Přestože využívání známého vyhledavače čínskými podnikateli za uplynulý rok pokleslo, celkové příjmy Googlu v Číně rostly. Stalo se tak i navzdory hojně medializovanému sporu korporace s režimem, jenž loni vyvrcholil stažením Googlu do Hongkongu.
Rok po veřejném střetu s čínskou vládou kvůli internetové cenzuře uvádí americký gigant Google, že jeho obchodní spolupráce s čínskými inzerenty roste. Sdělila to v pondělí mluvčí podniku, jehož podíl na trhu s čínským vyhledáváním na síti přitom klesá.
Jeden z velkých čínských portálů minulý týden uvedl, že již nebude vyhledávání od Googlu využívat. Googlu klesá tržní podíl v čínském internetovém vyhledávání od loňského března, kdy z čínského území přesunul své vyhledávací servery do zahraničí. Spornou budoucnost pak mají v Číně i mapy od Googlu, které zajišťují atraktivitu jeho zbývajících služeb v Číně.
„Příjmy Googlu v Číně meziročně vzrostly,“ uvedla mluvčí firmy Jessica Powellová v e-mailu. Dodala, že podnik má v Číně stovky velkých i malých partnerů, s nimiž nadále spolupracuje.
Tržby za jednotlivé země světa Google nezveřejňuje. Agentura Analysys ale odhaduje, že jeho loňské tržby v Číně dosáhly 2,6 miliardy jüanů, tedy méně než 1,5 procenta světových tržeb, které činí 29,3 miliardy dolarů.
Hlavní přítomnou aktivitou Googlu v Číně zůstaly kanceláře pro prodej reklamy, což je nezvyklá situace pro firmu s dominantní pozicí na internetu ve světě. Google risknul, že bude muset Čínu zcela opustit loni v lednu, kdy Pekingu oznámil, že se už nebude podřizovat jeho požadavkům na filtrování informací.
Podíl Googlu na webovém vyhledávání v posledním čtvrtletí minulého roku klesl podle Analysys na 19,6 procenta ze 30,9 procenta ze čtvrtletí prvního. Podíl čínského vyhledavače Baidu proti tomu vzrostl na 75 procent, napsala agentura AP.