"Lidé vnitřně orientovaní" a politika
Zdeněk VyšohlídNaše doba si nechce rozumět: je dobou nedomyšleností, dobou, která je hrdá, že tradici, z nížyvzchází, považuje za překonanou — aniž by měla co na její místo dosadit. Je také dobou ztráty paměti.
Naše doba si říká „postmoderní“, protože víc o sobě neví a nechce vědět; víme jen, že následuje, přichází po tom, co bylo — ale čím se to nové liší od toho starého, nechceme precizovat. Co bylo, je překonané a nezajímá nás. Co je, chceme konzumovat, prožít pokud možno „rajcovně“, nevšedně. Nepromýšlet, raději jen plnými doušky vychutnat, to je heslo „společnosti zážitku“ a člověka naší doby, orientovaného jen na to, co sám prožije, procítí, zkonzumuje a vychutná. Je to vrcholná karikovaná podoba novověkého poklonkování subjektivitě a ojedinělosti lidského jedince: individuálnímu prožívání, neopakovatelným zážitkům nebo možnostem prožít, co svět nabízí…
Požitek a prožitek se stává doménou navýsost privátní, proto charakterizují sociologové „členy společnosti zážitku jako lidi vnitřně orientované“. (Srv. J.Keller, Dorian Gray a společnost zážitku, Právo 30.12.10) Vazby k čemukoli nadosobnímu vnitřní orientace neuznává. Uznává naopak „programovou asociálnost“; svobodu chápe jako osobní nezávislost: „Být dobrý znamená být v souladu sám se sebou.“ A tak není divu, že „vnitřně orientovaní“ se stávají „sběrateli smyslových požitků“, propadají honbě za novými a novými zážitky, stávají se jejími otroky. Ale nevědí to a nechtějí to vědět: chybí hledání pozitivního východiska — ba hledat není co, protože chybí vize pozitivního východiska.
Naopak skutečná politika, tj. taková, ve které se rozum projevuje především jako vědomí sounáležitosti, ukazuje, že stát jsme MY, že stát je naším společným úkolem. Tento úkol jsme převzali od těch, kdo tu byli před námi, od těch, pro něž moderna nebyla jen pouhým pojmenováním uplynulé epochy a osvícenství dávno uzavřenou kapitolou. – Takové chápání politiky a státu logicky nemůže akceptovat ani „řecké lži“ ani vyprávěnky o „vydírajících“ lékařích nebo parasitujících nezaměstnaných. Skutečná politika z obce nevylučuje, není nikomu uzavřena. Skutečný občan odmítá pseudopolitiku, jejíž produkty zde Josef Šlerka výstižně nazval „nutností a přijatelným zlem“.
Lháře na Hradě ani lháře ve Strakovce nezajímá ani Česká republika a její ústava ani život lidí zde, nýbrž soukromé ratingové agentury. K nim vzhlížejí, kdykoli žvaní o „rozumu“ a „odpovědnosti“. Sami jsou jen bandou břídilů provinčního formátu.
(Klaus už dosahuje Husákova formátu, jak si dnes v BL povšiml Jan Čulík. - http://blisty.cz/art/56444.html)
Šlo tedy jen o to, aby se na sebe "méně mračili a více usmívali". Pochopili, že to je to JEDINÉ, co dluží Květoslavě Hyldebrantové.