Alternativy pro společný evropský dům
Jiří DolejšLevice by se neměla kvalitní politické integrace Evropy bát. Budovat EU jako unii sociální solidarity je jistě pochod na dlouhé trati, ale bez pozitivních návrhů evropské levice se to neobejde.
9. května 1950 zazněla ve francouzské výzvě ke vzniku Evropské federace mimo jiné historická věta: „Nadnárodně organizovaná Evropa může přispět civilizaci vytvořením skutečné solidarity.“ V diskusi o společné Evropě se vymaňujeme z hašteřivé a úzkoprsé provinciální politické kultury ale i ze stereotypů někdejší bipolární geopolitiky reprodukující starý spor mezi zapadniky a narodniky.
Problémem je jaká pravidla má taková integrující evropská organizace mít. Perestrojkové heslo „Budovat společný evropský dům“ mělo svůj hluboký smysl. Objektivní příčinou mezinárodní ekonomické integrace je rozvoj výrobních sil, kdy nestačí pouze kooperační formy mezinárodních vztahů. Evropská identita ale může vyrůstat jedině z evropské demokracie, která se rozbíhá pomalu.
Nositelem integračních tendencí v Evropě je Evropská unie a tento integrační model je kritizován z leva i zprava. Radikální levice vychází z toho, že vznikající EU je integrace s kapitalistickým obsahem a že může vést k prohlubování útlaku nadnárodního kapitálu. Na druhu stranu ti rozumnější stojí na straně sjednocování evropského kontinentu, které překonává jeho historii plnou konfliktů a svárů.
Opačný okraj politického spektra používá ke kritice národoveckých mýtů a straší ztrátou homogenity českého prostředí a „eurobolševismem“ z Bruselu. Také horují proti nadiktovaným sociálním a ekologickým standardům jako eurokratického plevele, který zhoršuje konkurenceschopnost firem. Protože implementace evropského práva nutí k jisté ochraně odborářských práv a dalším „změkčilostem“, tak mají tito lidé evropský sociální za porušení spontánního řádu. Proto by v evropské integraci rádi zařadili zpátečku v rámci ideologie xenofobního odporu vůči tzv. europeizmu a údajnému bruselskému superstátu.
Podobně tomu bylo v případě výjimek vstupu na pracovní trhy - Němci a Rakušáci ani za boha nechtěli vpustit čechy na své pracovní trhy. Vztah nečlenů EMU k naplňnování stablizačních fondů.musí být také ostražitý, ale jejich fungování by mělo sledovat určitou obecnou logiku o které bohužel není řeč. Dluhová krize se nevyléčí sama jako ta chřipka.
A jakou bude mít šanci?
Souhlasím se snahou autora zaměnit pouhou kritiku EU za formulaci představ, jak jí budovat lépe
Někdy mi to připadá, že levice stojí před rozestavěným domem (EU) a křičí, že v něm ještě nejsou okna. Jenže ten dům se stále ještě staví a je i na levici, jaká a kdy v něm okna budou
Jistěže je dnes projekt EU tažen především neoliberály (kým jiným, proboha?), ale nemůže to být i tak, že si oni současně budují v evropské sjednocené levici velmi silného protihráče?
Pokud si toho ovšem levice všimne a té šance se chopí …
P.S. A k té harmonizaci minimálních mezd. V EU, pokud jí členské státy určenou mají, se pohybuje od cca 1.700 EUR (Lucembursko) níže. V Belgii cca 1.450 EUR, ve Francii 1.350 EUR, v Rakousku cca 1.100 EUR atd. U nás je cca 320 EUR. To jen, aby bylo jasnější, o čem je řeč …
Pakt pro euro plus a ESM je vyústěním diskuzí, které započaly v roce 2008 a pokračovaly po celý průběh světové finanční a hospodářské krize.
Tehdy EK přijala plán evorpské hospodářské obnovy, nyní hledá cestu ke snížení deficitů a podpory růstu. 9 států EU přitom vyzvalo Barrosu aby možnostem udržitelného rozvoje v době globalizace udal nový směr na období po skončení krize.´Tady je otázka řešení pravidel konkurenceschopnosti a podory konvergence důležitá.
Rumunsko a Bulharsko zdůvodnilo přístup k Paktu pro euro plus záměrem vstoupit do eurozóny. Maďarský premiér Viktor Orbán, který vstupu Maďarska do paktu není nakloněn, opírá svůj postoj podle svého tvrzení o závěry konzultace s opozicí. V ČR se názory ODS a ČSSD štěpí, ale debata je tu dost apriornía halvně mimo běžný veřejný diskurs.
V jednání na summitu byl kladen důraz na oživení „sociální ekonomiku trhu“ EU včetně příslibu začlenit všechny sociální partnery do procesu tvorby a podpory strukturálních reforem umožňujících dosažení cíle.
V rozpočtové oblasti jde zatím spíše o dohled nad rozpočtovými rámci než
o harmonizaci finančních zdrojů. Jestli jsou pro členy eurozóny kroky k architektuřea hospodářské vlády povinné a připojilo se navíc šest dalších států: Polsko, Dánsko, Bulharsko, Rumunsko a Lotyšsko, tak bychom v ČR měli věnovat více pozornosti čemuže se to pravicová vláda v čele s nečasem brání a pokud nám vše nevyhovuje i z pohledu z leva tak definovat pozitivní řešení.jakou "hospodářskou vládu" EU bychom si jako proevropsky orientovaní lidé přáli.
Bez toho bude chuť pomáhat finančně zemím zasažených dluhovou krizí jen klesat - lidé u nás se slova federalizace bojí, ale problém není v tom slovu (česko-slovenská federace mohla klidně fungovat) jde o to jak ji efektivně naplńovat, bez přemíry byrokracie ale se schopností dát hospodářskému prostoru EU šanci na společný rozvoj.
P.S. harmonizovat minimální mzdy neznamená zavést skokem stejné, ale metodicky sblížit jejich hodnoty - vliv kupní síly měny i produktivnost práce nelze přehlížet ale absurdní rozdíly také ne.