Přemluv dítě (aby jedlo mrkve a ryngle)

Jaroslav Cerman

Když si propagátoři zdravé výživy objednají pod záštitou Ministerstva zemědělství kampaň, do níž zaangažují hrdinku klipu Přemluv bábu Marthu Issovou, nemůže se přece nic stát špatně. Ledažeby...

Drtivá většina populace vyspělého světa už netrpí nedostatkem jídla, spíš naopak. I stravování se tak muselo nutně stát bojištěm konfliktu identit. A stejně jak to už na takových bojištích bývá, nemilosrdným rozsévačem smrti a zmaru je vždy hopsavá kampaň…

Jelikož Ministerstvo zemědělství ještě stále neví, zda víc nenávidí dospělé, nebo děti, ani nejnovější klip na podporu zdravého stravování nevybočuje ze zažitého taktického postupu „všichni musí trpět, ušetřen nebude nikdo“. Během srpna minulého roku byla spuštěna na internetu proti-kuřácká kampaň s orwellovským názvem THE TRUTH, jejíž hlavním sloganem je It’s a trap!, který odkazuje nejen na legendární hlášku admirála Ackbara z Hvězdných válek (chápete, protože jsme COOL), ale ve svých videoklipech používá oblíbené internetové memy.

Nebo si aspoň myslí, že jsou ještě populární. Na stránkách projektu se dozvíte, že kampaň není určená proti kuřákům, ale že chce hledat „turbo changing new fun” způsoby, jak přestat kouřit. Několikrát se opakuje, že chtějí „keep it real“, což už nikdo nepoužívá, o to méně mladí lidé.

Tyto „cool“ slovíčka a fráze ve spojitosti s hyperbolickým zobrazováním mladých lidí vytvářejí poměrně pravděpodobnou představu počátku takových kampaní. Nedělají je lidi, kteří jsou mladí a cool. Vypadají, jako kdyby je dělali staří bílí muži v kravatách, kteří na počítačích svých dětí viděli ty „memes”, a děcka to strašně žerou.

Hodíme to do kampaně, budeme to „keep it real“ a bude to celé „turbo-changing fun“. A celé to zalijeme dubstepem, protože to mladí prostě dneska žerou (ne, už ne).

Máloco dožene člověka ke kouření cigaret jako podobné kampaně. Nebo ke krvácení do mozku, to je jedno.

Svým afektovaně procítěným apelem a „cool “ pohupováním se před mikrofonem předvede i Martha Issová, Lejla Abbasová, Tomáš Sýkora, Bára Vaculíková a další. Repro DR 

Takřka všechny podobné kampaně na mladé se snaží do sebe dostat jakousi cool fazónu. Zcela ale opomíjejí, že mladí lidé nejsou ani z většiny polodementní rozjásaní panáci z reklam, ani cool děcka neustále odkazující na americkou popkulturu. Mají poměrně reálné starosti o svou budoucnost, vlastní sny, neochotu být házen do kolektivu s ostatními, trpí generační krizí a vyznačují se obdivuhodnou schopností identity konstruovat a rychle měnit za jiné.

Při pohledu na takovou reklamu si starší člověk řekne, že „mladým už nerozumí“ a mladý, že se z něj kdosi snaží dělat idiota a podceňuje jeho inteligenci. Trendy a identity mladých jdou dopředu tak překotně, že příliš okatou snahu sdělit „koukněte, jsme jako vy“, velmi rychle prokouknou.

Budař je mrkev

O to víc fascinující je český videoklip na podporu zdravého stravování, který se snad snaží být jakýmsi konceptuálním dílem cílícím na démony z jiných dimenzí. I když nám na začátku Jan Budař a pěvecké duo z Mateřská.com Bára Vaculíková a Léňa Yellow říkají, že tohle je „song pro děti“, poměrně velice rychle se ukáže, že se jedná o podvod.

Pomineme, že kamera při promluvě obou žen z nějakého děsivého důvodu cílí jen na jejich obličej (zbývá už jen aby obě mluvily pozpátku) a že promluva je ukončena Budařovým vytáhnutím mrkve z kabátu (jen o trošku méně děsivější, než kdyby vytáhl lidskou lebku) a z prostředí svým vyzněním evokující dimenzi zla v Twin Peaks se přesouváme k samotnému videoklipu. Který je, naprosto nečekaně, rapový.

To, co se v něm děje připomíná momenty, kdy se váš kamarád snaží získat přízeň ženy na baru oslovením „Čau, kočko“. Člověkem proniká podobná směsice studu, trapnosti, neschopnosti tomu zabránit a fixováním pohledu někam mezi zeď a onu situaci, většinou tak o dvacet stupňů vpravo. Není to úplně jako vlakové neštěstí, od kterého nemůžete odtrhnout oči, ale to je spíš horší než lepší.

Celá akce je vysvětlitelná snad jen tehdy, pokud dvě třetiny z rozpočtu na ni budou financovat příští volební kampaň Mariana Jurečky. Snad jen v takovém případě by strašení dětí zeleninou — jako čertem — dávalo ještě jakýs takýs smysl.

Jan Budař nás se svým kamarádem Janem Dolanským (kterého děti mohou znát z takových veselých filmů, jako je Bathory, Les mrtvých a Babovřesky) obdařuje nekompromisně dávkovanými slokami jako „hrušky, švestky, meruňky a jablíčka - od lokálního farmáře čerstvá šťávička”. Svým afektovaně procítěným apelem a „cool“ pohupováním se před mikrofonem předvede i Martha Issová, Lejla Abbasová, Tomáš Sýkora, Bára Vaculíková a další a další. Zkrátka všichni, koho dnes mladí žerou. Asi. Nevím. Spíš ne. Těžko říct.

Žerou ale afektovaný a nesmírně „cool“ klip i rodiče dětí? Spíš ne. Nevím. Těžko říct. Asi. Naposledy se Martha Issová pokoušela veřejně angažovat klipem Přemluv bábu. Těžko říct, jestli jí přemlouvání penzistů, aby volili „Karla“, nešlo líp než přemlouvání dětí, aby jedly mrkve a ryngle.

Jedno je ale jisté. Osobně po shlédnutí kampaně It’s a trap a videoklipu o zdravé výživě mám zoufalou potřebu se zavřít do nejbližšího McDonaldu a tak s několika stovkami kartónu cigaret dožít svůj život. Obávám se, že v cílové skupině nebudu s podobným nutkáním sám.

Oprava:

Perex k textu původně uváděl, že si ministerstvo zemědělství klip samo objednalo; ve skutečnosti projektu pouze poskytlo záštitu a klip šířilo na sociálních sítích. Autorovi, ministerstvu zemědělství i čtenářům se za nepřesnost omlouváme.