Potíže s hledáním inspirace
Ivan ŠtampachNáboženství, zvlášť ta abrahámovská, působí někdy z informací, které přinášejí agenturní zprávy, velmi nevábně. Přesto však má smysl se k náboženství hlásit.
Čerstvé agenturní zprávy: V Německu vyslýchali občana, který konvertoval k islámu a nacvičoval si letecký útok na budovu spolkového sněmu. Mělo by jít o útok podobného druhu jako 11. září 2001 v New Yorku a Washingtonu. Rabínský soud ultraortodoxních Židů v jeruzalémské čtvrti Me’a Še’arim odsoudil k smrti psa za to, že byl převtělením sekulárního právníka, který zdejší rabínský soud obtěžoval před dvaceti lety. Vykonání rozsudku bylo svěřeno dětem, kterým ale pes utekl. Na Slovensku byla umístěna další pamětní deska válečného zločince Josefa Tisa. Na Martinském hřbitově v Bratislavě však byl již roku 2007 odhalen jeho pomník s nápisem „Obětoval život za víru a národ“.
Když to čtu, je mi líto, že se o mně ví, že mám něco společného s náboženstvím. Nechci být spojován s něčím takovým. Byla by tu však možná výmluva. Taková jsou prý jen některá náboženství. Uvedené příklady se týkají tří náboženství označovaných společně jako abrahámovská. Jsou spíše prorocká než mystická, tedy neodvádějí pozornost od pozemských záležitostí do nebeských a duchovních výšin či hlubin. Společnou postavou všech tří je praotec Abrahám, muž oddané víry.
V těchto monoteistických náboženstvích platí: jediný Bůh — jediná pravda — jediná pozemská reprezentace této pravdy. Víra je tam prakticky spíš poslušností vůči poučkám a pokynům náboženské autority. Autority psané, tedy text Bible, nebo autority živé, u které obvykle splývá role neomylného učitele s rolí vůdce. Vědecky se mluví o autoritě kognitivní a deontické a o jejich přerůstání v moc nad lidmi. Může jít o slepou fundamentalistickou poslušnost textům nebo oddané vykonávání pokynů kléru. To je základ náboženského sektářství. Směřuje to k náboženskému extremismu, o kterém denně se zahanbením čtu a slyším v médiích.
Obyvatelé západního světa prchají před nebezpečími monoteistických náboženství do duchovních směrů indického původu. Proto dnes máme mezi sebou mnoho jogínů, pro něž jóga všem náboženstvím předchází a je to spíš systém péče o sebe a seberealizace. Jiní obdivují a oslavují boha, který sestoupil na zemi mimo jiné v podobě Krišny. Jiní se na pomezí náboženství a filosofie kochají v jednotě všeho lidského a kosmického, átmanu a brahmanu. Svůj výběr sympatických prvků indických tradic zasazených do západního myšlenkového rámce srovnávají s tím, co je na judaismu, křesťanství a islámu nejhoršího.
Pravděpodobně nejrychleji roste v západním světě buddhismus. Muslimové přibývají v Evropě a Americe zřejmě rychleji, ale následkem přistěhovalectví. Buddhismus si rychle získává obyvatele domácího původu. Mnoho dřívějších křesťanů a Židů, a ovšem také dost dřívějších ateistů a lidí nábožensky lhostejných se stává buddhisty. Toto náboženství vyhovuje lidem unaveným náboženstvími západního světa, protože se někdy prezentuje jako nenáboženská cesta. Někomu stačí, že v buddhismu nehrají bohové žádnou důležitou roli. Buddha je člověk, ale je učitelem bohů i lidí. Je možné se zrodit v některé ze šesti možných říší. Ke konečnému vysvobození je lepší narodit se jako člověk než jako bůh.
Na buddhismu je pro nové buddhisty sympatické i to, že nepředpokládá slepou víru. Pochopitelně na počátku cesty člověk nezná pravou povahu skutečnosti a cestu vedoucí k probuzení a měl by důvěřovat Buddhovi, jeho zákonu a společenství, které tímto zákonem žije. Ale po víře následuje poznání. Zejména západním lidem se připomíná Kalama Sutta, pojednání z buddhistického kánonu, ve kterém Buddha svým posluchačům doporučuje, aby se nebáli pochybovat a mít nejistotu, že vše, co jim říká, si mají ověřovat. Že nic nemají pokládat za trvale přijatelné jen proto, že jim to říká on, Buddha.
