Marta Semelová ante portas
Josef HellerProjev Marty Semelové, představitelky stalinského proudu v KSČM, vzbudil zlomyslný zájem médií. Její šablonovité vnímání minulosti připomíná zatvrzelé komunistobijce. Projev však obsahoval i zajímavé části, o kterých média již nereferovala.
Mainstreamový, pravicový tisk má novou výživnou potravu — přímo gottwaldovský projev poslankyně KSČM Marty Semelové, významné to postavy stalinského proudu v řadách KSČM, proudu, který má značnou zásluhu na tom, že se KSČM ocitla ve slepé uličce, jak to vzdor nepřesvědčivým hodnocením jejího vedení ukázaly volby do PS, Senátu i komunálu. Nejrůznější, často velmi dobře placení, a tudíž oddaní obránci naší demokracie, podobně jako kdysi obhájci normalizačního socialismu z dob Charty, bijí na poplach a opakují víceméně tytéž fráze, včetně požadavku na pozastavení činnosti KSČM. Práci mají velmi snadnou — stačí ocitovat tu nejvíce provokativní pasáž z projevu Semelové, kde požaduje odškodnění a vyznamenání nikoli agentů chodců, ale pohraničníků.
Jaká hrůza pro ty, kdo stejně jako lokajové předlistopadové elity nedokážou svět vidět jinak než černobíle, a na lidi, kteří jej vidí jinak — třeba šedivě — volají ihned „Odvolej, kacíři!“ nebo ještě lépe „Ukřižuj!“. Právě tak ovšem uvažuje i Marta Semelová a další vnitrostraničtí stalinisté, což mohu potvrdit z četných diskusí s nimi za dlouhá léta působení v aparátu ÚV KSČM. Nemyslivý fanatismus bez dostatečného vzdělání a schopnosti objektivně analyzovat svět mi je stejně protivný, ať ho hlásá senátor Štětina nebo někdo z ideologických bratří Semelové.
Myslím, že nejznámnější z nich bude Jan Kaplický. A taky největší odbojář. Jenom k boji proti režimu přišel jako slepý k houslím: když přihlásil projekt do mezinárodní soutěže, nemohl tušit, že se ocitne v cestě pražské radnici, která chce odvolat, co slíbila, a místo nové knihovny postavit výnosnější podzemní garáže. Objevila se vůbec nějaká spiklenecká teorie, že ho tenkrát v zimně na chodníku nechali umřít schválně?
Možná jednou v budoucnosti, až se zase změní režim, a jestli se vážně ani trochu nepoučíme, schválí nějací jiní vyvolení zástupci lidu zákon na oslavu bezdomovce, který při krádeži v samoobsluze vytasil na pokladní nůž.
Nezbývá než usilovat o to aby se další úsilí nezaměřovalo na pokusy obhajovat paušálně minulost a věnovatse více současnosti a budoucnosti )tedy nejen návratu ke kořenům). Distance od zneužívání moci minulosti je pro KSČM jasná a snad i bude srozumitelně zastávaná. A historii, která nikd ynebude černobílá, bych přeci jen nechal historikům a ne ideologům.
Na vymření snad také není nutné spoléhat - ostatně některé blbosti se generačně recyklují, účastníci 50. let i normalizace se sice posouvají mezi ty nejstarší, ale i dnes existují lidé adorující stalinismus, kteří se narodili po roce 1989 a vědí o tom houby a hráli by si na 4. odboj.
Vyjít za hrady ideového gheta a trpělivě pracovat na pozitivních alterativách je to co nakonec rozhodne. Podobné přestělky ale rozhodně nikoliv.
Tohle je pořád to hladké chlácholení na obě strany. Problém je v tom, že má-li KSČM získat podporu lidí v boji proti kapitalismu (a ten je prostě nevyhnutelný, i když se povede demokratickými a humánními prostředky – pokud to vládnoucí třída dovolí – to není nikde zaručeno), musí mluvit jasně a logicky a ne tancovat. Aby lidi věřili jasné a otevřené kritice kapitalismu, která se nemůže omezovat jen na jednotlivosti, musí říci také jasné kritické slovo k minulosti a z této kritiky vyvodit projekt nového socialismu, který by měl být jejím jasným strategickým programem. Nic z toho vládnoucí garnitura KSČM nedělá, protože je už dnes na jedné straně svými různými kšeftíky příliš svázána se systémem a na druhé straně se bojí stalinistů z důvodu ztráty svého postavení, takže se tancuje.
Jirka Dolejš, který dosud patřil mezi reformátory, se už ukáznil a všemožně omlouvá vládnoucí garnituru. Má k tomu jeden univerzální prostředek – a to, že zpochybňuje, že existuje nějaká objektivní pravda (což je marxistické pojetí) a lidi, kteří tu objektivní pravdu vidí, označuje za nekritické věřící, ideology nebo něco podobného. Na tom pak zakládá svou chlácholivou argumentaci – mějme se všichni rádi, neříkejme si nepříjemné pravdy, žádná pravda není, každý má tu svou, tak si je respektujme. Říká i jiné z marxistického hlediska nesmysly – nech nechme minulost ideologům a historikům. Za prvé – žádný společenskovědní badatel (a nejen společenskovědní) není mimo ideologii – každý se nějaké drží, i když to neví. Ne každá ideologie je špatná, kdo „padne do tenat“ ideologie pokrokové třídy, ten má větší šanci poznat pravdu – dosáhnout shody s objektivní realitou. A naopak – kdo je v zajetí ideologie reakční třídy (včetně stalinismu), tak je nucen lhát a zapírat a ještě tomu věřit. Proč není s to KSČM, když se pasuje na představitele širokých neprivilegovaných vrstev, schopna zaujmout jasné stanovisko k minulosti (nestalinské i nekapitalistické)? Jako člověk, který na tomto úseku pracoval 18 let prohlašuji, že takovéto stanovisko nedokázaly orgány KSČM schválit, i když k němu podklady měly. Mimochodem – poznat minulost – na to nestačí historiografie, je to převážně věc filozofie a politické ekonomie, historik vychovaný pozitivistickou metodologií (a jiné dnes nemáme) často pro stromy nevidí les. Čili – kdo je v ideovém ghettu – nejsou to náhodou stalinisté a pragmatici v KSČM? A bohužel – zatím to byla nejvýrazněji Marta Semelová, která dokázala jasně označit alespoň kapitalismus (samozřejmě je to jen kousek pravdy). Od vůdců KSČM slyším jen rozbředlou a nejasnou argumentaci – a ta bude víc a víc ztrácet půdu pod nohama – viz volby.
Šlo mi hlavně o užitečnost akcentů debaty a ne o absurdní konflikty mezi sebou. Synergie je mi hodnota cennější. než herostratovský zápal On bratr Žižka dobře věděl proč vyhnal pikharty ...v moderní české levici to snad tak daleko jít nemusí.
Obecně přes kazatelský zápal zastánců ideologie jakékoliv odstínu si myslím, že netřeba se yvžívat v obrazu nepřítele (když už tak konkurenta) a raději říci jak a s kým řešit problémy, třeba jako privatizace penzijního systému nebo zdražování zboží a služeb základní potřeby.
Tohle myslím přeci není chlácholení, ale daleko lépe probouzí lidi. rozhodně lépe než jen zatínání pěstí na adresu čertů, které si sami vyrábíme zatímco skuteční čerti se v teple dobře baví. Práce na praktických alternativách a společná vůle po změně snad není rozbředlostí.