Marta Semelová ante portas

Josef Heller

Projev Marty Semelové, představitelky stalinského proudu v KSČM, vzbudil zlomyslný zájem médií. Její šablonovité vnímání minulosti připomíná zatvrzelé komunistobijce. Projev však obsahoval i zajímavé části, o kterých média již nereferovala.

Mainstreamový, pravicový tisk má novou výživnou potravu — přímo gottwaldovský projev poslankyně KSČM Marty Semelové, významné to postavy stalinského proudu v řadách KSČM, proudu, který má značnou zásluhu na tom, že se KSČM ocitla ve slepé uličce, jak to vzdor nepřesvědčivým hodnocením jejího vedení ukázaly volby do PS, Senátu i komunálu. Nejrůznější, často velmi dobře placení, a tudíž oddaní obránci naší demokracie, podobně jako kdysi obhájci normalizačního socialismu z dob Charty, bijí na poplach a opakují víceméně tytéž fráze, včetně požadavku na pozastavení činnosti KSČM. Práci mají velmi snadnou — stačí ocitovat tu nejvíce provokativní pasáž z projevu Semelové, kde požaduje odškodnění a vyznamenání nikoli agentů chodců, ale pohraničníků.

Jaká hrůza pro ty, kdo stejně jako lokajové předlistopadové elity nedokážou svět vidět jinak než černobíle, a na lidi, kteří jej vidí jinak — třeba šedivě — volají ihned „Odvolej, kacíři!“ nebo ještě lépe „Ukřižuj!“. Právě tak ovšem uvažuje i Marta Semelová a další vnitrostraničtí stalinisté, což mohu potvrdit z četných diskusí s nimi za dlouhá léta působení v aparátu ÚV KSČM. Nemyslivý fanatismus bez dostatečného vzdělání a schopnosti objektivně analyzovat svět mi je stejně protivný, ať ho hlásá senátor Štětina nebo někdo z ideologických bratří Semelové.

Přes dlouholetý boj s těmito bratry však najedenou, k údivu svých spolubojovníků, jsem projevem Semelové byl téměř potěšen. Ne kvůli pohraničníkům, ale kvůli řadě pasáží z tohoto projevu, které jsou, jak je tomu v naší demokracii navazující na tradice normalizačních bojovníků proti Chartě zvykem, před lidem obecným pečlivě utajovány. A jsou to pasáže velmi pěkné, které rozproudí krev člověku, který po celá léta slyší od oficiálních představitelů KSČM a dokonce i některých vlastních přátel z tábora „pragmatiků“, kteří zoufale lavírují mezi oficiální ideologií naší „buržoasie“ (ano — skutečně se hlásím k tomuto údajně zastaralému termínu, který prý jen odrazuje mladé lidi) a formálně antisystémovým postojem KSČM. Tomuto lavírování málokdo rozumí, těžko může získat voliče a může být s výhodou překrucováno a dezinterpretováno jak stalinskými, tak antikomunistickými kritiky (o kapitalismu oddané sociální demokracii jandákovského typu nemluvě — ostatně nepsal už taky nějaký Olbracht o nějakém Jandákovi?). Právě tato matnost a dvojakost dovedla KSČM tam, kde je.

To Marta Semelová věci podává pěkně zostra:

„Zajímalo by mě, kdo vyjádří lítost nad nevinnými oběťmi režimu kapitalistického, nad oběťmi války, nad lidmi bez přístřeší, kteří umrzli na ulici, nad žebráky, kteří nemají z čeho žít, kdo vyjádří lítost nad sta tisíci propuštěnými z práce, nad lidmi pod hranicí chudoby, nad stále rostoucím počtem těch, kdo si ze sociálních a ekonomických důvodů sáhl na život. Ta vaše svoboda a demokracie je tady totiž pouze pro někoho, ne pro obyčejného člověka. Ten dnes může tak akorát svobodně umřít pod mostem nebo na ulici jen proto, že nemá peníze." A je vymalováno.

Abych antikomunistickým kritikům neusnadňoval trestní oznámení na mne pro nějaké schvalování (i to už tu bylo) až příliš, dodávám, že je to pochopitelně jen půl pravdy. Že v ódách Semelové na socialismus (mně osobně se líbí spíše termín protosocialismus) nemá místo konstatování historických mezí protosocialismu, degenerující politiky jeho vládnoucí třídy nastolující místo diktatury proletariátu, v představách klasiků nejvyšší formy demokracie, diktaturu sama sebe — řídícího aparátu, na které se nepodílely jen politické špičky, ale daleko širší vrstvy řídících pracovníků, i když v ní nešlo o vykořisťování jako v kapitalismu, ale jen o neobratnou, dílčími zájmy omezenou správu společenských věcí.

