Moderní umění a islámská revoluce
Jan WollnerUmělec izraelského původu, který čerstvě absolvoval pražskou VŠUP, se ve svém posledním projektu zabývá íránským Muzeem současného umění. Jak je možné tyto disparátní geografie propojit?
Projekt Noama Daroma se týká pozoruhodné kolekce Muzea současného umění v Teheránu, jež bylo postaveno v 70. letech podle návrhu Kamrana Diby, který se na budování této kolekce podílel a zároveň se stal prvním ředitelem nové instituce. Podařilo se mu shromáždit reprezentativní a edukativní sbírku pokrývající rozpětí od impresionismu až k současnému umění a ta získala pověst největší kolekce západního modernismu mimo euroamerický prostor. Islámská revoluce z roku 1979 ukončila šáhův prozápadně orientovaný režim a Muzeum, otevřené jen krátce před tím, muselo přijmout radikálně odlišné podmínky fungování. Jeho kolekce se dostala do paradoxní situace nežádoucího artiklu a zůstala úplně nebo částečně nepřístupná.
Právě na tento paradox se ve svém dlouhodobém projektu Darom soustřeďuje. Nejprve jako svou diplomní práci prezentoval kartonový model muzejní budovy, pohlednice se snímkem z jejího interiéru, zvukový záznam přečteného seznamu umělců, jež jsou v kolekci zastoupeni, a tištěný záznam jeho rozhovoru s „agentem“, kterého do Íránu vyslal (jako člověk izraelského občanství sám zemi navštívit nemůže). Podařilo se mu tehdy vícenásobně zvýraznit distanci mezi kolekcí a jejím publikem. Model, pohlednice, zvukový i tištěný záznam jsou jen různými formami zprostředkování nedostupné zkušenosti.
V další fázi prezentoval svoji diplomku v mírně obměněné podobě na výstavě Startpoint v pražském centru současného umění DOX. Při té příležitosti se mu podařilo pozvat do Prahy Kamrana Dibu, který architekturu muzejní budovy i kurátorskou koncepci její kolekce objasnil při trojici přednášek. Na současné výstavě v malé galerii etc. potom prezentuje katalog muzejní kolekce, v němž jsou popisky jednotlivých položek přelepeny útržky nelineárního příběhu o návštěvě Muzea.