Apple a jeho nekonečná píseň o nevinnosti
Petr MarešAnalytik NaZemi a znalec problematiky pracovních podmínek ve třetím světě přibližuje poklesky, deklarace a PR strategie známé americké společnosti, která se snaží budovat image globálně odpovědné firmy.
Společnost Apple představila minulý týden novou řadu svých produktů i nablýskanou novinku Apple Watch. Jednu z nejočekávanějších letošních událostí IT průmyslu doplnilo vystoupení rockové legendy U2, která po pěti letech vydala své aktuální album exkluzivně na iTunes. Zprávy z čínských dodavatelských továren o nepohodě zaměstnanců a vážném porušování pracovních standardů, které my, nadšení spotřebitelé, považujeme za běžné, v podstatě zanikly. Vše důležité nám Bono Vox za souhlasného přikyvování Tima Cooka řekl písní.
Nevyhovující pracovní podmínky při výrobě a s nimi související závažná porušovaní lidských práv patří již několik let v kontextu IT průmyslu k často zmiňovaným tématům. V posledních měsících narůstá pozornost věnovaná společnostem Apple, Samsung i mnohým dalším a kritika způsobu jednání se zaměstnanci, kteří vyrábějí telefony, tablety a další technologické hračky pro západní spotřebitele, poněkud zintenzivnila. Výsledkem je, že IT společnosti veřejně deklarují své závazky k odpovědnosti a zlepšování pracovních podmínek, protože určité skupiny spotřebitelů jsou stále dotěrnější a dokonce tvrdí, že při nákupu hodlají zohledňovat právě lidská práva a podobné nepodstatné záležitosti.
Bono je smutnou ukázkou toho, jak to dopadne, když si někdo myslí, že muže změnit chování byznysmenů tím, že s nimi bude chodit na kafe. Měla by to být velká výstraha pro naše nevládky, které si myslí, že laškováním s managery mění svět a přitom se stávají v lepším případě jen užitečnými idioty, v horším zkorumpovanými kolaboranty...