Vpřed k tradičním hodnotám

Ivan Štampach

Zlatá bula sicilská posílila autonomii českého království a zároveň i jeho vazbu na velký evropský útvar, jehož tehdejší císař vedl osvícenou politiku náboženské tolerance a podpory vzdělanosti. Právě takové impulsy jsou inspirativní i dnes.

Zítra uplyne (odhlédneme-li od přechodu na gregoriánský kalendář r. 1584) přesně osm set let od chvíle kdy v Basileji předal sicilský král a kandidát královské a císařské hodnosti ve Svaté říši římské Fridrich II. Štaufský Přemyslu Otakarovi I. soubor dokumentů známých jako Zlatá bula sicilská. Za nejvýznamnější z těchto textů se pokládá potvrzení dědičné královské hodnosti českému panovníkovi.

Tento den by mohli pokládat za svůj svátek dnešní strážci české suverenity, protože dokument posiluje nezávislost českého státu a tím i zvýšení prestiže českého království ve střední Evropě. Historickou oporou pro národní izolacionismus prosazovaný dnes Hradem však tento dokument není. Byla to Svatá říše římská, která prostřednictvím Fridricha II. tuto pozici uznala. Bylo to jakési soustátí či nadstátní útvar spojujícím různé země s rozdílnými domácími jazyky, ale se společnou evropskou kulturou. V tom můžeme říši pokládat za historického předchůdce dnešní evropské integrace.

×
Diskuse
September 25, 2012 v 17.18
Opravdu pozoruhodná historická osobnost, tenhle Fridrich II. On byl v podstatě antiklerikál. Ta doba mě nikdy dřív moc nezajímala, ale možná to byla chyba, protože tam někde určitě jsou kořeny křesťanské Evropy (nebo vize Evropy). Středověk nakonec nebyl tak úplně temný, jak se zdá, pokud v něm bylo víc takových svobodomyslných lidí, kteří se nezalekli ani exkomunikace. Na internetu jsem našla citát, jehož původcem údajně Fridrich je: "Kdo brání všechno, neubrání nic." Netuším, co přesně tím myslel, ale dalo by se to vztáhnout i obecně na jakékoliv lidské konání.
Mám jenom jednu upřesňující poznámku k volbě českého panovníka. Myslím si totiž, že byl skutečně volen jen v případě vymření rodu, normálně se počítalo s následovnictvím a volba byla pouhým formálním stvrzením dědice. Obojí je nakonec v listině zakotveno, jak se v článku uvádí.