S cikány jsem žil, myslel jsem to dobře a už je ze mě taky rasista

Eva Kaličinská

Přístup společnosti k romské menšině i k jiným minoritám je podmíněn změnami systému vzdělávání.

Už zase mám pocit, že žiju v Keretově povídce. Tentokrát v té O řidiči autobusu, který se chtěl stát bohem a za žádnou cenu nechtěl otevírat opozdilcům, kteří se někde zdrželi.

Řidič z knížky neotvíral ne ze zlomyslnosti, ale činil tak z filozofických důvodů. Hlásal, že jakmile se nastoupením opozdilce zdrží autobus dejme tomu o půlminutu, ale ten, kterému autobus odjede, ztratí čtvrt hodiny svého života, je stále — vzhledem ke kolektivu — více žádoucí dveře neotevírat, protože tuto půlminutu ztratí každý cestující. A jakmile přijde na zastávku včas určitý počet lidí, třeba šedesát, ztratí všichni dohromady půl hodiny. A to už je moc.

Kolem mě je spoustu takových řidičů, těch, kteří volí mezi úsměvy a díky na jedné straně a blahem kolektivu na straně druhé.

Když jsem předminulý rok přednášela o migraci na druhém stupni základních škol v různých regionech, překvapilo mě, jak mnoho dětí odpovídalo, že důvodem migrace jsou dluhy, ačkoliv je videozáznam výpovědí uprchlíků, studentů a pracovních přistěhovalců naváděl k tomu, aby byli schopni rozdělit příčiny dobrovolného a nedobrovolného odchodu ze své země.

Dluhy a exekutoři se v malých hlavičkách plížili od Bruntálu přes Troubky a Uherský Brod až do Brna. Místo o cizincích, kteří přicházejí do České republiky, se řeč stáčela na Romy. Proč oni mají a my ne, proč oni můžou, když my nemůžeme, proč oni mají, když my nemáme. Dalo mi spoustu práce vysvětlit, že jsem nepřišla mluvit o Romech a další otázky jsem intuitivně odpálkovávala a vysvětlovala, až jsem poprosila Sašu Uhlovou o návod.

Za článek Manuál k rozhovoru s rasistou jí děkuju. Věděla jsem, že jde o časovanou bombu, která prostě jednoho dne bouchne. Hlavní Sašina rada nakonec byla taková, že v individuálních případech bychom měli bedlivě naslouchat tomu, kdo na „cikány“ nadává a snažit se pochopit, co ho k tomu vede, tedy vcítit se.

×
Diskuse
September 16, 2013 v 17.46
diskuse
Podle mě je třeba diskutovat s rasistou takto:

Pokud tvrdí, že "oni mají a mohou a my nemáme a nemůžeme", vyžádejme po něm alespoň jeden jediný konkrétní důkaz, kdy tomu tak bylo. Pokud odfiltrujeme všechny hoaxy a urban legends a přesto je nám doložen případ, že se tak skutečně stalo, připusťme, že jde o pochybení, k němuž je třeba zaujmout kritický postoj.
September 16, 2013 v 20.12
školní vzdělávací programy a projekty
Pracoval jsem v projektu MKC s názvem 'Cože já a rasista?' určeném pro školy už lřed mnoha lety. Podobných projektů nezskovek proběhly na školách spousty. Ve výuce všech škol je výchova k toleranci, je tam i mediální výchova. Co nefunguje? Souhlasím, že nefunguje připrava na skutečný život, chybí důraz na kompetence dětí, protože prioritou politiky ve školství tolerovanou většinou tzv odborníků a dezinformovaných rodičů je podání výkonu v češtině, matematice, cizím jazyce apod. Prosím tedy autorku článku i čtenáře o podporumenšiny učitelů, odborníků a rodičů, kteří dlohodobě usilují o školu přilravujíci pro život, učící v souvislostech, rozvíjejíci zejména osobnostní a sociální dovednosti, využívající činnostní učení, kooperativní učení, otevřené učení, projektové učení, globální vyučování, inkluzivní školu, individualizované učení, školní parlementy, zapojení rodiců a komunity do výuky a další a další osvědčené metody, které opravdu pohromadě mohou zastavit rostoucí rasismus u detí. A další neoddělitelná akce by mohlo být zapojení rodiny dítěte do akce podporující toleranci a vůbec zájem o soužití mezi izolovanými rodinami.
MK
September 16, 2013 v 23.18
Pane Chaluši,
na "Cože já a rasista?" si pamatuji i po těch letech, takže se minimálně v mém případě jednalo o úspěch. I když nevím, jestli zrovna já jsem to potřeboval.