Zločiny padesátých a normalizačních let pro ni prostě neexistují, tak jako pro antikomunisty neexistují velké a četné zločiny kapitalismu od jeho raných počátků do současnosti, kdy je protosocialismus už pod historickým drnem, a to i v Číně. V uvažování Marty Semelové nemá místo fakt, že totalitní politika aparátu dohnala k dnes jí kritizovanému odboji proti socialismu mnoho lidí, kteří nebyli zavilými nepřáteli socialismu a že trestala a ničila i lidi naprosto nevinné, včetně samotných komunistů. Samozřejmě stejně tak nemá v uvažování předkladatelů zákona o odboji proti komunismu místo fakt, že ať už se proti socialismu stavěli lidé z jakýchkoli pohnutek, třeba velmi čistých a pochopitelných, ocitli se v nemilosrdném soukolí dějinných procesů a stali se realizátory zájmu reakční domácí i zahraniční buržoasie, zapalovali majetek svých poctivě pracujících spoluobčanů a vraždili lidi, kteří ze stejně ušlechtilých pohnutek stáli na druhé straně, a třeba, jako řada pohraničníků, opravdu upřímně věřili, že chrání zájmy národa.

Marta Semelová v hodně nešťastné podobě ale dokázala jasně říci, že hodnocení minulého systému jako zločinného je stejně nesmyslné, až zločinné, jako svého času odsuzování Velké francouzské revoluce bourbonským restauračním režimem. I ten byl nakonec zákony dějin bezohledně smeten, i když na mnoha místech světa bez těch zbytečných potoků krve z éry jakobínů. Dějiny nelze soudit, je možné jim pouze porozumět a já osobně odmítám respektovat společnosti oktrojované překrucování dějin v našich zákonech (i školních učebnicích) diktované snahou současné nenažrané elity zajistit si do budoucna tučně zisky a vymluvit lidem snahu o nastoupení nekapitalistické, či spíše postkapitalistické alternativy.

Pro mne je touto alternativou demokraticky vzniklý i fungující samosprávný socialismus založený na zaměstnaneckém vlastnictví prosazujícím se ve svobodné ekonomické soutěži a politické pluralitě svou největší efektivitou. Jen na této bázi je možná svoboda a demokracie.

Je velká škoda, že místo nejrůznějších přešlapování a kompromisů nedokáže tyto některé pravdy jasně říci vedení strany a napsat to na stranické prapory, případně se i rozejít s těmi, kdo touto cestou jít nechtějí. Možná by i ty volby dopadaly jinak.

    Diskuse
    February 17, 2011 v 23.29
    Čtvrtý odboj
    Obávám se, že lidé, kteří umírají bez pomoci na ulici, se žádného zákona, který by nařídil oslavovat jejich hrdinství, nedočkají, přece jen nevedou žádný odboj.

    Myslím, že nejznámnější z nich bude Jan Kaplický. A taky největší odbojář. Jenom k boji proti režimu přišel jako slepý k houslím: když přihlásil projekt do mezinárodní soutěže, nemohl tušit, že se ocitne v cestě pražské radnici, která chce odvolat, co slíbila, a místo nové knihovny postavit výnosnější podzemní garáže. Objevila se vůbec nějaká spiklenecká teorie, že ho tenkrát v zimně na chodníku nechali umřít schválně?

    Možná jednou v budoucnosti, až se zase změní režim, a jestli se vážně ani trochu nepoučíme, schválí nějací jiní vyvolení zástupci lidu zákon na oslavu bezdomovce, který při krádeži v samoobsluze vytasil na pokladní nůž.
    SH
    February 19, 2011 v 11.47
    Je to problém.
    V současném systému potřebuje každá politická strana na svou činnost velké množství peněz. Nová pak navíc doslova obrovské, již na samotný rozjezd. Pokud by tomu tak nebylo, již dávno by se z KSČM vydělila vlivná a dokonce početná skupina osob, která by byla autentičtějšími komunisty, než jsou ti dnešní aparátčíci. Podotýkám, že komunisty a ne tedy socialisty, jejichž strany tady sice jsou, ale živoří, protože u nás se za rádoby socialistickou vydává ČSSD. V situaci, která je, se s vysokou pravděpodobností v KSČM nic podstatného nezmění, dokud nevymřou nejen stalinisté, ale i normalizátoři, obojí mající mnohdy dokonce máslo na hlavě. Bude pro ni velkým úspěchem, pokud v té době bude ještě parlamentní stranou. Teprve pak se asi vrátí ke svým kořenům a může být jazýčkem na vahách levicové části politického spektra.
    February 20, 2011 v 10.07
    za hradby ideového gheta
    já myslím, že povahu tohoto problému kolem 3. odboje naznačil V. Filip v rozhovoru pro páteční Halo noviny. Jasně řekl, že taktika vystoupení neodpovídala projednávanému bodu a někteří poslanci KSČM zbytečně umožnili přestřelku, která nemá nic společného se samotným projednáváním zákona.
    Nezbývá než usilovat o to aby se další úsilí nezaměřovalo na pokusy obhajovat paušálně minulost a věnovatse více současnosti a budoucnosti )tedy nejen návratu ke kořenům). Distance od zneužívání moci minulosti je pro KSČM jasná a snad i bude srozumitelně zastávaná. A historii, která nikd ynebude černobílá, bych přeci jen nechal historikům a ne ideologům.
    Na vymření snad také není nutné spoléhat - ostatně některé blbosti se generačně recyklují, účastníci 50. let i normalizace se sice posouvají mezi ty nejstarší, ale i dnes existují lidé adorující stalinismus, kteří se narodili po roce 1989 a vědí o tom houby a hráli by si na 4. odboj.
    Vyjít za hrady ideového gheta a trpělivě pracovat na pozitivních alterativách je to co nakonec rozhodne. Podobné přestělky ale rozhodně nikoliv.
    ??
    February 20, 2011 v 12.59
    Kdo je vlastně v ideovém ghettu?

