Klip indické rapperky proti Unileveru ovládl sociální média
Gaby KhazalováSofie Ashraf rappuje o odhodlání města Kodaikanal bojovat se známou společností, dokud nenapraví škody, které ve městě způsobila. Klip zhlédly již přes tři miliony lidí. Velká média zaujal díky němu i profil umělkyně a problém samotný.
Nebývalý zájem mezi novináři a uživateli sociálních sítí vzbudil v minulých týdnech klip indické rapperky Sofie Ashraf Kodaikanal Won´t (Kodaikanal neustoupí) šířící poselství tematické kampaně. Osmadvacetilá umělkyně v něm kritizuje holandsko-britskou společnost Unilever, jejíž indická odnož zrušila ve městě Kodaikanal v roce 2001 toxický provoz továrny na teploměry, aniž by odškodnila postižené zaměstnance a zlikvidovala nashromážděný odpad kontaminující vodní zdroje.
Přimět Unilever k nápravě se snaží celoindická nevládní organizace Jhatkaa. Právě ta zaangažovala Sofii Ashraf, aby jí rapperským protestsongem pomohla.
„Unilever má teď na sociálních médiích dost pošramocenou pověst. Rozhodli jsme se udeřit tam, kde je to zasáhne nejvíce,“ uvedla rapperka pro list Guardian v odkazu na fakt, že se Unilever prezentuje jako odpovědná korporace, ovšem problémy v Kodaikanalu nevyřešila ani za čtrnáct let.
Jenom na YouTube zhlédly klip od 30. července do 20. srpna více než tři miliony lidí. Na sociálních sítích vznikly skupiny nabádající k bojkotu potravin, drogistického zboží a dalších produktů Unileveru. Petici žádající odstranění toxických látek z půdy a kompenzaci postiženým podepsalo zatím přes 86 tisíc lidí.
Burka, sárí, vyrážka
O jejich whitewashingu - tedy kampaních na očištění jména aniž by dělaliněco konkrétního zpívala už v roce 1986 Chumbawamba v písni Unilever:
https://www.youtube.com/watch?v=eKGTUb9R-Oc
A je to pořád horší. A čeští wikipedisté pravidelně mažou z hesla Unilever všechny kritické zmínky a přidávají tam stále další pochvalné whoitewashingové aktivity...