Otevřený dopis Danielu Hermannovi
Tomáš HradečnýZveřejňujeme otevřený dopis Tomáše Hradečného ministru kultury Danielu Hermanovi, který se týká odvolání ředitelky Collegia Bohemica Blanky Mouralové.
Vážený pane ministře,
v roce 2006 byla v Ústí nad Labem založena obecně prospěšná společnost Collegium Bohemicum, cílem jejíž činnosti je celospolečenská osvěta, vzdělávací a vědecká činnost zaměřená na kulturní dědictví spoluvytvářené v českých zemích německy mluvícím obyvatelstvem. Tato chvályhodná činnost rozrušující desítky let tvořenou hráz z předsudků, dogmat a mýtů o česko-německém soužití, si získala díky kvalifikovanému nasazení pracovního týmu v čele s ředitelkou Blankou Mouralovou postupně přízeň odborné veřejnosti, zástupců města a kupodivu i politiků, zejména z resortu MZV a MK.
Ale z otevřeného dopisu arch. Hradečného mě napadlo jedno srovnání: myslím, že hladký průběh procesu zřízení Arcidiecézního muzea v Olomouci spočíval na tom, že olomoucké arcibiskupství to muzeum výrazně chtělo, a také se na přílušných místech tak často neměnili lidé. Kde je vůle, tam se dá spolupracovat, konstruktivně řešit problémy a překonávat problémy, které nastanou vždycky. V Olomouci se neřešily problémy ideologické, ale praktické, arcidiecézi nikdo nevyčítal, že expozice je příliš religiózní nebo katolická. Expozice společných dějin Čechů a Němců v Ústí nad Labem je ovšem projektována jako záležitost státu ( a jeho regionální reprezentace Ústeckého kraje), je výrazně politizována, podílejí se na ní experti a instituce z Německa, a proto dohoda s čekými institucemi tak snadná není. Na rozdíl od Olomouce, kde Arcidiecézní muzeum chtěli, v Ústí ho tak nesporně nechtěli. Příprava ( nevím to, ale dovedu si to představit) byla provázena mnoha konflikty, vysvětlováním, intervencemi, kritikou i odporem – po takovém procesu se snadno může stát, že reprezentantka tak problematického úkolu, osoba, která s ním neustále otravuje, jde politickým představitelům a účedníkům na nervy a přáli by si na jejím místě někoho, s kým to budou mít snazší. Což je důvod nízký, avšak v praxi dobře známý.
U otevřeného dopisu pana arch. Hradečného mám ale jednu nejasnost. Spočívá v posledním odstavci, kde se mluví o bolševických fízlovských metodách. Co to znamená? Někdo Blanku Mouralovou pomluvil, donášel na ni? Někdo, kdo má strach o svoje živobytíčko?
V tom případě by asi bylo třeba říci, kdo to je – takhle je poslední odstavec nesrozumitený a tudíž neúčinný. A jeho dikce jako by spodem podkuřovala bývalému řediteli ÚSTR, dnes v roli ministra kultury. Což je přesně to, co by se dít nemělo.