Žižkovské nádraží by především mělo zůstat nádražím
Miroslav HudecV diskusích o dalším využití nákladového nádraží na pražském Žižkově by se nemělo zapomínat na jeho původní funkci.
Asi jako každého příznivce ekologické dopravy mě potěšilo, že nákladové nádraží na pražském Žižkově se nebude bourat, že se z něj stala kulturní památka. A je dobře, že se uvažuje, co s ním dál, aby nechátralo stejně děsivě jako například to na Vyšehradě.
Nemám samozřejmě nic proti tomu, aby tam bylo sídlo třeba Národního filmového ústavu nebo i dalších kulturních institucí. Ale rozhodně by se nemělo zapomínat na jeho funkci původní. A skoro bych řekl, funkci přinejmenším zčásti stále přetrvávající.
Zprávu, že nádraží definitivně získalo památkovou ochranu, provázely v televizní reportáži záběry tamního kolejiště, předpokládám, že nikterak staré, a na jedné z kolejí stál nákladní vlak. A na dalších několik motorových lokomotiv. Z toho všeho logicky soudím, že je stále alespoň zčásti jako nákladové využíváno. A pokud ano, mělo by to tak i zůstat.
Nelze si totiž na jedné straně stýskat, jak je Praha zahlcena dopravou, včetně té nákladní. Vymýšlet všechna možná a nemožná řešení, často krkolomná až bizarní a samozřejmě tak drahá, aby to odpůrcům změn co nejvíce usnadnilo je odmítat se zdánlivě racionální námitkou, že by byly pro město ekonomicky neúnosné. A na druhé straně zrušením důležité funkce nákladového nádraží poblíž centra Prahy situaci ještě zhoršit.
Vím samozřejmě o námitkách proti dalšímu a většímu využívání původní funkce žižkovského nákladového nádraží. Mluví se o nezájmu dopravců, o vyvolaném růstu nákladní automobilové dopravy v jeho okolí, které by větší přísun vlaků do areálu znamenal, a leccos dalšího se namítá. Jak už to tak bývá, když se někomu nechce do žádného jiného řešení, než dopravní funkci nádraží zrušit.
Mám ale letitou zkušenost, že když nechybí dobrá vůle, naznačené i další problémy se dají řešit, způsoby se najdou a řešení jsou někdy až překvapivě jednoduchá a nápaditá. Co třeba brání tomu, aby vypracování projektu dalšího dopravního využití žižkovského nádraží bylo zadáno jako ročníková práce studentům dopravní fakulty pražské ČVUT? Třeba studijní obor „Inteligentní dopravní systémy“ si o takový námět přímo říká.
A pak, v dopravě se dnes točí velké peníze. Určitě i kolem žižkovského nákladového nádraží. Mohly by tedy být aspoň zčásti tím hledaným finančním zdrojem, z něhož by se platila rekonstrukce areálu.