Pro umění jsme ochotni i zemřít. Ale jen přirozenou smrtí
Eva KaličinskáV rámci Centra DOX se uskutečnila výstava na podporu Charlie Hebdo. Návštěvníci a diskutující měli díky vystaveným exponátům možnost prozkoumat hranice svého přístupu ke kontroverznímu humoru.
Výstavu Journal (Ir)responsable zrealizovalo Centrum DOX v reakci na teroristický útok na redakci časopisu Charlie Hebdo ze dne sedmého ledna 2015. DOX se tímto počinem přidalo k několika světovým galeriím, které flexibilně zareagovaly na zavraždění redaktorů v pařížském týdeníku.
Řediteli Leoši Válkovi se povedl opravdu husarský kousek. Když četl článek od galeristy v Paříži, který měl pár výtisků vystavit, spojil se s ním a požádal ho o zapůjčení. Zároveň úspěšně oslovil další sběratele, kteří měli k dispozici i jiné výtisky. Ve velmi krátkém čase uspořádal výstavu. V auditoriu ve třetím patře tak byly od konce ledna na mobilních stojanech k vidění i obálky časopisu Hara-Kiri, jenž vycházel od roku 1960 a na Charlie Hebdo se po několika zákazech teprve přejmenoval.
Díky Journal (Ir)responsable dostala česká veřejnost možnost seznámit se a udělat si vlastní názor na časopis, jeho postoj, filosofii, humor. Poslední den výstavy proběhla v Centru současného umění debata o otázkách současných hodnot v moderní společnosti, o svobodě vyznání, toleranci a o tom, jak se přímo formují současnou společnost.
Socioložka Jiřina Šiklová poukazuje v záznamu z diskuse na samotnou interpretaci útoku, kterou veřejnost vnímá jako útok muslimů proti křesťanům a de facto jako náboženské střetnutí. Zmiňuje, že možná jde mnohem více o promítnutí obavy z migrantů než o náboženské střetnutí.