Manuál k rozhovoru s rasistou
Saša UhlováProtiromský rasismus v České republice vzrůstá a nemá smysl proti němu bojovat. Argumentace přichází vniveč a nekonečné diskuze roztrpčují všechny diskutující. Je třeba zamýšlet se spíše nad příčinami těchto nálad.
Ke všem milým povinnostem mi přibyla další: Psát každou středu pravidelný sloupek. Začínám příznačně v pátek. Mezi nesplněnými resty a množící se nezodpovězenou komunikací mě od podzimu snad nejvíc trápí dopis, který mi napsala kamarádka z Brna:
„Dělám teď po celé ČR přednášky o integraci cizinců a vždy se to zvrhne, byť o tom vůbec nemluvím, v útok na Romy. Zatím kličkuju, myslím, že celkem dobře střely vybírám, ale moc té problematice nerozumím. Nemáš nějakou literaturu, článek apod.? Musím vymyslet strategii, kterou jim podám. Taková ta historie, odkud co atd. je na nic. Potřebuju současnost. Proč dávky, kde je chyba... Nemáš, prosím, něco? Dost čerpám ze Závodu ke dnu a takových těch obecných věcí. Jinak, můžu zcela otevřeně říct, že se schyluje ke katastrofě. Nadává se na Cikány v tramvaji, všude, ale v těch školách, to je hrůza. Je to časovaná bomba. Co budeme dělat?"
Trápí mě to proto, že na to vlastně neumím odpovědět. Diskutovat o Romech a rasismu jsem začala se svou babičkou, když mi bylo jedenáct let. S nějakými Romy jsem se tehdy už sice znala, hráli jsme si v parku, chodili jsme společně do školy, ale nevěděla jsem, že jsou to Romové, neviděla jsem to, nebyla jsem k tomu vedená, vystupovala jsem tedy z pozice teoretika.
Babička však začínala své věty obraty, které mě již tenkrát svou nelogičností rozčilovaly. Nejsem rasistka, ale… Nejsou všichni stejní, ale… Od té doby jsem v této disciplíně měla být pocvičena tak, že bych vlastně měla být světovou šampionkou. Během studií romistiky na to přišla řeč tisíckrát, ale já to stále neumím.
Bohužel takto široce pojatá neláska k romům dosahuje cca 2/3 populace a to není málo. Polemika s J.X.Doležalem se dotýká otázky zda anticiganismus je více rasismus a nebo více problém sociální komunikace a sociální exkluse.
Já myslím že je tam oboje, ale ta rasistická rovina je nepominutelná - "nepřizpůsobiví" jsou přeci čím dál více i češi a přesto jsou útoky na ně mírnější (maximálně slyší něco o flákačích a netáhlech a v duchu starého hesla "kdo nepracuje ať nejí" jsou posílání na veřejné práce).
A právě upozornit debatéry, že
a) nedje o to aby romové měli nezasloužené výhody a nebyl za lumprány trestáni
b) že tvrdost vůči parazitismu "nepřizpůsobivých" může směřovat i na ně a že je používána i proti nevinným
c) že je třeba vždy rozličovat individuální vinu - prncip koletivní viny spojenýs presumpcí viny rozkládá řád jako takový.
Romové jsou prostě rpvní obětí sociálního konfliktu a to z histrických příčin - jejich adaptace na tvrdost dnešního režimu je neadekvátní, ale vypěstovaná po satletí rasových perzekucí.
Zlomit jejich často špatné vzorce chování může dlouhodbě jedině vzdělání a rozpuštění ghet, tohle sam silně pauperizovaní Romové nedokáží. A samozřejmě nedávat argumenty kritikům v případě křiklavě bezostyšného etnobyznysu, nemluvě o spekulantech s byty (i ty čunkobuňky se někomu vypaltily), a dalších formách ...
Vypadlo mi toho hodně. Třeba také to, že se téměř vždy při diskuzích o Romech setkávám s argumentem, že tomu jako akademik a levicový (pseudo)intelektuál a pseudohumanista nemohu rozumět. Vždy zvažuju, zda mám vyjmenovávat své zkušenosti, bránit se tím, že mám v tomto ohledu pedagogickou i jinou praxi, že jsem mezi Romy strávila opravdu hodně času, že s řadou romských rodin udržuju přátelské styky, vzájemně se navštěvujeme... A pak na to skoro vždy rezignuju, protože mi to připadá trochu jako bych říkala antisemitovi "ale já nejsem Žid".
Taky jsem možná dostatečně nezdůraznila, že nijakým způsobem nechci snižovat obtíže konfliktního soužití v některých oblastech a jednotlivé negativní zkušenosti Neromů s Romy. Jen vím, že ty negativní zkušenosti mají i Romové s Neromy a že má-li člověk jen trochu dobrou vůli, může mít zkušenosti i pozitivní.
- upozornit na fakt, že rasistické texty přicházejí z falešných adres, nebo se stydí autoři k nim přiznat (stalo se, když jsem se ohradil úřednici odb. školství v Ústí, od které mi přišel mail s rasistickým textem, že odmítla autorství).
K tomu hromosvodění, ač nechci bagatelizovat téma, myslím si, že jeho obecný princip zůstává stejný a pak by stačilo najít ANTITEZI na toto dobře známou lidskou tendenci (náhodou jsem zrovna četl):
"(kap.) Snaha svalovat vždycky zodpovědnost za negativní situaci na druhé
př. ´Pracoval jsem několik hodin na redakci rukopisu na našem rodiném počítači a zapomněl jsem si práci uložit. Muj syn pak používal počítač a smazal mi celou práci. Byl jsem vzteky nepříčetný. Měl jsem dojem, že měl zkontrolovat, co na počítači je, než s ním začal pracovat.´ ...
Jedna výčitka, obvinění, které někdy ani nestojí za řeč, vyvolává hodně napětí. ... Místo toho, aby se vymýšlelo řešení, které by všechny posunulo dál, ztrácí se čas vzájemným obviňováním a ospravedlňováním. Tím se živí nespokojenost, zášť... a při dalším střetu se začíná zase od nuly!"
Saši Uhlové: Vaší kamarádce bych snad dokázal navrhnout jen toliko, aby se k tomu kličkovánítaky dělala nahluchlou a požadovala opakování otázky. Techničtí cynici by zatím mohli pracovat na vývoji naslouchátek rušících kontaminovaná slova jako cigáni;-).