Arnika: Stavba jezu na Labi přinese prospěch pouze skupině podnikatelů
Vratislav DostálEkologické sdružení Arnika podalo připomínky proti případné stavbě Plavebního stupně Děčín. Podle ekologů bude provoz jezu spojen s nárůstem nákladní automobilové dopravy, přinese úbytek ryb v Labi a omezí možnosti pro návrat lososů.
Ekologové odmítají případnou stavbu jezu na Labi. Podle nich bude její případná realizace pouze ku prospěchu skupině podnikatelů. Z dokumentace hodnotící vliv Plavebního stupně Děčín (PSD) na životní prostředí navíc podle Arniky vyplývá řada alarmujících informací nejen pro labskou přírodu, nýbrž i pro obyvatele Děčína.
Provoz jezu bude například spojen s nárůstem nákladní automobilové dopravy centrem města, a to o 200 aut denně po více než 100 dní v roce. V důsledku stavby navíc podle ekologů dojde ke zvýšení hladiny Labe a zaplavení břehů či cyklostezek přímo ve městě či změně několikasetmetrových úseků Ploučnice a Jílovského potoka. Součástí projektu jsou podle nich kromě jezu samotného i další zásahy do koryta řeky v Chráněné krajinné oblasti a na území evropsky významné lokality.
„Dokumentace navíc nevyhovuje požadavku ministerstva na porovnání více variant záměru. Tvrdí, že stavba přírodu nepoškodí nebo jí dokonce prospěje, aniž by to hodnověrně prokázala. Naopak je z dokumentace zřejmé, že bude ohrožena migrace lososů či biotopy pro bobry a další chráněné druhy,“ uvedli ekologové v tiskovém prohlášení.
Ovšem pozor, Ředitelství vodních cest má argument:
"Společnost PLANCO Consulting GmbH v roce 2007 analyzovala kapacitu jednotlivých dopravních módů na koridoru Hamburg – Děčín a došla k závěru, že kapacity železniční dopravní cesty je především v blízkosti severomořských přístavů blízko vyčerpání."
http://www.rvccr.cz/?s=6&m=36&sm=67
Je opravdu hezké, že chce česká vláda na českém území řešit kapacitu železnic okolo Hamburku a Rotterdamu.