Dětská práce Čechům zatím nevadí, problém vesměs nechápou

Vratislav Dostál

NaZemi — společnost pro fair trade spustila kampaň s fiktivní nabídkou databáze dětských pracovních příležitostí. Jejím cílem bylo vyvolat k tématu diskusi. Ohlasy na kampaň podle organizátorů potvrzují, že dětská práce Čechům nevadí.

Zlobí vaše dítě? Pošlete ho do práce! Takové letáky s fiktivní nabídkou databáze dětských pracovních příležitostí se v lednu objevily na veřejných místech po celé České republice. Současně vyšly obdobné inzeráty v tištěných médiích a Rádio 1 odvysílalo reklamní spoty.

Jde o kampaň Práce pro děti, kterou spustila organizace NaZemi s úmyslem iniciovat diskusi o problematice dětské práce a současně upozornit na možnosti, jak přispět k řešení problémů s dětskou prací v rozvojových zemích.

„Hlavním cílem kampaně je vyvolat v české veřejnosti diskusi o tom, za jakých podmínek je dětská práce přijatelná a zda lze aktivně přispět k omezování dětské práce ve světě,“ uvedla organizace v tiskovém prohlášení.

Ohlasy na inzeráty, diskuse pod články v médiích i debaty na portálech zaměřených na maminky podle aktivistů většinou potvrdily, že dětská práce Čechům nevadí, neboť nevědí, co to je.

„Nabídku dětské práce maminky převážně vítaly. Děti se podle nich naučí znát hodnotu peněz, osvojí si pracovní návyky nebo si přivydělají ke kapesnému,“ popsala diskuse na webech tisková mluvčí NaZemi Gabriela Štěpánková. Matky ovšem podle ní práci chápaly ve smyslu například roznosu letáků a shodovaly se na věku od třinácti až patnácti let.

×