Podcasty DR: Úspěch i vyčerpání. Česká kinematografie mezi Cannes a krizí

Fatima Rahimi

Po více než třiceti letech se dostal do soutěžní sekce na festivalu v Cannes český snímek Karavan. Do kin nyní vstoupil Sbormistr, film o sexuálním zneužívání. O stavu české kinematografie jsme mluvili s kulturní publicistkou Julií Šafovou.

O filmech Karavan, Sbormistr, situaci na poli české kinematografie a o tom, co je českého na českém filmu, hovoří Fatima Rahimi s Julií Šafovou. Grafika DR

Situaci na poli české kinematografie může podle novinářky Julie Šafové výrazně ovlivnit několik aktuálních změn — zejména transformace Státního fondu kinematografie ve Státní fond audiovize, který by měl navýšit pobídky pro zahraniční produkce.

Zásadní jsou podle Šafové také domácí pracovní podmínky. „Česká kinematografie nemůže být dlouhodobě kvalitní, pokud vzniká v nezdravém prostředí. A česká audiovize zdravá není,“ říká.

Na podfinancování a zátěž dlouhodobě ukazují data a upozorňují profesní asociace. „Na konci loňského roku se konala konference, kterou svolaly asociace kameramanů, režisérů, scénáristů, dramaturgů i střihačů. Podle dat, která tam zazněla, zažilo 73 procent lidí pracujících v oboru zhoršení duševního zdraví. Polovina z nich zvažuje úplný odchod z branže,“ uvádí Šafová.

Navzdory systémovým slabinám ale v České republice vznikají kvalitní filmy. Tvůrci často pracují s omezenými prostředky a bez dostatečné institucionální opory, přesto jejich práce rezonuje doma i v zahraničí. Otázkou zůstává, zda současné změny vytvoří podmínky pro to, aby podobná díla mohla vznikat systematicky.

Dokáže český film promlouvat i k mezinárodnímu publiku, nebo zůstává spíše uzavřený v domácím kontextu? Umí reflektovat společenská traumata a tabu? A kdo má dnes v české kinematografii skutečný hlas?

Poslechněte si další díl Podcastu Deníku Referendum.

×

Podcasty DR můžete každý týden odebírat a ohodnotit na Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových platformách.