Přemluv dítě (aby jedlo mrkve a ryngle)

Jaroslav Cerman

Když si propagátoři zdravé výživy objednají pod záštitou Ministerstva zemědělství kampaň, do níž zaangažují hrdinku klipu Přemluv bábu Marthu Issovou, nemůže se přece nic stát špatně. Ledažeby...

Drtivá většina populace vyspělého světa už netrpí nedostatkem jídla, spíš naopak. I stravování se tak muselo nutně stát bojištěm konfliktu identit. A stejně jak to už na takových bojištích bývá, nemilosrdným rozsévačem smrti a zmaru je vždy hopsavá kampaň…

Jelikož Ministerstvo zemědělství ještě stále neví, zda víc nenávidí dospělé, nebo děti, ani nejnovější klip na podporu zdravého stravování nevybočuje ze zažitého taktického postupu „všichni musí trpět, ušetřen nebude nikdo“. Během srpna minulého roku byla spuštěna na internetu proti-kuřácká kampaň s orwellovským názvem THE TRUTH, jejíž hlavním sloganem je It’s a trap!, který odkazuje nejen na legendární hlášku admirála Ackbara z Hvězdných válek (chápete, protože jsme COOL), ale ve svých videoklipech používá oblíbené internetové memy.

Nebo si aspoň myslí, že jsou ještě populární. Na stránkách projektu se dozvíte, že kampaň není určená proti kuřákům, ale že chce hledat „turbo changing new fun” způsoby, jak přestat kouřit. Několikrát se opakuje, že chtějí „keep it real“, což už nikdo nepoužívá, o to méně mladí lidé.

Tyto „cool“ slovíčka a fráze ve spojitosti s hyperbolickým zobrazováním mladých lidí vytvářejí poměrně pravděpodobnou představu počátku takových kampaní. Nedělají je lidi, kteří jsou mladí a cool. Vypadají, jako kdyby je dělali staří bílí muži v kravatách, kteří na počítačích svých dětí viděli ty „memes”, a děcka to strašně žerou.

Hodíme to do kampaně, budeme to „keep it real“ a bude to celé „turbo-changing fun“. A celé to zalijeme dubstepem, protože to mladí prostě dneska žerou (ne, už ne).

Máloco dožene člověka ke kouření cigaret jako podobné kampaně. Nebo ke krvácení do mozku, to je jedno.

×