Přežije kultura reformy?

Alena Zemančíková

Kulturní instituce mají své brány otevírat a ne zavírat neustálým zvyšováním vstupného bez výjimek volných dní nebo slev. Velmi záleží i na přístupu politickém. Rozdíl ve vládě levice a pravice by mohl být v tom, jaké umění budou jedni a druzí podporovat.

Nemohla jsem se zúčastnit debaty CESTY na téma Přežije kultura reformy, a můžu tedy reagovat jenom na přepis na internetových stránkách think tanku Cesta. Musím s lítostí konstatovat, že přepis je plný chyb, ve jménech, věcných i přímo elementárně pravopisných, a tím celou debatu nad kulturou dehonestuje. Ráda bych však k tématu něco dodala.

Kultura je soubor duchovních hodnot i aktuálních tvůrčích výkonů, ale také soustava institucí, které tyto hodnoty a výkony uchovávají a produkují. Kultura tedy není jen umění, ale také knihovny, archivy, muzea, památkové objekty a také odborná pracoviště, pečující o jednotlivá kulturní a umělecká odvětví. Patří k tomu i jednotky podnikatelské jako jsou nakladatelství. A kulturní funkci mají v každém případě i média — ta veřejnoprávní ze zákona, ostatní nejen ze slušnosti, ale proto, že publikum to od nich očekává. Ke kultuře patří i oblast její kritiky a teorie, k čemuž je zapotřebí odborných periodik. Od jisté doby je k péči o kulturu zřízena vrcholná politická instituce — ministerstvo, a menší politické odbory v krajích a obcích. V ideálním případě (a do značné míry to tak i je) jsou kulturní aktivity i instituce propojeny.

Kultura jistě nejsou jenom dotace a jenom peníze, ale většina kulturních institucí je na nich naprosto závislá a nikdy to nebylo jinak: kulturu financovala šlechta a církev, připomeňme si. Pokud se všeobecnou drahotou, k níž patří i větší daňové zatížení knih a tištěných periodik, zmenší schopnost obyvatel za knihy (a tiskoviny), ale i za jiné kulturní statky platit, povede to samozřejmě ke krachu vydavatelů, autorů a překladatelů, ale i k velkým potížím dalších kulturních institucí (vstupné na výstavu v Národní galerii nebo do Národního muzea je pro rodinu významnou finanční zátěží). Pokud se v rámci snížení platů státním zaměstnancům ubere i knihovníkům (a archivářům a pracovníkům muzeí), budou tyto instituce muset omezit své aktivity. Také nakoupí méně knih, takže pro čtenáře budou tituly hůře dostupné. Všechny důsledky (i v jiných oborech než je tištěné slovo) tady nemá smysl vypisovat, už se tak stalo v jiných článcích a bude se tak dít i nadále, kulturní občany prostě téma kultury pálí a záleží jim na ní. A mimochodem — v kulturních institucích pracuje jisté procento obyvatel, vesměs s minimálně středoškolským vzděláním, tedy kultura je také pracovní příležitostí. A úplně na závěr — kultura a umění jsou i nezanedbatelným a co do nákladů celkem minimálně náročným zdrojem příjmů státní pokladny (nejen třeba Magdaléna Kožená nebo Iva Bittová, ale i dobře sestavená výstava Karla Škréty, film a tak dál — dosaď si každý podle svého oboru a zájmu). Na kultuře stát nejen stojí, ale i vydělává, a to i tehdy, kdy superúspěšné podnikatelské subjekty té které doby už jsou dávno překonané, zanikly, staly se muzeálním pojmem. Leoš Janáček platí ve světě víc než Laurin a Klement. Britské muzeum je víc než manchesterské (ostatně dnes vesměs zavřené) textilky.

×
Diskuse
To rozdělení na pravicový a levicový přístup mi přijde nemístné. Nechápu, proč by levice musela být "lidová" a pravice "konzervativní", aspoň v tom smyslu, jak je to v článku podáno. Podpora kamenných divadel je sice konzervativní, ale neméně lidová, např. už proto, že levice je u nás dost spjata s těmi obrozeneckými motivy (typicky konzervativně lidová je Prodaná nevěsta). Pravice může být i liberální, nejen konzervativní. A levice by měla mít cit i pro trochu elitářštější umění, historicky k ní totiž patří i avantgarda...
AZ
March 14, 2011 v 11.04
pane Škabraho,
já vás velice ráda čtu, ale tentokrát mám trošku obavu, jestli vy nejste tou definicí pravice nebo levice trochu moc zaujatý. Já jsem jen chtěla říct ( a myslím i řekla), že bych se nedivila, kdyby měly různé politické strany různé kulturně-politické priority, a uvedla jsem od oka příklady. Podstatné je, že žádné nemají, protože si o kultuře nic nemyslí - tedy kromě toho, co stojí ( ale už ne, kolik státu vydělá).
A k té avantgardě, to mi věřte, ta si právě kladla za cíl, aby umění bylo pro všechny, byla lidová, ovšem spíše v oblasti kultury městské. O rustikální témata se v té době starala spíše kultura křesťanská, respektive u nás zejména katolická. Začíná to už Bauhausem- jde přece o jedoduchost, hravost, pohled dětskýma očima nebo očima "primitiva", s tím souvisí i okouzlení jazzem, ale jde také o sociální témata. Jen si vezměme texty písní V+W!

To je ale jiné téma, o něž v mém článku nejde.
March 14, 2011 v 12.21
Kultura a politika. Všechno zlé je pro něco dobré.
Kultura hrála výraznou politickou roli jak v šedesátých letech, tak v sedmdesátých a osmdesátých letech v disentu (zakázaní spisovatelé, underground - druhá kultura). Po revoluci se stala víceméně apolitickou, umělci se stali vítanými baviči při předvolebních shromážděních různých politických stran, většinou však nehájili zájmy kultury, ale podporovali tu či onu politickou stranu. Nyní v rámci šetření, rozsáhlých škrtů, plánovaného zvýšení DPH atd. si najednou nejen lidé kultury uvědomují, že kultura je ohrožena. 100.000 podpisů pod petici na obranu knih ohrožených vysokou DPH je příznačných. Když zde bude silná občanská společnost, která bude kulturní hodnoty a kulturní instituce bránit proti globálnímu kapitalismu, který podpoří jen tu kulturu, která nese, tak ji budou muset politické strany nejen brát na vědomí, ale budou se sami ucházet o její přízeň, jde přece o voliče. Nebude to však hned, je to běh na dlouhou trať.