NKÚ: výstavba českých dálnic by mohla být o pětinu levnější
Vratislav DostálJeden kilometr české dálnice stojí podle zjištění NKÚ 416 milionů korun, u rychlostní komunikace to je 378 milionů korun za kilometr. Podle zjištění NKÚ přitom existuje prostor pro snížení nákladů o dvanáct až dvacet procent.
Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) zjistili, že výstavba českých dálnic je o pětinu dražší, než by mohla být. NKÚ zkoumal problémy ovlivňující náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací, a to v období od roku 2008 do září 2012.
Analyzoval přitom čtyřiasedmdesát staveb za 215 miliard korun a podrobně zkontroloval devětadvacet akcí za třiaosmdesát miliard korun. Kontroloři prověřili práci jak Ministerstva dopravy, tak Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Průměrné náklady na pořízení jednoho kilometru dálnice byly 416 milionů korun, u rychlostní komunikace to bylo 378 milionů korun za kilometr. Podle zjištění NKÚ přitom existuje prostor pro snížení nákladů o dvanáct až dvacet procent, což u vzorku 74 staveb představuje úsporu až 43 miliard korun.
NKÚ ve svém odhadu vyšel mimo jiné ze srovnání stavebních nákladů v České republice a v Německu. Zatímco v tuzemsku jsou stavební náklady na jeden kilometr dálnice 355 milionů korun, v sousední zemi činí 260 milionů korun, a jsou tedy o sedmadvacet procent nižší.