Až pomine čas stínů

Lukáš Jelínek

Tvářit se, že je jasné, kdo a jak bude vládnout naší zemi příště, zavání pýchou a přehlížením hloubky politické krize, kterou procházíme. Do budoucna má nejlépe našlápnuto ČSSD, musí se však vyvarovat vlastních chyb, které ji ohrožují ze všeho nejvíce.

Nečasova vláda neví dne ani hodiny, kdy padne. ODS a TOP 09 si sice mohou hrát s Věcmi veřejnými na kočku a myš až do konce volebního období, ovšem pravděpodobnější je, že dřív nebo později bude (proti)korupční a (ne)šetřící koalice rozpuštěna. Jako nejpřirozenější alternativa, zvlášť když ČSSD o vládní spoluúčast nyní nestojí, se jeví nové volby a čerstvé rozdání karet. Vítězství by v nich s pravděpodobností hraničící s jistotou připadlo sociální demokracii. Nakolik je připravena převzít vládní otěže?

Dobré je vědět, jak a s kým by ČSSD vládla. Některé varianty jsou patrně ještě otevřené, přes jiné „nejede vlak“.

Lidový dům může převzít dědictví po Nečasovi, Schwarzenbergovi a Johnovi komplet i s chlupama — pokračovat v restriktivní politice a realizovat načrtnuté reformy. Tato představa se jeví jako čirá utopie, ačkoli se vždy najde řada oblastí, kde je kontinuita vládnutí zapotřebí. Ekonomická a sociální realita, stejně jako nálada veřejnosti velí ČSSD připravit vlastní program, co nejméně kopírující pravicí vzývané neoliberální recepty. Ruku v ruce s tím je nucena otevřeně komunikovat s občanskými iniciativami a radikálními intelektuály. Nedůvěra v politické aktéry je v České republice natolik silná, že k jejímu překonání je nutné obměnit zaběhané mechanismy politického rozhodování a konat veškeré kroky — počínaje partajemi, konče parlamentem — pod pomyslnou lupou veřejnosti.

Sociální demokracie se rozhodla nejprve v rámci široké otevřené debaty připravit Zelené a Bílé knihy ve stěžejních politických oblastech, od stranického systému či vzdělávání po zemědělství či mezinárodní vztahy. V první fázi se nechystá přednášet hotové názory, nýbrž pokládat a prodiskutovávat podstatné otázky. Až po této fázi má následovat standardní příprava Střednědobého programu ČSSD použitelného i pro nejbližší sněmovní a krajské volby.

Zvolený postup umožňuje korigovat sociálně demokratickou politiku tam, kde zkostnatěla a nebezpečně zkonzervativněla. Doba přeje originálním nápadům, a je rozhodně lépe, rodí-li se na půdě etablovaných stran, než když je po svém uchopí populisté z extrémních okrajů politického spektra.

×
Diskuse
June 9, 2011 v 12.28
Jak je to?
Lukáši, moc nerozumím, proč by zrovna u menšinové vlády mělo hrozit "také vyhrocení již dnes patrné neschopnosti partají hledat konsensus na parlamentní půdě – alespoň ve věcech nezpochybnitelného národního zájmu". Není tomu skoro přesně naopak? Tedy ne že by zákonitě muselo být, ale každopádně doopravdy menšinová vláda, která sice byla získala důvěru, ale nemá jistotu koaliční (ani opozičním nutno dodat) smlouvy, musí pro každou svou zákonnou předlohu hledat ne přímo konsensus, ale určitě doplňkovou podporu v parlamentu. navíc je reálná (zase: ne nutná) možnost, že tu většinu bude domlouvat s různými stranami, takže by to naopak bylo dobré "cvičení ve vyjednávání". Uvědomuji si ovšem, že to je něco trošku jiného, než přímo hledání konsensu, tedy všeobecné -ne jen menšinové- shody a podpory.
June 9, 2011 v 12.30
překlep a přepis
omlouvám se, v první závorce jsem napsal "m" namísto čárky a v závěru "menšinové" namísto správného "většinové".
LJ
June 9, 2011 v 14.51
Jirko, na rozdíl od Tebe na vyjednávání o jednotlivých předlohách napříč spektrem nevěřím. To by bylo, zvlášť v našich poměrech, tuze velkým dobrodružstvím. Pravděpodobnější je spoléhání se na jediného trvalého spojence. A jsem přesvědčený, že jakákoli jednobarevná (nikoli už vícečlenná) menšinová vláda s jediným tichým spojencem by měla tendenci chovat se velmi suverénně a možná i paranoidně a že by mezistranickému dialogu nikterak nepřispěla.
June 10, 2011 v 0.55
Pana Kajnara neznám, ale jeho služební cesta do Prahy, když v Ostravě bojují odboráři alespoň za minimální navýšení nuzných mezd, tedy služební cesta pana primátora do Prahy, když je situace v ostravských ulicích kritická, nevyslechnutí odborářů, to ho v mých očích navždy diskvalifikuje.
a je jedno, že jel třeba na stínovou vládu, jednou je zvolen jako primátor a má tedy být v úřadě, když je ve městě situace kritická...poslouchat potom od odborářů, že je soc.dem. zradila, že se paktuje s ODS, to není dobrá cesta ke společenskému dialogu, tím méně s poučenými laiky...
Možná bych se v článku věnoval i situaci v Liberci, která je do nebe volající. Jinak s článkem naprosto souhlasím.
June 10, 2011 v 8.51
Teorie a praxe menšinového vládnutí
Ano, uznávám, že dosavadní zkušenost vede spíš k obavám nastíněným Lukášem Jelínkem. "Můj scénář" není ale ani tak předmětem víry, jako naděje. Proč bych někdy nemohl být za idealistu, že? Nestává se mi to často :-).
June 10, 2011 v 11.04
Moc a/nebo starost o oblasti
Koncept stínové vlády nepovažuju za vhodný, vyjadřuje více aspekt moci (vláda, vládnout) než aspekt oblastí, o které je třeba pečovat. V Dánsku se k vládním politikám za mimovládní strany vyjadřují tzv. navrhovatelé či zpravodajci pro jednotlivé oblasti (dánsky ordfører, volněji lze do češtiny převést jako mluvčí).