Moc spotřebitelů

Jiří Silný

O společná práva musíme bojovat. Součástí takového boje mohou být i spotřebitelské aktivity. Některé studie ukazují, že už zhruba deset až dvacet procent spotřebitelů dokáže svým chováním podstatně ovlivnit situaci na trhu.

Když v ekonomice převyšuje nabídka poptávku a nevládne nedostatek, ale nadbytek, posiluje to teoreticky postavení spotřebitelů. Někdo se spokojí s možností zvolit si z nabídky několika desítek rozdílných značek jeden určitý kečup a považuje to za dostatečnou realizaci lidské svobody. Jiní ale chápou svou spotřebitelskou roli jako politický akt, a tak vznikají spotřebitelská hnutí jako je spravedlivý obchod (fair trade), nebo naopak dochází k bojkotu určitého zboží z politických důvodů.

Nakupování jako politikum má dlouhou historii. Sehrálo významnou roli v boji proti otroctví už v Anglii třicátých let devatenáctého století, kdy tehdejší aktivisté propagovali bojkot produktů z otrokářských plantáží jako byl např. třtinový cukr.

×