Španělské příběhy bez konce

Michal Špína

Co máme se Španělskem společné a co nás dělí? Nad minutou ticha v Evropském parlamentu, kterou sdílel Václav Havel s frankistický ministrem Manuelem Fragou, a novým — španělským — číslem revue Prostor se zamýšlí Michal Špína.

V polovině ledna Evropský parlament uctil Václava Havla minutou ticha. Odcházející předseda Jerzy Buzek se však operativně zasadil o to, aby Havel svou minutu sdílel s dalším státníkem, zesnulým před pouhým dnem: s frankistickým ministrem Manuelem Fragou.

Zní to dost hrozivě. Pravda, pokud nemáme být k Havlovi servilní, pak se nebudeme vyhýbat otázce, zda se tito dva muži, ve svých vrcholných érách zcela nesouměřitelní co do postojů i životní situace, přece jenom v závěrečné fázi života nepřiblížili víc, než bychom čekali — tedy alespoň z hlediska politických dosahů.

Fragu jeho pragmatismus přivedl k odhození frankistické výbavy a  nakonec víceméně ke standardní neoliberálně-konzervativní politice, kterou pozdní Havel sice nadále kritizoval, avšak podporou jistých amerických projektů jí rozhodně nečelil. Ostatně José María Aznar, který po Fragovi převzal vedení španělské Lidové strany, stál po boku Václava Havla v nejedné iniciativě na mezinárodním poli.

Přesto je spojení těchto dvou osob skrze evropskou minutu ticha velmi nejapné. V době, kdy byl Havel pronásledován a vězněn coby kritik režimu, Manuel Fraga byl coby ministr vnitra odpovědný za policii, která kritiky režimu nejen pronásledovala a zatýkala, ale někdy i mučila nebo střílela, a to ještě rok po Frankově smrti.

Buzek mluvil o Fragovi jako o velkém státníkovi a klíčové figuře španělského přechodu k demokracii. Ano, Fraga u toho byl. Ale podobně by mohl mluvit třeba o KSČ jako o klíčové síle demokratizace Československa zkrátka proto, že jí nezabránila a v nových podmínkách se dokázala adaptovat. Řekl bych, že Fraga začal být demokratem až tehdy, kdy by ho podpora rozkládajících se starých pořádků zahnala na politický okraj.

Španělský Prostor

Těsně před smrtí obou státníků vyšlo 92. číslo revue Prostor, jehož 180 stran se téměř bez výjimky věnuje španělským tématům. V Prostoru se často objevují texty vycházející z pestrých ideových pozic, a proto jsem si nenechal ujít besedu při uvedení španělského čísla, které je z velké části zaměřeno politicky a pokouší se hledat paralely mezi nejnovějšími dějinami Španělska a Československa/ČR. Odcházel jsem potěšen, že čtveřice diskutérů neměla potřebu bagatelizovat hnutí indignados ani vězet ve sporech, zda byl lepší pozdní frankismus nebo normalizace, a pustil jsem se do textů.

Vedle článků literárních a kulturních, které se pohybují ve škále mezi recenzí filmu Biutiful (Zdena Mejzlíková) a reportáží (Anna Tkáčová), je zde i několik textů, které by rády přišly na kloub španělské identitě, ať už jde o příspěvky Josefa Forbelského nebo eseje přeložené ze španělštiny.

×
Diskuse
January 28, 2012 v 13.35
Je to jen můj pocit, že s vládou neoliberálů se stále více aktivuje ultrapravice? Že jsou v médiích publikovány články, které by si nikdo po druhé světové válce neodvážil napsat ani doma pro sebe?
Díky za článek. Na Španělsko nazíralo mezinárodní společenství za Frankovy vlády vzláštní optikou. Pokud by totiž měla skončit II. světová válka porážkou fašismu, musel by Franko zákonitě skončit. Dále je zajímavá téze Pública - „režim autoritářský, ale nikoliv totalitní". S takovým měřítkem by nebylo možno nazvat náš minulý režim totalitním ani autoritářským. Lépe psáno, nazvat ano, ale s potuleným úsměvem.
January 28, 2012 v 18.42
režimy
... „režim autoritářský, ale nikoliv totalitní" je právě teze Suárezova. Público, ostatně spíše nalevo od Paísu, ji pochopitelně napadá. Jenže opravdu totalitnímu režimu se frankismus blížil ve svém počátku, pak už je to ošemetné. Myslím, že by se tím výrazem mělo spíše šetřit.

To, že články á la Pavel Zahradník vycházejí, je myslím v pořádku (a připomínám, že i v rámci Prostoru jde spíš o anomálii); horší je, když hlásné trouby těchto směrů zaujímají (nevolenou) veřejnou funkci (jmenovat netřeba).
January 28, 2012 v 21.01
Sedm lednových dnů
se jmenoval výborný španělský film režiséra Bardema o pokusu o vojenský převrat frankistů v lednu 1977. Nejprve tajní policisté postříleli levicově orientované právníky v advokátní kanceláři za bílého dne ve středu Madridu a počítali s tím, že bude vyhlášen mimořádný stav a v něm se znovu ujmou moci. Nezdařilo se jim to díky statisícovým demonstracím lidí, kteří chtěli demokracii a nechtěli návrat starého režimu. Ve filmu bylo řečeno, že jejich kontakty sahaly až do nejvyšších pater španělské politiky, včetně vlády. Týkalo se to i onoho Fraga?

Film jsem viděl začátkem osmdesátých let ve filmovém klubu v Brně, film byl promítán pouze jednou - podobností s tehdejším režimem v něm bylo příliš mnoho na to, aby mohl být promítán vícekrát. Ani nikdy později jsem na onen film nenarazil, až před chvílí jsem si ho podle odkazů našel na internetu.
January 29, 2012 v 13.47
atocha
Díky za filmový odkaz. Shodou okolností to bylo od masakru na Atoche před pár dny 35 let. O napojení na vrcholnou politiku si netroufám psát, pokud vím, prokázala se jen nějaká pomoc italských fašistů okolo Gladia.

Nevím, zda ti teroristé počítali s výjimečným stavem a převratem, ale přinejmenším měla vražda právníků z odborů CCOO (za Franka ilegálních) a většinou spjatých s komunistickou stranou (PCE, kterou legalizace teprve čekala) vyprovokovat tyto organizace k hysterii a tím je zcela zdiskreditovat. Což nenastalo a zřejmě to naopak Carrillově PCE pomohlo na cestě k regulérním volbám.
February 8, 2012 v 14.27
výmluvná dohra:
Včera byla ve španělském Kongresu vzdána pocta Fragovi:

J. Posadas (za vládnoucí Partido Popular): řečnil
Partido Popular: tleskala (což muselo být vzhledem k její absolutní většině impozantní)
PSOE ("socialisté"): byli co do potlesku nejednotní
CiU (katalánská pravice): zůstala mlčky sedět
IU (levice + zelení), baskická, katalánská a galicijská levice a další regionalisté: odcházejí ze sálu