Cizinkou mezi Čechy
Zuzana VlasatáReportérka Deníku Referendum se vydala na demonstraci odpůrců imigrace. Slyšela Tomáše Vandase označovat Bohuslava Sobotku, Jiřího Dienstbiera a Annu Šabatovou za vlastizrádce. Viděla zastrašování obsluhy prodejny kebabů.
Je pátek, druhá hodina odpolední, na mnoha školách poslední den školního roku. Děti, jimž ředitelé odpustili dva dny výuky příští týden, už si vyzvedly vysvědčení a nad brněnským centrem se vznáší helikoptéra — pro mnoho lidí jasné znamení. Kdo jsme byli letos nebo před pěti lety v květnu na blokádě neonacistického pochodu — ať už na té či oné straně — víme, že policie už se chystá.
V pět hodin začíná na Moravském náměstí manifestace na podporu uprchlíků. O hodinu později pak před sousedícím kostelem svatého Tomáše demonstrace „proti vlastizrádné politice evropských vůdců, kteří vystavují naše národy smrtelnému nebezpečí“, kterou svolává iniciativa Nechceme utečence v ČR. Ta první, ačkoliv začíná dřív, je vlastně reakcí na tu druhou.
Moravské náměstí je maličký parčík v centru Brna. Obyčejně zde stojí stánky s ovocem a zeleninou, lidé posedávají na lavičkách a relaxují. V pátek 26. června ve čtyři odpoledne tu ale vyrůstá stanové městečko, které má symbolizovat uprchlický tábor. Kousek od něj se chystá zvuková aparatura. Ve středu tohoto náměstíčka stojí socialistická fontána.
Srocují se kolem ní známé tváře. Jako absolventka fakulty sociálních studií zde potkávám své bývalé učitele a kolegy, lidi z občanských organizací, angažované občany, brněnské politiky ze Strany zelených, kamarády a kamarádky. Jsou hezcí, mají na sobě pěkné oblečení. Někteří lížou zmrzlinu, někteří popíjejí limonády malých producentů.
Cítím se tady jako doma. I tak mě to ale dnes táhne více ke kostelu svatého Tomáše. Posledních pár dní mám totiž intenzivní pocit, že v české společnosti eskaluje kvůli uprchlíkům hysterie a chci proto vidět na vlastní oči ty, jichž se zmocnila.
Blíží se pátá hodina, prostranství před kostelem je zatím spíš prázdné. Vidím všeho všudy dva hloučky mladých lidí s českou a moravskou vlajkou. Působí spíš nejistě. Vracím se tedy k fontáně na „Moraváku“. Je tady víc a víc známých tváří, připomíná to festivalovou atmosféru. Zůstat tady, budu mít asi na konci dne povznesenou náladu…
Na druhé straně
Pátá se překlenula, loučím se s kamarády u fontány. Vysvětluji, že dnešek strávím na druhé straně. Nevím, co mě čeká, chci to ale v každém případě vidět, a nehodlám proto riskovat, že mě policisté od mých přátel, kteří přišli projevovat solidaritu s migranty, v rámci údržby pořádku k odpůrcům imigrace už nepustí.
Od pořadatelů manifestace za podporu uprchlíků vím, že strážci zákona se pro dnešek rozhodli obě skupiny především udržet od sebe a zabránit tak potyčkám. Odcházím během projevu anarchisty Ondřeje Slačálka.
Mluví hlavně proti policistům, kteří podle něj možná někdy jsou užiteční, ale většinou z titulu své práce spíš přidávají na seznamy extremistů ekology, pořádají podivné zátahy proti levičákům, jako je akce Fénix, někdy chrání neonacisty při pochodech…
Nelíbí se mu, že obhájci uprchlíků se dnes rozhodli být poslušní. Trochu provokuje k akci. Tohle už ale znám.
U kostela svatého Tomáše před šestou parkuje — kupodivu černá — oktávka, z níž vystupuje předseda Dělnické strany sociální spravedlnosti Tomáš Vandas. Mladík v červeném tričku s národoveckým nápisem chystá zvukovou aparaturu. Rozechvělým hlasem do mikrofonu pronese: „V osmnáct hodin zde začne mítink proti islamizaci Evropy.“
tak panbusemnou .........bych přiškrceným hlasem migranta poznamenal.
Dnes jsem se pohádal se třemi našimi farníky o islámu a uprchlících z Afriky. Prý je islám špatné náboženství vybízející k zabíjení nevěřících či jinak věřících. Korán má být plný nenávisti a nabádání k vyhlazení křesťanů, atd. V Bibli prý nic podobného není, Bible prý jednoznačně podněcuje k lásce mezi lidmi…
Když jsem mým odpůrcům sdělil, že ve Starém zákoně je řada míst, kde je smrt protivníka pojímána jako dobro žádané dokonce samým Bohem, a že i v Novém zákoně jsou místa, v nichž je za účinný trest pro bezvěrce a bezbožníky považována smrt, vypadlo z nich, že Bibli celou nečetli. (Což znamená, že z ní kromě částí evangelií nečetli nejspíše vůbec nic.) Ach, jo… Díky Bohu, že alespoň nelhali.
Ještě, že máme toho Halíka. A také papeže Františka a jeho novou encykliku Laudato Si. Doporučuji ke čtení.
Váš Jiří Vyleťal
Já myslím, že si jen namlouváte, že Vám to není jasné. Agrese je při strachu běžnou reakcí.
Pokud budeme na strach z agresivního chování odpůrců imigrace reagovat tím, že si budeme namlouvat, že nám motivy jejich chování nejsou jasné, nedopadne to dobře.
