Vlídná tvář evangelia
Zdeněk BártaZdeněk Bárta pokračuje ve sporu s Ivanem Štampachem. Novými argumenty obhajuje pozitivní vliv podstaty křesťanských ideí na evropskou civilizaci.
Dlouho jsem přemýšlel o tom, proč měl Ivan Odilo Štampach potřebu v diskuzi pod mým posledním sloupkem zareagovat právě tak, jak to udělal. Napsal jsem přeci pouze, že mnohá duchovní i politická pokleslost naší české přítomnosti je dána absencí a neznalostí všeho toho pozitivního v naší civilizaci, co přineslo křesťanství, nic víc a nic míň.
Snad se u něho jen projevila typicky intelektuálská nemoc, při které se cokoliv stává vhodnou příležitostí, jak si na tom dokazovat vlastní převahu a brousit si vlastní vtip. Vinou této nemoci se v naší kotlině těžko můžeme na něčem pozitivním smysluplně dohodnout.
Ale možná chtěl Štampach jen vyvolat diskuzi nad tímto tématem, což je vlastně jen dobře. Nicméně — Štampach, hluboce vzdělaný filozof, pedagog, teolog, religionista, si přečte ani ne tak můj text jako spíše co jsem zač, zařadí si mne do svého šuplete soptících flanďáků, kteří by rádi mentorovali českého člověka a vztekají se, že nejsou společností akceptováni. A nejde ani tak o to, že mi podsouvá, co jsem nenapsal, a s tím pak polemizuje a kantorsky mne napomíná. To nechť posoudí ten, koho by oba texty zajímaly.
Jde spíše o to, že si — vzhledem ke své erudici poněkud pokleslým stylem — vyřizuje své vlastní zklamání nad institucionalizovanou církví paušalizující kritikou křesťanství jako takového a zejména citacemi kontroverzních pasáží Bible. Církev je kritizována jako instituce od samotného svého počátku a jako instituce nás všechny zklamává ve všech svých denominacích dennodenně — to není nic objevně nového. Platí onen bonmot, že Ježíš chtěl přinést království Boží a místo toho přišla církev.
Zkušenosti jsou však nepřenosné. Mohu Vás ujasnit, že Vašim sloupkem bylo znepokojeno několik nezpochybnitelných křesťanů v mém okolí. Podařilo se Vám totiž mentorovat občany, kteří neplanou nadšení pro nějakou církev a nehrnou se zjišťovat si informace. Křesťané, se kterými se znám, raději vydávají počet ze své naděje "s tichostí a s uctivostí" (1 Pt 3,15).
Již jeden jiný český politik, jmenoval se Antonín Novotný, mluvil r. 1967 (na adresu nespokojených spisovatelů) o "skupinkách neodpovědných intelektuálů." Intelektuálové jakožto lidé, kteří dávají přednost pravdě před mocí, leží politikům v krku. A to je jejich úkolem.
Z toho, co, pane Bárto, píšete v souhrnu, usuzuji, že Vám to minule v sloupku jen ujelo. Rozlišujete fundamentalismus a osvobodivé biblické poselství. A to je dobře. Je-li to s Vámi takto, jsem rád, a jen bych přivítal, kdybyste kritiku přivítal jakol přátelskou službu a ne jako osobní útok. Vím, že politici trpí touto deformací. Ale koneckonců o můj hlas (a možná teď už o žádný) neusilujete.
Vaši přátelskou službu jsem přijal, a rád, měl jsem alespoň co napsat do sloupku :-))
Nepochybně existuje hodně lidí, kterým jde především jen o vlastní prospěch, o maximální hédonismus bez ohledu na nějaké ideály, zodpovědnost a dobré mezilidské vztahy. Zároveň ale určitě existuje hodně lidí, kteří se v současném složitém světě pokoušejí zorientovat a najít ty správné hodnoty. Nabízejme jim cesty, které lemují ideály lidské slušnosti a solidarity ( bez ohledu na to, zda jsou světské nebo náboženské ) a nechme je, ať si sami vyberou.