Nobelovské chvění
Radovan BartošekNobelova cena pro Boba Dylana je skutečnou provokací. Bez servítek nabourává kult, který si někteří čtenáři budují okolo moderní literatury.
Až dosud byla nejextravagantnější Nobelovou cenou, ta udílená za mír, která často volbou svých laureátů spíše než k přemýšlení o světovém míru nutila k pousmání, ze kterého se stával cynický škleb. Ale Bob Dylan to všechno překonal. Tedy alespoň v očích některých šokovaných intelektuálů. Dylan je přece písničkář. A pomněte Philipa Rotha! Ten by si to zasloužil mnohem víc! Kam se na jeho texty hrabe kazatelský a naivní Dylan! A tak twitter explodoval.
A protože hlavním heslem českého intelektuála je neztratit kontakt s globálním pelotonem spěchajícím k hraně útesu, pohoršovalo se samozřejmě i u nás. Například jsem se dozvěděl, že se někdo několik let kvůli Dylanovi učil anglicky, a pak zjistil, že jeho texty nedávají smysl. Že by dotyčný všechny ty Ginsbergy a modernismy zakázal jsem se sice nedozvěděl, ale kdesi v pozadí celé té skvostné úvahy to probleskovalo.
Bob fascinoval v době konjunkce nekřesťanské krutosti. Nabízel formou poezie víru v základní principy křesťanské morálky - dovolával se víry v Boha.
Dnes fascinuje v době, kdy ke konjunkci krutosti bohem opuštěné se připojila krutost bohem ospravedlněná.
každý ví, časy se mění, ale ne příliš....bych dodal.