Mezi oběťmi dopravních nehod přibývají děti
Dušan RadovanovičZatímco v jiných městech počet obětí dopravních nehod ubývá, Praha za nimi zaostává. Počet dopravních nehod, v nichž figurují děti, naopak dokonce stoupá. Iniciativa Auto*Mat na problém upozorní tradiční cyklojízdou v den výročí úmrtí Jana Bouchala.
Nehodovost podle statistik sice klesá, počet vážných nehod, v nichž jsou zapojeni chodci, ovšem neubývá, a v případě dětí dokonce stoupá. To se týká především Prahy, kde se počet dopravních nehod snižuje podstatně pomaleji než v ostatních městech České republiky.
„Množství závažných dopravních nehod s chodci klesá oproti zbytku republiky pouze poloviční rychlostí,“ upozornil na nejnovější statistiky dopravní policie Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
„Počet chodců zraněných při dopravních nehodách je v posledních pěti letech stále stejně vysoký. Počet dětí zraněných autem při přecházení ulic dokonce každoročně vzrůstá o více než tři procenta,“ dodává Filler. V jiných českých městech je přitom trend opačný.
Podle Auto*Matu jsou tyto statistiky způsobeny laxním přístupem Prahy, která nevěnuje bezpečnosti chodců dostatečnou pozornost. Možnosti přitom podle Auto*Matu existují, chtějí ale politickou odvahu.
„V Nizozemí například už osmnáct let praktikují koncept takzvané udržitelné bezpečnosti, díky kterému mají nejméně závažné následky dopravních nehod ze všech zemí světa. Tento koncept se řídí pravidlem, že tam, kde nelze omezit kontakt mezi vozidly a chodci, je třeba snížit rychlost. Ať chceme, nebo nechceme, budeme se brzy muset vydat stejnou cestou,“ nabízí Filler mezi řidiči nepopulární, ale účinné řešení.
Za ukázkový příklad nevhodné křižovatky, ohrožující životy chodců a cyklistů a znemožňující snadný přechod, označují aktivisté křižovatku na nábřeží Kapitána Jaroše. Přechod křižovatky, která přitom spojuje dvě městské části, může trvat i několik minut. Chodci na úzkém ostrůvku musí stát mezi pěti automobilovými pruhy a tramvajovým pásem.
Právě zde před pěti lety zahynul pod koly automobilu Jan Bouchal, jeden z nejznámějších propagátorů cyklistické dopravy, zastánce omezení automobilismu a předseda hnutí Oživení. Podle Auto*Matu mělo město možnost situaci na křižovatce rychle zlepšit novým dopravním značením včetně přejezdu pro cyklisty, zúžením jízdních pruhů a doplněním světelné signalizace.
Město však už několik let připravuje kompletní rekonstrukci a dočasné úpravy odmítá provést. Přitom po více než pěti letech příprav nemá magistrát v ruce stále ani územní rozhodnutí. Životy lidí jsou tak stále v ohrožení. Srovnatelně nebezpečných míst má přitom Praha desítky.
Iniciativa Auto*Mat hodlá na tento problém upozornit na další ze svých tradičních cyklojízd, která zároveň uctí památku tragicky zesnulého Jana Bouchala. Cyklojízda startuje 20. ledna od 18:00 hodin jako obvykle na náměstí Jiřího z Poděbrad. V 19:15 se cyklisté i pěší shromáždí na místě nehody na křižovatce Dukelské ulice a nábřeží Kapitána Jaroše, kde rozšíří improvizovaný Bouchalův pomník.