    Tohle je pořád to hladké chlácholení na obě strany. Problém je v tom, že má-li KSČM získat podporu lidí v boji proti kapitalismu (a ten je prostě nevyhnutelný, i když se povede demokratickými a humánními prostředky – pokud to vládnoucí třída dovolí – to není nikde zaručeno), musí mluvit jasně a logicky a ne tancovat. Aby lidi věřili jasné a otevřené kritice kapitalismu, která se nemůže omezovat jen na jednotlivosti, musí říci také jasné kritické slovo k minulosti a z této kritiky vyvodit projekt nového socialismu, který by měl být jejím jasným strategickým programem. Nic z toho vládnoucí garnitura KSČM nedělá, protože je už dnes na jedné straně svými různými kšeftíky příliš svázána se systémem a na druhé straně se bojí stalinistů z důvodu ztráty svého postavení, takže se tancuje.
    Jirka Dolejš, který dosud patřil mezi reformátory, se už ukáznil a všemožně omlouvá vládnoucí garnituru. Má k tomu jeden univerzální prostředek – a to, že zpochybňuje, že existuje nějaká objektivní pravda (což je marxistické pojetí) a lidi, kteří tu objektivní pravdu vidí, označuje za nekritické věřící, ideology nebo něco podobného. Na tom pak zakládá svou chlácholivou argumentaci – mějme se všichni rádi, neříkejme si nepříjemné pravdy, žádná pravda není, každý má tu svou, tak si je respektujme. Říká i jiné z marxistického hlediska nesmysly – nech nechme minulost ideologům a historikům. Za prvé – žádný společenskovědní badatel (a nejen společenskovědní) není mimo ideologii – každý se nějaké drží, i když to neví. Ne každá ideologie je špatná, kdo „padne do tenat“ ideologie pokrokové třídy, ten má větší šanci poznat pravdu – dosáhnout shody s objektivní realitou. A naopak – kdo je v zajetí ideologie reakční třídy (včetně stalinismu), tak je nucen lhát a zapírat a ještě tomu věřit. Proč není s to KSČM, když se pasuje na představitele širokých neprivilegovaných vrstev, schopna zaujmout jasné stanovisko k minulosti (nestalinské i nekapitalistické)? Jako člověk, který na tomto úseku pracoval 18 let prohlašuji, že takovéto stanovisko nedokázaly orgány KSČM schválit, i když k němu podklady měly. Mimochodem – poznat minulost – na to nestačí historiografie, je to převážně věc filozofie a politické ekonomie, historik vychovaný pozitivistickou metodologií (a jiné dnes nemáme) často pro stromy nevidí les. Čili – kdo je v ideovém ghettu – nejsou to náhodou stalinisté a pragmatici v KSČM? A bohužel – zatím to byla nejvýrazněji Marta Semelová, která dokázala jasně označit alespoň kapitalismus (samozřejmě je to jen kousek pravdy). Od vůdců KSČM slyším jen rozbředlou a nejasnou argumentaci – a ta bude víc a víc ztrácet půdu pod nohama – viz volby.
    February 20, 2011 v 13.45
    co je užitečnější
    nechtěl jsme zde vést diskusi na téma kdo má větší pravdu, a jestli vůbec bych chtěl někoho chlácholit, tak zejména ostatní kolegy na levici, že nejsme bláznivá sekta a že rozum je nad různými emocemi.
    Šlo mi hlavně o užitečnost akcentů debaty a ne o absurdní konflikty mezi sebou. Synergie je mi hodnota cennější. než herostratovský zápal On bratr Žižka dobře věděl proč vyhnal pikharty ...v moderní české levici to snad tak daleko jít nemusí.
    Obecně přes kazatelský zápal zastánců ideologie jakékoliv odstínu si myslím, že netřeba se yvžívat v obrazu nepřítele (když už tak konkurenta) a raději říci jak a s kým řešit problémy, třeba jako privatizace penzijního systému nebo zdražování zboží a služeb základní potřeby.
    Tohle myslím přeci není chlácholení, ale daleko lépe probouzí lidi. rozhodně lépe než jen zatínání pěstí na adresu čertů, které si sami vyrábíme zatímco skuteční čerti se v teple dobře baví. Práce na praktických alternativách a společná vůle po změně snad není rozbředlostí.