Mýtné pro kamiony vynáší ročně přes pět miliard korun. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce víc, a tak vyzval firmu Kapsch, aby snížila náklady na provoz. V Praze se zatím mýtné nechystá, i když by zklidnilo magistrálu a pomohlo rozpočtu.
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) po společnosti Kapsch žádá dvacetiprocentní snížení nákladů, které firmě za výběr mýta platí stát. O požadavku vůči provozovateli mýtného systému Bárta informoval na čtvrteční tiskové konferenci. Společnost se zatím k případné slevě nevyjádřila, záležitostí se prý teprve bude zabývat. Za loňský rok si Kapsch za provoz a dodání mýtného systému naúčtoval přibližně jednu a půl miliardy korun.
Výnos pro stát je asi pět miliard
„Slevu nepožaduji na základě nějaké chyby společnosti Kapsch," řekl ČTK Bárta. Podle něj je nutné nynější systém revidovat a pokusit se ušetřit. Obdobné slevy ministr Bárta žádal například u stavebních společností.
Podle mluvčího společnosti Kapsch Davida Šimoníka je zatím příliš brzy požadavek ministra komentovat. Společnost se o požadované slevě dozvěděla z médií a zatím se k ní nechce vyjadřovat.
V loňském roce si společnost Kapsch za provozování kamionového mýtného a takzvanou dodávku mýta, do které podle Šimoníka patří cena stavby mýtných bran a vybavení vozů celní správy potřebnou technikou, účtovala zhruba jednu a půl miliardy korun. Státu tak po odečtení této položky z vybraného mýtného zbylo necelých pět miliard korun. Podle Šimoníka je ale nutné celý projekt hodnotit v desetiletém horizontu, během kterého bude společnost Kapsch mýtný systém provozovat. Z předpokládaných 78 miliard, které mýtný systém podle předběžných odhadů do konce roku 2016 od dopravců vybere, připadne Kapschi podle Šimoníka sedmnáct procent z této částky.
Mýtné platí v České republice kamiony s hmotností od dvanácti tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje i na nákladní auta od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o pětadvacet procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.
Mýtné v Praze? Za šest let
Ani severojižní magistrálu, která protíná střed Prahy a po které denně projíždějí desetitisíce automobilů, nebude možné zklidnit bez zavedení mýtného. Naopak pro zklidnění magistrály není třeba budovat tunely u muzea. Vyplývá to ze studie, kterou zpracoval Útvar rozvoje hlavního města (ÚRM). Ta byla ve čtvrtek představena na výboru dopravy pražského zastupitelstva. Současné vedení města ale s mýtným nepočítá, podle předsedy výboru Petra Hány proto zpoplatnění vjezdu připadá v úvahu nejdříve zhruba za šest let.
Po zklidnění magistrály dlouhodobě volají jak městské části, přes jejichž území tato spojka vede, tak různá sdružení a iniciativy. Podle ÚRM je ale nutné nejprve dostavět severozápadní část vnitřního okruhu, jehož součástí je tunelový komplex Blanka, a rovněž zpoplatnit vjezd do centra. „Bez tohoto podpůrného opatření (mýtného) znamená redukování Severojižní magistrály přelévání dopravy do okolní sítě, a tedy zhoršení problémů na plošně větším území," uvádí ÚRM ve studii, kterou má ČTK k dispozici.
Tunely v žádném případě
Marek Zděradička z ÚRM ve studii píše výslovně: „Jako zcela nepřijatelné se jeví řešení s dlouhým tunelem (až k Nuselskému mostu), které má kontraproduktivní dopady, a to zvýšení počtu jízd do centrální oblasti." Očekávaná výstavba v některých lokalitách, jako je Masarykovo nádraží, Bubny či Roztyly, může naopak další dopravu přivést.
Severojižní magistrála totiž podle ÚRM nefunguje jako tranzitní komunikace. Většina aut, která po této spojce jezdí, v její blízkosti buď začíná, nebo končí svou cestu. ÚRM ve studii navrhl přeměnit magistrálu na městskou třídu se zelení, rozšíření chodníků a místa pro cyklisty.