Rekordní koncert Lady Gaga je oslavou popu a queer kultury

Timon Láska

Koncert zpěvačky Lady Gaga v Brazílii přilákal 2,5 milionů posluchačů. Zpěvačka věnovala nejdůležitější vystoupení své kariéry queer lidem a poskytla naději a bezpečný prostor pro stále marginalizovanější LGBT+ fanoušky.

Lady Gaga v průběhu celé své kariéry vyzdvihovala přínos nejohroženějších skupin své fanouškovské základny — LGBT+ osob a lidí jiných ras. Foto Stringer, AFP

Co do počtu návštěvníků se ani benefiční koncerty Live Aid nebo One Love Manchester nemohou měřit s návštěvností koncertů na brazilské pláži Copa Cabana, financovaných městem Rio de Janeiro. Megalomanské show mají v Riu dlouhou historii: návštěvnost koncertu Roda Stewarta byla se 3,5 miliony návštěvníků v roce 1995 zapsána do Guinessovy knihy rekordů. V loňském roce na pláži odehrála pro 1,5 milionu Brazilců největší koncert své kariéry Madonna.

Pokud jde o návštěvnost i spektákl plážové megashow, byla „královna popu“ Madonna ze svého trůnu sesazena poměrně brzy. Vystoupení Lady Gaga, vlastním jménem Stefani Germanottové, fungující rovněž jako promo k nadcházející celosvětové Mayhem Tour, je součástí nové městské iniciativy Todo Mundo no Rio, vzniklé za účelem podpory lokální ekonomiky a turismu. Iniciativa pod záštitou současného starosty Eduarda Paese si klade za cíl pravidelně pořádat koncerty světových hudebních hvězd zadarmo, a to právě za účelem posílení ekonomiky Ria.

Uspořádat obrovský koncert zdarma znamená pro město enormní logistickou zátěž. V zemi, kde podle oficiálních statistik více než 59 milionů obyvatel žije v chudobě, ale iniciativa představuje zároveň jedinou možnost, jak hvězdu formátu Lady Gaga přinést široké veřejnosti. Inkluzivní povahu koncertu Germanottové podpořil i simultánní překlad projevů do portugalštiny.

A přestože je na oficiální čísla zatím brzy, dá se říct, že Paesovi poměrně hazardní krok vyšel: zatímco vystoupení zmíněné Madonny do městské kasy přineslo zhruba 300 milionů brazilských realů, Lady Gaga má Riu vydělat více než dvojnásobnou částku, necelých 2,4 miliard korun.

„Dočkali jste se“

Ekonomické přínosy pro Brazílii i město Rio de Janeiro jsou nezpochybnitelné, rekordní návštěvnost vystoupení Lady Gaga je ale podstatně důležitější chápat v kontextu současné společenské nálady. V turbulentním roce, kdy přední světoví politici pravidelně podnikají verbální i právní výpady vůči LGBT+ lidem, je věnování show těmto osobám úderným gestem podpory.

Samotný koncert, na který dohlížely stovky členů ozbrojených složek, se přitom stal plánovaným cílem genderově motivovaného útoku. Čtyřiačtyřicetiletého Brazilce, před měsícem deportovaného z USA, společně se sedmnáctiletým mužem zadržela policie kvůli plánování bombového útoku přímo pod jevištěm. Přímo během koncertu Gagy měl starší muž, přesvědčený o zpěvaččině inklinaci k satanistickému náboženství, údajně sám předvést satanistický rituál s obětováním dítěte.

S fanoušky z Brazílie se s příslibem brzkého návratu Gaga rozloučila v roce 2012, kdy v zemi naposledy vystoupila v rámci turné k druhému studiovému albu Born This Way. Plánovanou show v roce 2017 překazily dlouhodobé zdravotní a psychické problémy, o kterých Gaga mluvila přímo během koncertu. „Léčila jsem se, sílila a vy jste to chápali. Podporovali jste mě, stále jste se ptali, kdy budu zpátky. Dočkali jste se,“ hlásala viditelně emocionální Gaga po zhruba 45 minutách svého magnum opus.

Málokdo má přitom fanouškovskou komunitu natolik věrnou jako Gaga. Se svými „little monsters“ pravidelně sdílí novinky z jinak střeženého osobního života a fanoušci se zpěvačkou přestáli i náročné či kontroverzní momenty. Tak jako v roce 2010, kdy si Gaga přišla pro cenu MTV Video Music Awards v designovém obleku vyrobeném ze syrového hovězího masa. Nebo loni, kdy se objevila v roli Harley Quinn ve vysoce očekávaném pokračování filmu Joker, které ale skončilo jako naprosté fiasko.

