Klip indické rapperky proti Unileveru ovládl sociální média

Gaby Khazalová

Sofie Ashraf rappuje o odhodlání města Kodaikanal bojovat se známou společností, dokud nenapraví škody, které ve městě způsobila. Klip zhlédly již přes tři miliony lidí. Velká média zaujal díky němu i profil umělkyně a problém samotný.

Nebývalý zájem mezi novináři a uživateli sociálních sítí vzbudil v minulých týdnech klip indické rapperky Sofie Ashraf Kodaikanal Won´t (Kodaikanal neustoupí) šířící poselství tematické kampaně. Osmadvacetilá umělkyně v něm kritizuje holandsko-britskou společnost Unilever, jejíž indická odnož zrušila ve městě Kodaikanal v roce 2001 toxický provoz továrny na teploměry, aniž by odškodnila postižené zaměstnance a zlikvidovala nashromážděný odpad kontaminující vodní zdroje.

Přimět Unilever k nápravě se snaží celoindická nevládní organizace Jhatkaa. Právě ta zaangažovala Sofii Ashraf, aby jí rapperským protestsongem pomohla.

„Unilever má teď na sociálních médiích dost pošramocenou pověst. Rozhodli jsme se udeřit tam, kde je to zasáhne nejvíce,“ uvedla rapperka pro list Guardian v odkazu na fakt, že se Unilever prezentuje jako odpovědná korporace, ovšem problémy v Kodaikanalu nevyřešila ani za čtrnáct let.

Jenom na YouTube zhlédly klip od 30. července do 20. srpna více než tři miliony lidí. Na sociálních sítích vznikly skupiny nabádající k bojkotu potravin, drogistického zboží a dalších produktů Unileveru. Petici žádající odstranění toxických látek z půdy a kompenzaci postiženým podepsalo zatím přes 86 tisíc lidí.

Burka, sárí, vyrážka

Velká média zaujal v souvislosti s ohlasem klipu jak profil umělkyně a vlastní muzikálně-protestní počin, tak problém Kodaikanalu samotný. Sofia Ashraf totiž rozhodně není dívkou ze zlaté hindské mládeže — coby příslušnice tamilské muslimské menšiny byla vychována v přísně konzervativním duchu a během dospívání v domě rodičů nosila burku; později, když odešla a začala se živit jako copywriterka a následně designerka, se víry vzdala. I díky svým písním proti náboženskému konzervativismu je ale stále v indickém tisku přezdívána „burka rapper“.

Jde-li o vlastní skladbu Kodaikanal Won´t, připomínají zpravodajové, že Ashraf přebírá hudební a rytmické motivy popového hitu Anaconda americké zpěvačky Nicki Minaj, který do určité míry i paroduje. Zatímco Nicki Minaj vystupuje ve svém originále střídavě v džungli, v baru a ve studiu, přičemž pohupuje spoře oděná boky a při slovech: „Můj bože, koukni na ten zadek“ twerkuje, Sofie Ashraf oblečená do tradičního sárí rappuje: „Kodaikanal neustoupí, Unilevere, ukliďt to své svinstvo.“

Zřejmě nejzajímavější je nicméně problém Kodaikanalu samotného. Městečko idylického vzezření totiž leží v horách na jihu Indie a patří k turisticky vyhledávaným lokalitám. Zamoření místní řeky a spodních vod rtutí a dalšími látkami je tak pro místní palčivé dvojnásob.

Indická odnož Unileveru zavřela provoz poté, co ji Greenpeace a další ekologické organizace usvědčily z nebezpečného nakládání s toxickým odpadem. Společnost slíbila několikrát nápravu, podle aktivistů ale splnila jen málo a kontaminace se mezitím rozšířila z vod do půdy i místního lesa.

Unilever navíc odmítl odškodnit přibližně jeden tisíc postižených zaměstnanců továrny, z nichž mnozí trpí kožními či jinými zdravotními problémy a část z nich se s korporací soudí. Vedení Unileveru argumentuje, že neexistují žádná data, která by potvrdila spojitost mezi zdravotní problémy zaměstnanců a prací v továrně.

Vlna zájmu vzedmutá v souvislosti s klipem nakonec přiměla k reakci i výkonného ředitele koncernu Paula Polmana. Businessman známý výzvami k boji se světovou chudobou a klimatickou změnou uvedl na svém twitterovém účtu doslova: „Už několik let aktivně pracujeme na řešení situace, a jsme odhodláni ve snaze pokračovat. Potřebujeme pomoc, fakta a ne falešné emoce.“

Další informace:

India.com Indian rapper calls out Unilever to clean up Kodaikanal in this epic rap song!

The Hindustan Times Unilever misinformed to save face: 'Kodaikanal' rapper Sofia

The Guardian Indian rapper 'overwhelmed' by success of protest song against Unilever

theNewsMinute.com Unilever mercury dump in Kodaikanal: Why did it take a viral rap song to wake us up?

    Diskuse
    TT
    August 21, 2015 v 17.59
    Umilever
    je jedna z nejhorších firem. Podepsaná pod kacením pralesa, bouráním vesnic a znečišťováním.

    O jejich whitewashingu - tedy kampaních na očištění jména aniž by dělaliněco konkrétního zpívala už v roce 1986 Chumbawamba v písni Unilever:
    https://www.youtube.com/watch?v=eKGTUb9R-Oc

    A je to pořád horší. A čeští wikipedisté pravidelně mažou z hesla Unilever všechny kritické zmínky a přidávají tam stále další pochvalné whoitewashingové aktivity...
    ZJ
    August 22, 2015 v 0.04
    wikipedie není spolehlivý zdroj,
    zvláště ve své české mutaci. Co je to za encyklopedii, když ji může editovat kdejaké tele. Sám mám zkušenost s pravidelným mazáním věcného obsahu příspěvků očividně nevyhovujícím politické afilaci mazače. A to jsem jim už pár titulů přeložil.