Ministerstvo dopravy chce zřídit půjčovnu vlaků. Odbory a ČSSD návrh kritizují
Vratislav DostálOdborové sdružení železničářů a koaliční ČSSD zásadně nesouhlasí se záměrem ministerstva dopravy zřídit státní půjčovnu vlaků. Záměr ministerstva dopravy podle nich ohrožuje sedmnáct tisíc zaměstnanců Českých drah.
Ministerstvo dopravy připravuje zásadní změnu ve fungování české železnice: vzniknout má půjčovna vlaků. Plán spočívá v tom, že si vlaky v budoucnu již nebudou kupovat přímo dopravci, nýbrž stát, který jim je bude půjčovat. Klíčová výhoda má spočívat v úspoře peněz. Zatímco nyní nakupují České dráhy především pomocí rámcových smluv, stát by tak činil skrze velké soutěže na předem stanovený počet kusů souprav. „Za stejný objem peněz chceme objednávat více vlaků,“ uvedl před časem náměstek ministra Ladislav Němec.
Podle odborářů může ale záměr ministerstva ohrozit zaměstnanost v železniční dopravě. Tvrdí také, že může vyvolat situaci, kdy kvůli tlaku na nízké mzdové náklady dojde k ohrožení bezpečnosti provozu na železnici. Shodli se na tom na společném jednání zástupci Odborového sdružení železničářů ve složení Jaroslav Pejša, předseda OSŽ a výkonný tajemník OSŽ Martin Vavrečka a stínový ministr dopravy ČSSD Jan Birke a Pavel Švagr odborník ČSSD na dopravu.
„Záměr ministerstva dopravy zřídit centrální půjčovnu vlaků ohrožuje 17 000 zaměstnanců Českých drah. Ministr Ťok, i přes sliby, že tak učiní, nepředložil žádné relevantní argumenty, které by zřízení centrální státní půjčovny vlaků dávaly nějaký smysl. Podmínky dotačního programu pro pořízení kolejových vozidel, stejně jako možní příjemci dotačních prostředků, byly navíc již vládou schváleny. Na vládu je předložil právě ministr dopravy a mají statut oficiálního postupu ministerstva dopravy. Buď si z nás tedy pan ministr dělá legraci, nebo neví, co činí,“ uvedl Jan Birke.
„Pokud se stát rozhodne zakoupit pro konkrétní tratě vlakové soupravy a vypsat veřejnou soutěž na jejich provoz, bude si de facto od soukromých dopravců najímat pouze vlakový personál pro dané tratě. Dopravní obslužnost je ale komplexní služba, kde nemůže být jediným kritériem nejnižší cena. Zvlášť v případě, kdy bude nabídka na zajištění dopravních služeb postavena pouze na základě ceny lidské práce,“ vysvětluje předseda OSŽ Jaroslav Pejša.
Návrh ministerstva dopravy na zřízení státní vlakopůjčovny navíc podle odborářů znamená zcela zásadní znevýhodnění národního dopravce, tedy České dráhy, a naopak bude znamenat nulovou bariéru pro vstup nových subjektů do oblasti železniční osobní dopravy: „Železničního dopravce může začít dělat kdokoliv, což bude vytvářet riziko neodhalení jeho dostatečné dlouhodobé odbornosti a solventnosti."
Navíc se podle nich stát zcela zbavuje odpovědnosti za vozidlový park — bude bez jakékoliv odpovědnosti za pořízení vozidel, za stav vozidel z hlediska bezpečnosti, revizí vozidel, údržby a nákladů na zajištění údržby, efektivního využití vozidel a podobně.
Reálně podle odborářů hrozí, že kvůli tendrům dojde také v železniční veřejné dopravě ke stlačování personálních nákladů za hranici únosného minima, k čemu došlo u autobusové dopravy. Tlak na nízké mzdy povede k odchodu nejzkušenějších vlakvedoucích a dalšího personálu a tím také ke snížení garance bezpečnosti vlakové dopravy v České republice.