Mít něco společného s pojmem „člověk“

Alena Zemančíková

V maorské osadě Puhoi, která v současnosti čítá na dvě stě obyvatel, je stále živý příběh prvních průkopnických osadníků.

Západočeská galerie v Plzni připravila v rámci programu Plzeň — hlavní evropské město kultury zvláštní a originální výstavu malíře Gottfireda Lindauera, portrétisty novozélandských Maorů.

Výstava byla otevřena pátého května ve městě vyzdobeném americkými vlajkami, pouličními dokumentárními panely, na nichž je počítačovou koláží ukázáno, co se dělo v květnu 1945 na jednotlivých místech plzeňského centra (ta místa jsou vyfocena v současném stavu, do toho je vkomponován záběr ze staré archivní fotky).

Mnohé je v Plzni zajímavé a udělané se vkusem a na úrovni technologií i bádání současnosti, něco je trochu směšné a občas něco i dost hrozné. Třeba v parku pod divadlem skrumáž hyperrealistických soch od kanadské sochařky českého původu Ley Vivot, která je v západočeské metropoli instalovala díky spolupráci s nadačním fondem Plzeň sobě. K vidění budou zhruba pět měsíců, pak budou umístěné před mrakodrapem v kanadském Torontu, který nese jméno Pabla Picassa. Picassa představuje jedna socha v nadživotní velikosti a upřímně řečeno, něco tak — nevím, jak říci slušně přiblblého — si geniální avantgardista nezaslouží.

Výstava Gottfirieda Lindauera je ovšem něco skutečně unikátního a stálo za to se vypravit na její zahájení, které bylo doprovázeno i vystoupením maorských tanečníků a zástupců novozélandských kulturních institucí. S Novým Zélandem souvisí i jeden zajímavý příběh vystěhovalectví.

Západočeská galerie v Plzni připravila zvláštní a originální výstavu malíře Gottfireda Lindauera, portrétisty novozélandských Maorů. Repro z vysílání ČT

Maorská spása

V roce 1863 se skupina 82 německy mluvících českých obyvatel městečka Stod na jižním Plzeňsku vydala na Nový Zéland. O výzvě novozélandské vlády, která tehdy hledala „vhodné“ osadníky a největším lákadlem měl být pozemek o šestnácti hektarech pro každého dospělého a poloviční výměr pro nezletilce, je informoval v dopisech krajan, poněkud tajemný kapitán Krippner, který tam v té době už žil. Ze Stoda se vydali šestadvacátého února 1863 vlakem do Prahy, kde si cestu nechali požehnat arcibiskupem Schwarzenbergem. Dále pokračovali do Hamburku, a z přístavu Altona přepluli kanál do Londýna.

Ačkoli emigrantské lodě mířící na Nový Zéland musely splňovat jistý standard, daleko vyšší než kupříkladu lodě, které pluly do Ameriky, plavba i tak byla dost strastiplná. Očekávání však naprosto nesplnila přidělená půda na Novém Zélandě, volné pozemky, za kterými se stodští starousedlíci vydali, byly převážně hornaté a pokryté neprostupným porostem.

×
Diskuse
May 11, 2015 v 19.18
O nové kolonizaci nefantazíruje jen Roman Joch,
také advokát Václav Vlk píše dnes na Novinkách o návratu ke koloniální politice.
http://www.novinky.cz/komentare/368846-komentar-navrat-ke-kolonialni-politice-vaclav-vlk.html

Napsala jsem mu toto:

Země, které navrhujete, vážený pane, kolonizovat (máte na mysli Lybii, Syrii atd.) nebyly rozvráceny vlastními silami, ale z vůle západních zemí zejména armád USA vévodících NATO a nadnárodních korporací. Postižené země byly rozbombardovány a jsou v poválečném stavu rozvratu, a někde válečný stav ještě ani neskončil. Znovu tam poslat armádu a podrobit je koloniální vládě, jak píšete, mi připadá jako vrchol nepochopení a cynizmu. Chcete znovu nasadit sílu vojsk tam, kde jsou lidé naprosto dezorientovanými zoufalci, kterým teď jde o holé přežití? Bojím se, že by museli být vojenskou silou úplně vyhlazeni, abyste tam pak mohl nastolit koloniální poměry, jak si představujete: policii, armádu a státní správu evropského střihu.
Nezapomínejte, že v minulosti byl vznik kolonií vždy dlouhým historickým procesem, během něhož byly evropské instituce bez větších námitek naroubovány na existující domorodé struktury. Dnes je ale úplně jiná situace než v době rozkvětu kolonií.
Vzpomínám, jak těžce se obnovovala naše republika po 2. světové válce. Jako dítě jsem zažila v 50. letech v Brně proluky po bombách a na poraviny se i s potravinovými lístky stály fronty. Vláda a správa země se po válce obnovovala a bída odcházela jen zvolna i když už dlouho panoval mír.
Ti lidé v dnes válkou rozvrácených zemích potřebují především mír, humanitární pomoc a vzdělání. Tím je třeba začít, aby mohli obnovit svoje rozvrácené země. Kolik let to potrvá, je těžké odhadnout. Každé další vojsko, které tam hodláte poslat, rozbije znovu křehké struktury, které se opět a opět pokouší obnovit místní osvícení lidé, nasazujíce své nejlepší síly.
Vojáci znamenají násilí a násilí vyvolá odpor a nenávist!

Závěrem Vám musím napsat, jak se stydím, že i my jako republika jsme členové NATO! I na nás je vina! Hanba nám za rozvrat těch zemí, že jsme přihlíželi a mlčeli! Tak už je konečně netrapme a posílejme jim materiální pomoc, aby mohli obnovit ve svých zemích pořádek. Už žádnou válku, žádné nucené kolonizace, přejme jim mír a sebeurčení.
PM
May 11, 2015 v 21.42
Vůle po sebeurčení
je patrná již po generace ve všech společenstvích, které se nachází mimo kolébku vědeckotechnické revoluce, dnes dominující v hávu globálního kapitalismu.
A hlavně je vůle po sebeurčení patrná v zemích extra postižených následky bezohledné kolonizace.
Naše přání míru a sebeurčení postiženým zůstane neupřímným a lichým, dokud neprocitne naše vůle po sebeurčení a nezbavíme se akceptace diktatury krátkodobého profitu.
S potenciálem toxicity globální hrozby .....bych dodal.