Polsko mezi volbami. Vzlétne trojhlavý orel?

Vladimír Hanáček

Sotva si Poláci zvolili nového prezidenta, vyvstaly před našimi severními sousedy palčivé otázky podzimních voleb do Sejmu. Možné podoby polské politické mapy přináší předseda Mladých lidovců, Vladimír Hanáček.

Šestého srpna se ujal svého úřadu nový polský prezident Andrzej Duda. Ve svém inauguračním projevu představil své programové priority, mezi nimiž vedle v Polsku tradičně důležitých otázek hodnotových, zahraničněpolitických či témat takzvané „politiky paměti“ figuruje i závazek předložit některé legislativní návrhy ve významných otázkách daňové či sociální oblasti.

Nechybí zde mnohokráte zdůrazňovaný cíl snížení věku odchodu do důchodu, poměrně velkou pozornost ale budí i kontroverzní sliby zavedení faktického osvobození nejnižších příjmových vrstev od daňové zátěže, či státní subvence do některých postižených sektorů národního hospodářství, především hornictví nebo lodního průmyslu.

Zatímco ze strany poslanců stávající vládní koalice obdržel ve velké míře záporné reakce (a v jednom momentě dokonce i nesouhlasné bučení), poslanci „jeho“ opozičního Práva a Spravedlnosti (PiS) zahrnuli prezidenta bouřlivými ovacemi a potleskem vestoje. Celkově atmosféra a prostředí připomínalo spíš představení programového prohlášení vlády novým premiérem než prezidentskou inauguraci.

Nová epocha polského poloprezidencialismu

Polsko bylo po roce 1990 mnohými domácími i zahraničními politology tradičně řazeno mezi jeden z uvažovaných příkladů poloprezidentského režimu v Evropě. Tato skutečnost byla dána jednak vzorci politické kultury, kdy obnovení prezidentského úřadu v roce 1989 (a poté jeho posílení již ve směru plné demokratizace o rok později) bylo nahlíženo jako opětovné vyzvednutí tradic silného politického vůdcovství, které v Polsku existovaly od obnovy státu po první světové válce.

Jsou však spojeny i s úlohou výrazných osobností polských dějin v době takzvaných „záborů“ a neexistence samostatného státu v 19. století (jakkoliv tyto tradice nebyly nikdy předtím spojeny přímo s prezidentským úřadem). Významnou úlohu pro budoucí vnímání prezidentského úřadu a jeho váhy v systému pak samozřejmě sehrává i první přímo zvolený polský prezident Lech Wałesa a jeho předchozí historická role.

Zatímco za úřadování jeho dvou nástupců Alexandra Kwaśniewského a Lecha Kaczyńského bylo možno sledovat kontinuitu úlohy silných prezidentů, neplatilo to již do takové míry za posledního prezidenta Bronisława Komorowského, jenž zastával úřad v posledních pěti letech. Komorowski byl svými politickými oponenty namnoze kriticky (až výsměšně) označován za „vládního notáře“, který poslušně odsouhlasil všechny vládní návrhy zákonů, které prošly parlamentem a doputovaly na jeho stůl k podpisu. Sám prakticky nevyužíval práva zákonodárné iniciativy, kterou polský prezident na rozdíl od toho českého disponuje. O využití institutu referenda již vůbec nemluvě.

Ať už tuto praxi vysvětlovali jakkoliv, je zřejmé, že vláda Občanské platformy (PO) a Polské lidové strany (PSL) požívala zcela mimořádné výhody v podobě neaktivistického prezidenta, který do vládní politiky prakticky nezasahoval a svou ústavní úlohu plnil zcela loajálně „svému“ premiérovi a předsedovi vlastní strany Donaldu Tuskovi.

V posledním roce (za vlády Ewy Kopacz) došlo k poněkud jinému nastavení symbolických autorit v rámci ústavních institucí. Z hlediska formálně-institucionální praxe se však na dosavadním modelu vládnutí prakticky nic nezměnilo. Přinejmenším Polsko v letech 2010—2015 tedy do množiny poloprezidentských režimů rozhodně řadit nelze. Polsko v těchto letech fungovalo jako standardní parlamentní režim.

×
Diskuse
August 26, 2015 v 14.26
Díky za zajímavý článek!

"Tah na branku" PiS mi ostře kontrastuje s vyčerpáním a neschopností PO.
Kaczyński si zřejmě uvědomil, že nemusí do všech bojů jít sám, ale může tam posílat své podřízené. Nevím, jestli reálně počítal s vítěstvím Dudy ve volbách, spíš bych si myslel, že ne. Podle mne se připravoval na volby, sám nechtěl riskovat svoji porážku a zároveň chtěl ukazovat jinou, novou tvář PiSu. Duda nicméně názorově není nikde výrazně jinde, jeho často nepěkné konservatismus je jen přívětivěji komunikován na veřejnosti. Jiná forma, stejný obsah.
Nicméně sázka na něj vyšla a stejně tak i Szydlo může nabízet jinou tvář strany se stejným obsahem. PiS si svoji 4. RP neprosadí tvrdým střetem s liberály, ale energickými kandidáty a dobrou reklamou.
Jistá analogie by tu byla - Piłsudski během své diktatury neměl vždy vysokou ústavní funkci, přesto systém ovládal. Kaczyński ve své vládě nemusí být ani ministrem.

S Kukizem se uvidí, dochází mu plyn, navíc se spojuje s lidmi kolem neonacistického RN.