Značková trička, která nosíme, často vyrábějí lidé bez práv

ČTK, Jan Miessler

Jen několik z více než stovky oslovených oděvních firem prozradilo původ textilu, který prodávají českým zákazníkům. Z průzkumu Společnosti pro Fair Trade navíc plyne, že kontroly v závodech jsou většinou ohlášené a neplní účel.

Jak ukázal letošní průzkum Společnosti pro Fair Trade, podmínky, za kterých dělníci šijí v asijských robotárnách trička pro bohaté evropské zákazníky, většinu oděvních řetězců působících v ČR nezajímají. A pokud má přeci jen asijskou textilku navštívit inspekce, musí se kontroloři před příchodem dopředu ohlásit, aby se robotárna včas stihla proměnit v potěmkinovu vesnici, kde spokojení zaměstnanci vybavení potřebnými ochrannými pomůckami radostně pracují.

Společnost pro Fair Trade se na původ prodávaného textilu zeptala sto čtrnácti firem působících v České republice, odpovědělo jich pouze jednadvacet, z nichž osm oděvy u nás přímo vyrábí. Neodpověděli například prodejci značek Nike, Adidas, Kenvelo, Reebok, Puma, Marks & Spencer a řada dalších (kompletní seznam oslovených firem a jejich odpovědí obsahuje materiál ke kampani Ušili to na nás /PDF/ ). Je přitom pravděpodobné, že odpovědět se rozhodly spíše firmy, které možný problém nemají.

Z firem, které odpověděly, třetina odkazuje na vlastní audity v továrnách. Ty jsou ale podle koordinátorky kampaně Michaely Rychtecké vždy předem ohlášené a neodpovídají realitě.

×