Bob Dylan včera poprvé vystoupil v Číně

Zuzana Přikrylová

Po loni zrušených koncertech se včera legendě amerického folku poprvé v jeho kariéře povedlo prolomit bariéry a dostat se za čínské hranice. Po včerejším koncertě v Pekingu je na programu ještě vystoupení v Šanghaji.

Situace s koncerty v Číně je díky sešněrovanému režimu značně problematická. Od prvního koncertu západní kapely, konkrétně britských Wham, uplynulo více než pětadvacet let, zahrát si v této asijské velmoci se ovšem dodnes povedlo jen hrstce hudebníků. V devadesátých letech, kdy systém částečně uvolnil tvrdá „pravidla pro potenciálně podvratné akce“, a následně v minulém desetiletí v Číně vystoupila jména jako Nine Inch Nails, James Brown, Sonic Youth nebo Black Eyed Peas.

Po vystoupení umělkyně Björk v roce 2008 se ovšem tamější ministerstvo kultury zase stáhlo a pódia vyhradila čínským popovým zpěvákům. Björk totiž v rámci svého vystoupení předvedla i skladbu Declare Independence, jež věnovala okupovanému Tibetu. Kvůli obdobnému problému (účasti Noela Gallaghera na protitibetském festivalu) se neuskutečnil ani koncert Oasis o dva roky dříve. Ministerstvo si zkrátka dává velmi záležet na tom, aby nějaký západní interpret svým nepřístojným hudebním projevem „nezranil city čínského lidu“.

Fakt, že po loňském zrušení plánovaných koncertů se letos Bob Dylan na čínská pódia přece jen dostal, je světovým tiskem i agenturou Live Nation, která Dylana zastupuje, považován za další krok Číny směrem ke světu. Jeho vystoupení proběhlo včera v Pekingu a v pátek proběhne další v Šanghaji. Stále více rockových hvězd je ale možno vidět v okolí Číny, například v Jakartě nebo Hongkongu.

Dalším problémem kromě vysokých nároků čínské vlády na „neškodnost“ potenciálních vystupujících je ovšem i finanční stránka — v době, kdy většina interpretů díky ilegálnímu stahování žije zejména z živých vystoupení, jen málokdo sníží svou cenu za koncert na přijatelnou úroveň, kterou jsou čínští promotéři a agentury schopné zaplatit. Podle člena společnosti organizující koncerty Ato Ato Stevea Sybesmy s sebou propagování rocku mimo kosmopolitní velkoměsta nese velmi nejisté výsledky.

Zprávou z jiného konce problematiky ovšem je, že ještě krátkou chvíli před prvním koncertem nebyly ještě vstupenky vyprodány. Hlavním důvodem je nejspíš to, že Dylan si největší část svého publika získal v šedesátých letech, kdy byla Čína vůči západním vlivům pevně uzavřená. Čínsko-americký hudebník Kaiser Duo, zakládající člen heavy rockové formace Tang Dynasty, k tomuto problému dodává: „Myslím, že pokud byste oslovili 100 Číňanů mezi 21 a 40 lety a chtěli po nich jmenovat alespoň jednu Dylanovu skladbu, nejspíš si nevybaví ani jednu.“

Po dvou dubnových koncertech by příští měsíc pak Bob Dylan měl uskutečnit další vystoupení v okolních metropolích jako je Hongkong, Singapur nebo na ostrově Taiwan.