Média spekulují o jméně nového ministra školství. Jasno má být za týden
Vratislav DostálBohuslav Sobotka na dopoledním grémiu špičky ČSSD seznámil s důvody, jež ho vedly k odvolání Marcela Chládka, po jednání také řekl, že o jméně nového ministra bude jasno za týden. Média spekulují o několika kandidátech, prý půjde nejspíš o ženu.
Předáci sociálních demokratů jednali v pátek dopoledne o situaci v resortu školství. Předseda ČSSD a premiér měl své kolegy seznámit s důvody, jež ho vedly k odvolání Marcela Chládka z čela resortu. O jméně jeho nástupce ale podle Sobotky nemluvili. Premiér teprve zahájí schůzky s jednotlivými adepty. Dle jeho slov jich je několik.
„Pohybujeme se v politice. Křeslo nikoho není jisté,“ komentovala odvolání Chládka Michaela Marksová-Tominová. Právě ona resort školství dočasně povede. Novináři mezitím spekulují, kdo má největší šanci nominaci na post ministra školství získat. Sobotka již avizoval, že by se mu zamlouvala žena.
"...se mluvilo", ano, jde o obvinění bez řádných důkazů. Dejme ale tomu, že je to pravda. Pak vlastně vyčítáte obětem, že nechtějí pro veřejné blaho riskovat svoji práci, nechtějí se obnažené předvádět v médiích -- a v politickém sporu budou samozřejmě bulvární sračkomety mířit i na ně --že nechtějí hrát v té šmíře, do které je ten podivný nápad udělat z Chládka ministra uvrhl.
Jak vím, za Kuchtovej a pak Dobeše se na ministerstvo začalo tahat různé množství problematických straníků a kamarádů a zkušení normální lidé začali odtamtud prchat pryč, nebyli-li přímo vyhazováni. Troufám, že tato sestava tam vydržela až do Chládka a on musil začít dělat pořádek, za co se mu stará parta odměnila roznášením různých pověstí o jeho nevhodném chování.
Jak každý vidí, jedná se o různá neprůkazná, neurčitá, náznaková obvinění. Jak znám novináře z IDnes, kdyby něco skutečně měli, tak to pořádně rozmáznou.
A jak znám velké politiky, určitě by jim nevadilo, že se někdo chová nevhodně ke svým podřízeným. Problémy plebsu leží pod prahem jejich schopnosti vnímání.
Osobně si myslím, že Chládek byl z té galerie předchozích vládců úřadu ten nejlepší a že se někomu nezamlouval, není až tak neobvyklé, jak praví staré moudré rčení „Není na světě člověk ten, aby se zalíbil lidem všem.“
Sobotka zase ukázal svoji slabost.
Já mám osobní zkušenosti s tím, co to znamená, když chcete po privilegovaných flákačích práci. Mám dokonce doma sbírku udání na moji osobu. V jednom je, že jsem nějakou paní chtěl poslat do koncentračního tábora (ta paní ale v jisté pozdější kauze, u které jsem už nebyl, psala stížnost, že ji někdo před dveře záměrně umístil exkremety, na kterých uklouzla a zlomila si nohu...).
Takže to vidím trochu jinak, než onou záhadnou logikou-nelogikou, která se ovcím předkládá k věření.
Vy jste tam pracoval a vztahujete to na sebe? Vy patří te také mezi ty politické figury? Proto ty irracionální výkřiky?
S Pavlem Kolaříkem nejsme ve sporu, jde právě o ty exoty a exotkyně, kteří tam za Dobeše přišli. Od nich se dá čekat ledacos, jen ne rozumná práce.
Moje kritika působení p. Bátory na MŠMT se vztahovala k tomu, že byl na místo přijat bez výběrového řízení na základě protekce, nikoli k jeho politickým názorům, které jsou zcela jeho věc. Pavel má také dosti kuriosní, extrémistické názory, silně nenávistivě prosazované, a z práce - jak doufám - jej za to nevyhazují. Pracuje-li v Německu, tak možná jen proto, že neumí česky a nemohou si přečíst to, co sem píše.
Překrucujete, lžete, plivete a hlavně nudíte, proto se Vám omluvím z další konverzace.
Chládkův machismus mi připadá paní Zemančíková o řád méně důležitý než to, že do školství půjde stále jen takové procento z HDP, které je hluboko pod průměrem zemí OECD. A přitom všechny vládní i nevládní strany mají ve svém programu podporu školství.