Buddhismus tak může zachraňovat dobré jméno náboženství. Není však i zde srovnáváno to nejlepší z buddhismu s tím nejhorším např. z křesťanství? Můžeme si všimnout např. toho, že v japonských dějinách několikrát mezi 12. a 19. stoletím se císař reprezentující tradiční japonské náboženství stal pouze symbolickou postavou. Moci se chopili vojenští diktátoři, šógunové, jejichž zázemím byl buddhismus. Bojovnická společenská vrstva samurajů byla zázemím pro zenový buddhismus. To se svým způsobem vrátilo za 2. světové války, kdy významní zenoví opati podporovali militaristický režim, který byl ve spojeneckých vazbách s nacistickým Německem. Sebevražední letci kamikadze se na svůj osudový let připravovali zenovou meditací. Jsou také popsány případy, kdy srílanské vládní vojsko obsadilo hinduistickou tamilskou vesnici, a vojáci postavili ke zdi všechny místní muže a nařídili jim recitovat buddhistickou sútru. Když to nedokázali, všechny je postříleli.
Skeptická přehlídka náboženských směrů by nás mohla vést k tomu, co už zřejmě udělala většina českého obyvatelstva, k rozloučení s náboženstvím. Uvidíme ke konci roku, jaké výsledky v tomto směru přinese letošní dubnové sčítání lidu. Ale zatím lze zhruba říct, že dvěma třetinám obyvatel je náboženství lhostejné nebo ho výslovně odmítají. Neví se to přesně, ale převládá zřejmě náboženská indiference a jisté nové místo zaujme víra bez náboženské příslušnosti, což je nová možnost, kterou dřívější sčítání neposkytovala.
Být deklarovaným ateistou není v tomto směru žádné vítězství. O oficiální ideologii, která veřejným institucím a různým skupinám obyvatel náboženství zakazovala a jinak je omezovala a kontrolovala, víme za čtyřicet let jejího působení u nás dost na to, abychom v ateismu hledali záchranu a oporu. Hromadné vraždění pravoslavných mnichů a kněží a také sibiřských šamanů v Rusku za občanské války nebo systematické vybíjení římskokatolických kněží ve Španělské druhé republice (1931 — 1939) brání hledat oporu tam.
Chtěl bych přes všechno toto náboženství hájit. Ne náboženské instituce, ne doktrínu, která se prosazuje proti konkurenčním naukám. Chtěl bych hájit, že život má hloubku. Že život není náhoda. Že vše nezačíná a nekončí neúprosným mechanismem příčin a následků, nýbrž existuje prostor svobodného rozhodování. Chtěl bych přesvědčení, o kterém si myslím, že může inspirovat ke změně nešťastných současných poměrů, nazvat humanismem. Jsem ale přesvědčen, že člověk je schopen překročit danosti, překročit to, co je mu dal Bůh nebo příroda. A takový humanismus potřebuje základ a oporu. Není náhodou, že humanismus byl formulován na křesťanské bázi. Odvážně ve sporu s vládnoucí ideologií ho formuloval Giovanni Pico della Mirandola (1463 — 1494) a Erasmus Rotterdamský (1467 — 1536). Spojili biblickou tradici (která má pokračování v Koránu) a tradici antickou. Tato inspirace dnes ožívá. Když vidím tuto možnost, stud mne opouští.
Já osobně věřící nejsem, byla jsem vychována ateisticky, až protinábožensky. Přesto se o náboženství a o religionistiku poměrně dost zajímám a taky se na to dnes dívám jinak, než kdysi. Nejde jen o nějaké nadpřirozené jevy, ale v pozadí každého ze světových náboženství je i určitý filosofický a etický systém. Nemohla bych věřit v nic, co by bylo protivědeckého - contra rationem, ale myslím si, že může existovat něco, co je super rationem. Co je nepochopitelné. Vždycky mám velkou úctu před tím, když nějaký člověk je schopen kvůli jiným lidem nebo třeba kvůli pravdě, spravedlnosti a podobným věcem, obětovat nejen své vlastní pohodlí, ale dokonce i svůj život. Prostě, když v tomto směru cítí nějaký přesah. To je, myslím, samotným rozumem jen těžko vysvětlitelné. A hlavně věřím, že lidský život a vůbec existence toho všeho, co je, musí mít nějaký smysl. Prostě, že vývoj jde od něčeho k něčemu a my v tom hrajeme svoji roli (což možná koresponduje do jisté míry s křesťanstvím). Pokud ano, pak je mi křesťanství nejbližší, mimo jiné i proto, že dávám přednost nenásilnému řešení problémů (ačkoliv ne vždy je možné se toho držet absolutně). Přesto, jak už jsem napsala, se za nábožensky věřící nepokládám, a tak jsem to uvedla i do sčítacího formuláře.
