Praha 1 chce zakázat vjezd kol a koloběžek, s turisty omezí i místní

Johanna Nejedlová

Praha se chystá omezit v dané hodiny vjezd cyklistů do centrálních pěších zón. Snaží se tak bojovat proti elektrokoloběžkám a jiným dopravním prostředkům pro turisty, které obtěžují místní obyvatele. Na situaci upozornila organizace Auto*Mat.

Rada městské části Prahy 1 v úterý v hlasování schválila usnesení, na jehož základě má být vypracován návrh na omezení používání jízdních kol v centru hlavního města. Uvažuje se o zákazu vjezdu v oblasti Můstku, Staroměstského náměstí, Václavského náměstí, náměstí Republiky, Celetné a Ovocného trhu mezi desátou dopolední a šestou odpolední. Úpravu hájí radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš (ODS). Chce tak bojovat proti turistům na elektrokoloběžkách či jiných vozítcích, na něž si stěžují místní obyvatelé.

Důvodem zákazu všech kol jsou podle městské části stížnosti obyvatel na turisty používající elektrické koloběžky a takzvané pivní autobusy. Těmito vozítky podnikatelé nahradili loni zakázané segwaye, nezmizelo tak ale ohrožení pro chodce. Elektrokoloběžky sice nejsou ze zákona jízdními koly (a v pěší zóně již nyní nesmí jezdit). Jiná nebezpečná vozítka jako například pivní autobus — tedy kolo pro několik lidí s pípou — ovšem podle Ministerstva dopravy jízdními koly jsou.

„Problém s komerčním provozováním elektrokoloběžek a dalších vozítek lze řešit jinak a není kvůli tomu nutné kriminalizovat lidi, kteří jezdí po Praze na kole, a šetří tak životní prostředí i zdraví ostatních," říká Hana Škodová, ředitelka spolku Auto*Mat.

„Bohužel městská policie v počtu lidí, které má k dispozici, není schopna zajistit veřejný pořádek a stíhat spolu s živnostenským odborem porušování tržního řádu a dalších pravidel ze strany těch, kteří zapříčinili i zákaz segwayů," uvedl radní Bureš. Nechce prý omezovat slušné cyklisty, ale nevidí jinou možnost. Policie podle něj totiž pivní autobusy posuzuje jako jízdní kola.

Proti zákazu používání jízdních kol se postavil Auto*Mat, organizace hájící kvalitní prostředí pro život ve městě, která se o návrhu dověděla minulý pátek. Řada lidí pak na její výzvu podpořila jejich podnět proti zákazu jízdy na kole na pěších zónách.

Radní Bureš svůj postup hájí tím, že obdobné řešení využívají metropole po celém světě, například Vídeň nebo Londýn. Podle Auto*Matu však na Praze 1 tvoří centrální pěší zóny, v nichž by měla být jízda cyklistům zakázána, zhruba jednu třetinu všech tras pro cyklisty. „Vídeň má na rozdíl od Prahy kvalitní cyklistickou infrastrukturu, která vede hlavní proudy cyklistické dopravy jinudy,“ dodává Jakub Holzer z Auto*Matu.

Podle Jakuba Dittricha, majitele firmy ekolo.cz, elektrokoloběžky nejsou jízdní kola. „Je možné je z místa vykázat ve spolupráci s Policií České republiky už nyní. Vzhledem k tomu, že se jedná dopravní prostředek, řidič by měl být držitelem řidičského oprávnění,” řekl. V případě pohybu na pěší zóně by měl být držitelem relevantní výjimky. „V opačném případě se jedná nade vší pochybnost o dopravní přestupek — vjezd do pěší zóny,” dodává Dittrich.

Richard Bureš chce zákazem přimět ministerstvo dopravy k tomu, aby situaci začalo řešit. „Ve skutečnosti tím ale vydírá cyklisty, jejich sdružení a institucionální podporovatele, aby za ně řešili problém, který se dopravní cyklistiky dotýká jen okrajově, a se kterým si Praha 1 neví rady, “ uvádí k situaci Auto*Mat. Místní politici by měli podle Auto*Matu hledat řešení s úředníky centrálních úřadů předtím, než začnou omezovat i občany své městské části.