školy dostanou příští rok o tři miliardy korun navíc. Dosáhli jsme rovněž zvýšení platů v regionálním školství. Tam dochází od prvního listopadu k růstu tarifních platů o patnáct procent,“ řekl v úvodu tiskové konference po bilanční schůze předseda vlády. Rozpočet rezortu školství se oproti minulému roku zvýšil bezmála o čtrnáct miliard korun a dosáhl historického maxima sto osmačtyřiceti miliard korun.

Sobotka se krátce pozastavil i u otázky financování sportu. Řekl, že jedním z úkolů, kterými pověřil Štecha, když se ujímal úřadu, bylo zrychlení výplat finančních prostředků z jednotlivých dotačních programů. „Jsem rád, že se to podařilo vyřešit,“ dodal premiér. „V oblasti sportu za sebou máme po personální obměně sekce sportu velký kus práce. Provedli jsme nové kontroly, nová posouzení žádostí, proto tam bylo ono zpoždění. Ale i díky intenzivní komunikaci se sportovním prostředím jsme vše zvládli,“ doplnil Sobotkova slova Štech.

Školy již nesmějí učitele o prázdninách propouštět

Předseda vlády se stejně jako při předchozích bilančních schůzkách dotknul čerpání evropských prostředků a schválené legislativy. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy říkal, že se vládě podařilo dobře zareagovat na chybějící kapacity mateřských škol a demografické změny. Zmínil rovněž změny v systému předškolního vzdělávání, konkrétně zavedení posledního roku předškolního vzdělávání jakožto povinného. „Byť je toto opatření přijímáno nejednoznačně, tak se jeho prostřednictvím snažíme vytvořit takové podmínky, aby byl přechod do základního vzdělávání pro všechny co nejjednodušší a byly odbourány různé bariéry,“ vysvětlil Štech.

Štech za jeden z důležitých kroků vlády označil schválení novely zákona o pedagogických pracovnících, která mimo jiné jasně stanovuje, že je nepřípustné učitele a učitelky propouštět na dobu letních prázdnin. Sobotkova vláda dále prosadila novelou školského zákona reformu financování regionálního školství, která školám přinese finanční prostředky podle skutečného rozsahu poskytovaného vzdělávání a ne podle počtu žáků a žaček, a novelu vysokoškolského zákona, jež změnila systém akreditací a vytvořila Národní akreditační úřad.

Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, v jehož čele se v tomto volebním období vystřídali dva ministři a jedna ministryně, se podařilo splnit téměř všechny závazky z Programového prohlášení vlády. Nejvýraznějším nesplněným úkolem je nadále chybějící kariérní řád, jehož cílem mělo být mimo jiné zavedení motivačního ohodnocení učitelů a učitelek. Ač bývalá ministryně Kateřina Valachová (ČSSD) daný zákon připravila a vláda jej schválila, k jeho prosazení nedošlo. Proti se totiž postavila nejen sněmovní opozice, ale i poslanci a poslankyně koaličních stran — především z politického hnutí ANO.