Přímá volba je posilování práv občanů

Zdeněk Koudelka

Autor reaguje na výrok předsedy Ústavního soudu Pavla Rychetského, který v Otázkách Václava Motavce v neděli uvedl, že by pro Senátem a Sněmovnou přijatou podobu přímé volby prezidenta v žádném případě nehlasoval.

Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský se vyslovil proti schválené přímé volbě prezidenta republiky, podle něhož návrh obsahuje nesrovnalosti a za chybu vidí, že s ústavní změnou nebyl předložen prováděcí volební zákon. Přitom jako místopředseda vlády pro legislativu roku 2003 obhajoval v Poslanecké sněmovně vládní návrh přímé volby prezidenta, který byl ve způsobu volby identický s nedávno schválenou volbou - prezident je volen ve dvou kolech.

Odlišnost byla v konání třetího kola, pokud by druhé kolo dopadlo nerozhodně, což by bylo výjimečné. I návrh z roku 2003 umožňoval navrhování kandidáta na základě petice občanů, jen požadoval menší počet 10 000 podpisů, nyní je to 50 000. Kandidatura nezávislého kandidáta na základě petice je umožněna ve volbách senátorů a obecních zastupitelů. Jde o osvědčený institut.

×
Diskuse
SH
February 20, 2012 v 11.36
Začnu od konce.
Proklamativní tvrzení excelentního právníka, že posilování práv občanů je nezadržitelný vývoj, je populistickým argumentem a ne právním. Navíc vůbec nepodložený schváleným zákonem. Stačí k jeho vyvrácení dvě reálné skutečnosti. Aby si občané vygenerovali svého kandidáta, tak musí sebrat víc podpisů, než je počet členů všech parlamentních i neparlamentních stran dohromady, vyjma KSČM. Za druhé, pokud mohou prezidenta jenom zvolit, ale ne ho odvolat, pak jsou na tom se svými právy hůř, než doposud.
Odpor proti přímé volbě prezidenta stavět do stejné polohy jako byl kdysi odpor proti všeobecnému, rovnému a přímému volebnímu právu poslanců, je dokonce u renomovaného právníka nepřípustné. V určité míře by to platilo jen tehdy, kdyby byl prezident předsedou exekutivy, jak je tomu v USA. Pokud je pouze kladečem věnců, jmenujícím jaksi navíc několik celostátních veřejných činitelů, prodlužovatelem postmonarchistické, „tatíčkovské“ tradice s nedefinovanou šancí plést se do výkonu vlády, pak jeho přímá volba je spíše podvodem na „lidu“, než posilováním jeho práv.
Zveřejněný text je rádoby výměnou názorů dvou prakticky sociálně demokratických a renomovaných ústavních právníků, bohužel ani jeden se nedotýká hlavní podstaty problému přímé volby prezidenta v parlamentním demokratickém systému.