Snad pod vlivem svého dlouhodobého pobytu v Polsku, kde už 4,5 roku pracuji, vidím velmi negativně vliv náboženských institucí na společnost, konkrétně roli katolické církve. V ČR je to sice poněkud dramatizováno, ale faktem je, že např. krakovský arcibiskup kardinál Dziwisz má obrovský vliv na věci veřejné. Dokonce se říká, že on je v podstatě hlavou města i v politickém smyslu.
Katolická církev se v Polsku dost plete do politiky, ostře vystupuje proti jakýmkoli snahám o liberalizaci legislativy, pokud jde o práva homosexuálů, potraty apod. Dokonce se objevily skandály, že některý kněz otevřeně podpořil tu či onu stranu (vesměs konzervativně populistickou PiS, se kterou se mimochodem přátelí naše milá ODS).
Z vlastní zkušenost ovšem vím, že zmíněná role katolické církve, je trnem v oku zejm. u mladé, liberálněji naladěné generace. Zatímco u nás mládež bojuje 20 let proti levici a socialismu, jehož historickou podobu ani neměla možnost poznat, v Polsku mladí zhusta hájí liberálně levicové hodnoty a trochu nám závidí.
Nedávno jsem tu byl v nové diskusi ke starému článku Adama Borziče urážen, napadán a vysmíván za to, že jsem se vyslovil proti urážlivé kampani propalestinských a protiizraelských fanatiků. Vyslovil jsem se prostě jen pro vyrovnané hodnocení obou nároků, pro bezpečný domov pro Židy i Palestince a proti násilí z obou stran. Napomenutí ze strany Leo Pavláta mi v této situaci připadlo krajně nemístné.
Ohledně soudu nad psem beru na vědomí agenturní zprávu i zprávu pana Pavláta, že zpráva byla dementována a nevyvozuji z toho nic dalšího, než obecnou úvahu o inspirační roli náboženství. Nebudu podnikat žádné šetření na místě, aby ověřil různé varianty.
"Velká Trojka" "Lidu Knihy" toho má určitě na svědomí nejvíc - historické potoky krve jsou nejhlubší ...
Úvahy, že muslim nenese odpovědnost za to, co učinil jiný muslim, jsou relevantní jen do jisté míry - jestliže je buddhistických teroristů v Evropě proncentuálně i absolutně směšný počet oproti těm "ibrahímovským" muslimským, tak to prostě něco vypovídá o dnešním islamu - a nemůže nevypovídat.
... a žádná "political correctness" s tím nic nenadělá ...
Alespoň odvahu toto říci bychom prostě měli mít ...
... jinak pokud někdo uvede, že čerpá z agenturní zprávy, myslím, že není důvod, aby se omlouval za to, že zpráva nebyla pravdivá.
... snad jenom, že ten agenturní zdroj mohl být označen poněkud konkrétněji - jestli ČTK ze dne ... atd.
Já to vím, paní Hájková a souhlasím s Vámi, že to není jednoduše řešitelný problém.
Nedovedu si představit zákaz vyznávání jakéhokoli náboženství - např. Svědkové Jehovovi mají podle mne právo existovat, pokud kontraverzní prvky jejich učení neubližují nikomu než jim samotným - a pokud aplikace jejich učení ublíží nedospělému dítěti člena (pověstná transfúze), je důvod - podle mne - na jednotlivý zásah proti tomu, kdo následek způsobil svým konkrétním jednáním (děti člena nejsou vlastnictvím této církve) ...
... ale - podle mne - by ani tehdy nemělo dojít na zákaz církve ...
Pokud jde o ty muslimy, mám spíš na mysli právo většinové Evropy se bránit, hájit právo na svobodu projevu, tvrdě a nekompromisně trestat vyhlášení fatwy duchovním, pokud je obsahem fatwy skrytá či otevřená výzva zabít někoho - apostatu (odpadlíka od víry) nebo kohokoli jiného ...
... a nechlácholit zbaběle tam, kde je muslim agresorem, na ránu odpovědět ranou a nikoli nastavením druhé tváře ...