Nespočet přešlapů, kontroverzních či provokativních momentů během zpěvaččiny kariéry ale nikdy nepřebil punc upřímnosti, kterou Gaga v rámci své osobnosti i hudební tvorby zdůrazňovala. „Matka monstryně“ své malé příšerky vždy chápala jako celistvou, otevřenou, milující komunitu, se kterou se i jako vrcholná pop star nebála sdílet nejtemnější stránky života. V roce 2014, tři roky před popularizací hnutí #MeToo, přiznala letitý boj s posttraumatickou stresovou poruchou v důsledku znásilnění producentem, následkem kterého otěhotněla. O dva roky dříve tematizovala problémy s bulimií a anorexií, jako jedna z mála celebrit dokázala o poruchách příjmu potravy hovořit s naléhavostí a bez idealizace.

Zatímco některé celebrity pojí psychické či zdravotní problémy se svým sociálním statusem, Gaga v průběhu své kariéry činila přesný opak: veškeré životní trable dokázala sdílet na dehierarchizované úrovni spolu se svými zcela třídně odlišnými fanoušky. Především ale vyzdvihovala důležitost nejohroženějších skupin své fanouškovské základny — lidí vybočujících z cisheteronormativního genderového spektra nebo lidí jiných ras. Titulní skladba desky Born This Way se stala neoficiální hymnou pro velkou část queer „Little Monsters“.

Neutuchající péči fanoušci zpěvačce vrací právě teď, kdy se Gaga nachází na dosavadním kariérním vrcholu. Její vystoupení na letošní přehlídce Coachella platí za jedno z nejlepších v historii festivalu. Album Mayhem je monumentálním popovým opusem, ve kterém Gaga reaguje na svůj dlouhodobě největší strach — samotu — návratem k dynamickému electropopu, který definoval její první dvě desky The Fame a Born This Way.

Popový spektákl pak dovedla k dokonalosti v rámci copacabanského pětiaktového koncertu, kde se dvouapůlmilionový dav stal svědkem transgresivní, temně gotické jízdy, která více než tradiční popový koncert připomínala gotickou rockovou operu s viditelnou inspirací legendou tohoto žánru Jimem Steinmanem. Prvky divadelní gotiky se projevily i v kostýmech, Gaga po uzavření svých tanečníků v obrovské kleci z temně rudých, viktoriánských šatů rapidně měnila svůj oděv do podoby nemrtvé, zoufalé manželky. Záznam koncertu je momentálně ke zhlédnutí na Youtube.

Důležitost podpory ohrožených skupin je zřejmá i při srovnání s akcemi jiných předních popových interpretek, které se jejich podporou dříve dušovaly. Kdysi opulentním sexy popem známá Katy Perry se snaží zavděčit korporátnímu feminismu formou bizarních několikaminutových cest do vesmíru v doprovodu dalších bohatých žen. Její vesmírný výlet sponzoroval šéf Amazonu Jeff Bezos, který pár dnů po nástupu Donalda Trumpa do prezidentského úřadu vymazal ochranu práv LGBT+ osob z oficiálních zásad své firmy Amazon.

Říct, že společná cesta při copacabanském „šílenství“ dosáhla vrcholu, by byla jen dalším z řad hrubých podcenění, které zpěvačka — za kratší či delší čas — dokázala vždy hravě vyvrátit. Odsuzování jejích hereckých výkonů ve filmu Machete zabíjí vedlo k oscarové nominaci za herecký výkon ve filmu Zrodila se hvězda, samotnou cenu Akademie si pak odnesla za píseň Shallow. Po vydání více uzavřené, do country žánru laděné desky Joanne jí kritici zase předpovídali ústup k písničkářskému projevu, jen aby se v roce 2022 vrátila s dancepopovou Chromaticou.

Jenže cesta Lady Gaga, matky monster, je nevyzpytatelná, a je stále radost ji sledovat. Však samotná Mistress of Mayhem, antagonistka konceptuální copacabanské performance, jí varovala před „neutuchajícím chaosem v jejím srdci, který nepřestane, dokud nenalezne to, co hledá“. Koncert v Rio de Janeiru tak ve finále může být nejdůležitějším hlavně pro zpěvačku samotnou: je totiž jisté, že sama nikdy nezůstane.