Kéž bych se mýlila a příští ministr školství vyjednal s Babišem aspoň ten průměr!
Jen aby nedošlo k omylu, ministr Chládek nikdy neprojevil ambici usilovat o konvergenci českých výdajů na školství k evropskému průměru.
A k tomu navyšování obecně -- přestože je to při pod financování rezortu překvapivé, i ve školství se dají vyhazovat peníze naprosto neefektivnímu způsobem: například za CERMAT, jak předvedli Chládkovi předchůdci a jak on nechal běžet podle plotu; anebo za konzervaci nefunkčních segmentů středního stupně ve jménu spolupráce s byznysem. A nebo také navyšováním nutných budoucích výdajů: neřešit rozpad vyších tříd základního vzdělání, nepřipravovat se naraz způsobený populačním výkyvem, který nejpozdějí za dva roky zcela kalkulovatelně nemůže zvládnout první stupeň anebo žvanit o zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky a přitom nečinně koukat, jak mizí matematická gramotnost žáků devátých tříd, aby budoucí náprava bylo co nejdražší.
Nerad kopu do padlých a nemyslím, že Chládek byl horší ministr než Kuchtová či Dobeš, ale přiměřený politický nekrolog tohoto ministra zní: " vzala ho voda a život jde dál..." Zkusil, nezvládl, odešel.
Otázky Václava Moravce, 9. září 2012:
„My jsme dnes podle zprávy OECD na druhém místě od konce, co se týká finančních prostředků do školství.“
Marcel Chládek uvedl po dnešním přijetí u prezidenta Zemana za hlavní priority, které by budoucí ministr měl prosadit navýšení peněz do rozpočtu školství, které ve smyslu jeho předchozích vyjádření by měly jít hlavně do základních škol a předškolních zařízení, protože kvalitní základní vzdělávání je klíčové pro úspěch finského školství (max. počtu dětí ve třídě 24), na které se konzistentně odvolává v obou Hyde parcích, 10.3 2013 a 21.4.2015. Je zastáncem postupných kroků a nikoli hurá reforem; chce zavézt spolufinancování učeních oborů firmami a mistrovskou zkoušku po několikaleté praxi; chce změnit financování školství zrušit normativ na žáka, což by mimo jiné zlepšilo prestiž učitelů, protože dnes jde školám o udržení každého žáka, takže se škola učitele před rodiči nezastane; chce aby soukromé školy byly pouze doplňkem a nikoli podstatnou součástí základního a středního školství právě kvůli inkluzi. Na vysokých školách je proti školnému.
Tohle všechno je mi sympatické a u vědomí důležitosti matematiky tleskám povinným maturitám z matematiky. Jenže k tomu všemu je potřeba nejen udržet, ale navýšit finanční prostředky do školství. To se mu nepodařilo a spěl k rezignaci, přičemž by tím označil momentálního hlavního viníka - ministra Babiše, který finance nechce dát tam, kam už dávno jít měly.
K Vašim argumentům:
ad Cermat
V Hyde parku z roku 2013 jmenovitě Cermat uvádí jako outsorcing peněz, které by správně měly jít do škol. Jako ministr to nechal běžet - proč asi? Kolik se toho dá stihnout na takovém postu za rok?
Tím rozpadem vyšších tříd myslíte asi odchod dětí do víceletých gymnázií? Ale podle Chládkových slov v Hyde parku si problému byl vědom, jen to nechtěl řešit radikálně, ale postupně, což mu schvaluji. Jako ředkvičky vytrhával školy naposled ministr Pilip, nemýlím-li se. Jak víte, že se nepřipravoval na náraz způsobený populačním výkyvem?
Pane Profante, díky za vysvětlení Vašeho postoje, i když si nejsem pořád jistá, že Vám rozumím. Já třeba bych mu vyčítala, že chce příliš investovat do vybavení škol digitální technikou. Pod vlivem knihy Manfreda Spitzera "Digitální demence" bych byla opatrnější. Taky asi měl více taktizovat kvůli navýšení financí. Možná sám cítil, že ušlechtilé cíle, které proklamoval jako stínový ministr se mu prakticky nedaří prosazovat a byl unavený.
Opravdu jsem nyní zvědavá, jestli se podaří příštímu ministru navýšit peníze a posílit základní školství, protože tady jde o budoucnost našich dětí.