Rozvádím se, protože jsem rasista

Martina Malinová

Martina Malinová komentuje příběh nedávno zveřejněný na webu pro ženy. Mladý muž v něm vysvětluje, proč se rozvádí se svou ženou. Důvodem jsou uprchlíci.

Když dostane na webu dama.cz prostor muž-manžel, končí to zpravidla velkým ponaučením. Pravděpodobně se ke stereotypizující představě ženy-matky-manželky přidává nyní ještě kategorie rasistka-xenofobka. Dle naladění textu je něco špatně, pokud máte „prouprchlické názory“. Podle mluvčích v článku, manžela a tchána, jste „holka, která blbne“.

Přemýšlím, kdy se stalo běžným v rámci osobní hrdosti stavět na odiv svoji nenávist vůči cizincům. A kdy se média, určená především ženám, posunula od rámování „rozvadím se, protože manžel je rasista“ k rovině „rozvádím se, protože moje žena není“.

Do nové doby nás zasvěcuje třiatřicetiletý Mirek, odpůrce přijímání migrantů, který se pravděpodobně rád napije, k čemuž v textu také odkazuje.

Pokusím se text přepsat, jak ho čtu já:

„Jsem Mirek a nechci tady uprchlíky. Moje naivní manželka je ale příliš tolerantní, a tak se neshodneme, jestli zavřít hranice a postavit na ně národní gardu. Já a můj tchán bychom do ní pravděpodobně nešli, protože kdo by pak vedl rasistické a xenofobní řeči nad panáky alkoholu o tom, že chtít přijímat uprchlíky je záležitostí ‚blbek'. Pokud si, milé čtenářky, ještě myslíte, že přijímání uprchlíků je v pořádku, změňte názor — hrozí vám, že zblbnete a váš manžel se s vámi rozvede.“

Sdělení je jasné. Odpůrci migrace válcují sluníčkářské manželky na celé čáře. Rozvést se s někým, protože zjistíte, že je rasista a xenofob, je na místě. Stejně jako naopak. Proč se ale dáma.cz rozhodla dát hlas právě Mirkovi? A je tedy Mirek hlasem většiny? Jak by asi vypadal text, který by věnoval prostor i jeho ženě? 

    Diskuse
    January 27, 2016 v 10.29
    Neberte to vážně
    Ten web je přece ryze komerční bulvár - prodat reklamy přes chytlavé titulky a "ilustrační" foto stažené ze stocku. Příběh se pravděpodobně vůbec nestal, nikdo reálný není citován, prostě pár desítek minut "práce" "redaktora", do konce pracovní doby jich napíše ještě pět. Všechny osoby smyšlené. Jediné kritérium počet kliknutí, které prodá reklamy okolo. Proto je "příběh" i rozdělen do dílů - kliknutí tak musí být za jednu "práci" víc.