Mám samozřejmě vždy na mysli postih viníka, jde-li o trest (viz zmíněná fatwa) ale preventivní obrana se může týkat i obrany před obecnými riziky, jsou-li dostatečně zdokumentována - neexistuje přece právo příjmout kohokoli na svém území, lidé, kteří mají v jednotlivých zemích své kořeny mají co mluvit do toho, s kým ve své zemi žít chtějí - a také je tu princip reciprocity - za zcela praktickou maximu pro Evropu bych považoval dodržovat pomocnou zásadu, že muslim by měl mít v Evropě stejná práva jako ve třech nejliberálnějších muslimských zemích světa nemuslim ... o tom, která z těch tří zemí by byla vzorem, by mohlo rozhodovat obyvatelstvo dané země v demokratickém politickém procesu všech občanů ...
není naší povinností být tzv. "užitečnými idioty" ani muslimů ani nikoho jiného na světě ...
Žádnému ze zmíněných náboženství v článku nestraním, a žádnému nechci škodit. Jsem a zůstanu stejně kritický ke všem náboženstvím.
Jsem jako ostatní obyvatelé odkázán na agenturní zprávy. Kdybych jim a priori nevěřil, nemohl bych komentovat události. Nemám žádnou možnost zprávy agentur ověřovat. U mediálních agentur a zpravodajských médií musím předpokládat, že zprávy jsou ověřeny. Cítím se oprávněn reagovat na to, co bylo zveřejněno. Nejsem si vědom žádné viny. Jedinou možnou variantou by bylo nepsat. K tomu bych nechtěl dospět.
Kterákoli ze tří zpráv připomenutých v prvním odstavci článku může být faktograficky vadná, zaujatá nebo dokonce podložená špatným úmyslem. Osobně NIC netvrdím - a to bych chtěl zdůraznit - o pilotním nácviku, soudu nad psem a slovenském oslavování válečného zločince. Nic o tom sám za sebe netvrdím, protože jsem nebyl na místě. Přesto mohu a chci na tyto zprávy reagovat.
A ještě jednou potvrzuji, že beru v úvahu původní zprávu i zprávu pana Pavláta o dementi této zprávy. Zprávu pana Pavláta o dementi předávám svým čtenářům, protože pan Pavlát do těchto diskusí nevstupuje. Nechávám na jednom každém, jak s tím naloží. Víc pro to při dobrém svědomí udělat nemohu.
"... Ale nejsem si jistá, jestli máme právo rozhodovat o tom, zda se někdo může k nám přistěhovat nebo ne. Vím, že je to asi vynuceno reálnými poměry, ale není to zrovna liberální. Přestavte si, že se budete chtít přestěhovat třeba z Chrudimi do Pardubic, koupit si tam dům, a nejprve budete muset žádat, jestli vám to tamější obyvatelé dovolí."
Ale já s Vámi plně souhlasím, paní Hájková - dokonce nejen občan Chrudimi by měl mít zcela samozřejmě právo se kdykoli přestěhovat do Pardubic, ale i občan "Říše" z Le Havru i z chudého Burgasu ...
podobně jako občan z bukovinských Černovců nebo haličské Přemyšli se mohl usadit v Terstu či Praze za dob starého mocnářství ...
... že to u občana Daar es Salamu nebo Asmary či Port Saidu vidím poněkud jinak, je dáno právě určitými sebezáchovnými instinkty ...
a jestli to je liberální?
.. já nevím ...
... jsou lidé, kterým je všechno jasno, já se bez mučení přiznám, že prostě nevím - neliberální je podle mého "selského" rozumu, když někomu zasahujete do jeho svobod - ale já svobodu ohledně pohybu vidím jako právo nebýt nějakou mocí zadržován NA nějakém území - to je pak takový větší internační tábor, když sovětský občan bez propustky nemohl Z určitého správního obvodu SSSR, svobodnější Čech ZE svého státu a jen ten Jugoslávec ze socialistických zemí mohl asi kam chtěl ... (myslím že ale muž musel mít "po vojně")
... ale právo kamkoli přijít na území cizí ... ?
je to liberální nárok a právo ... ?
v dnešní době jsem přesvědčován, že prý ano ...
já si tím tak úplně stoprocentně jistý nejsem ...
jistotu nemáme nikdy v ničem - nezbývá než minimalizovat rizika v rámci možného ...
btw, když mně bylo asi tak dvacet let, říkalo se - aspoň v mém okolí -
"jenom jedna věc je jistá - že Hitler nebyl komunista".
Vidíte - a ve skutečnosti pro určité lidi ani tento bonmot neplatí - a to byl Hitler historicky prokazatelně VŽDY ultrapravicově orientován (na rozdíl od Mussoliniho, který patřil před I. světovou válkou k revoluční levici v Italské socialistické straně, kde byl šéfredaktorem ústředního listu Avanti! ...
... avanti popolo, bandiera rossa ...)