Média nejsou rohlíky a hrdinové to mají těžký
Zuzana VlasatáBritské noviny Daily Telegraph píší podle svého — teď už bývalého — hlavního politického komentátora pod vlivem svých inzerentů, například bank. Nabízí se otázka: Jestliže známe problémy médií, jsme schopní je i napravovat?
Před lety, když jsme ještě studovala na vysoké škole žurnalistiku, vystoupil na jedné přednášce — tuším, že se ten kurz jmenoval Kritické teorie médií — jako host Daniel Köppl. Tehdy byl ještě šéfredaktorem časopisu Marketing&Media. Od loňského roku je generálním ředitelem vydavatelství Empresa a současně je šéfredaktorem Týdne.
Na oné přednášce pronesl větu, která se mi ve vzpomínkách často vrací: Média nejsou nic jiného než rohlíky. Prostě: obojí potřebujete prodat, pokud možno v co největším množství.
Tehdy, bylo to snad ještě v prvním ročníku mých studií, jsem nevěděla, co si o tom přesně myslet. Spíš jsem jen tušila, že nesouhlasím. Nyní jsem si na tuto větu vzpomněla v souvislosti s kauzou britské banky HSBC, jejíž švýcarská pobočka pomáhala v daňových únicích tisícům bohatých klientů z mnoha zemí. Kauza, kterou jsme v DR představili před pár dny, má totiž novou zápletku.