I mlčení je lež

Dagmar Daňková

U příležitosti své účasti na mezinárodní konferenci o výuce soudobých dějin „I mlčení je lež“ uvažuje autorka nad tím, jakým způsobem svým žákům zprostředkovat složitost a plastičnost dějinných událostí.

Ve dnech 9.—10. prosince 2010 se v Ostravě zúčastním III. ročníku mezinárodní konference I mlčení je lež o výuce soudobých dějin, kterou pod záštitou ministra školství pořádá Občanské sdružení PANT. Očekávám bouřlivou diskusi, do níž, jak doufám, budu mít možnost vstoupit.

Pokusím se zde nastínit několik otázek, které mne v souvislosti s výukou moderních dějin napadají.

×
Diskuse
KL
Stav výuky dějepisu a společenských nauk je podle mého názoru zásadně ovlivněn současným politickým systémem a diskursem, který v jeho rámci převažuje.Ten je převážně pravicový (někdy až manichejsky), v jeho poněkud mírnějším rámci se pohybují též levicoví politici a ovládl i školy. Pro mladé lidi je lákavý. Např. pan Kalousek jim opakovaně sděluje, že progresivní daň je trest pro úspěšné, tedy pro ty, kteří se víc vzdělávají jsou pracovití a schopní. Z toho vyplývá, že každý, kdo nemá příjem profesionálního hokejisty a žije od výplaty k výplatě, je líný a hloupý. Vláda pak tvrdí, že hodnoty vytvářejí jen podnikatelé a okázale tak podceňuje roli práce. Není divu, že řadu studentů láká admirálská uniforma Karla Schwarzenberga mnohem více než montérky málo vydělávajícího dělníka. Raději své představy o budoucnosti idnetifikují s těmi úspěšnými, protože však si svým úspěchem nejsou jisti, hledají ty, kteří jim stojí a budou stát v cestě. Není pak těžké ukázat na klienty sociálního státu, dnes už včetně důchodců. Svou úlohu neplní, až na dost vzácné výjimky, ani známé osobnosti. Své estetické pojetí světa projevují voláním po "čistých" politicích, nevadí jim však systém, který různé nepoctivosti logicky plodí, mnohé i legalizuje. Nemanifestují ani ve prospěch jeho zcela zjevných obětí (těm nabízejí charitu). Úcta ke vzdělání, poníženému na výrobní faktor, nutně klesá. Přesto by to učitelé, kterým tento stav vadí, neměli vzdávat. Asi to nebudou mít lehké, mají však k dispozici dostatek přesvědčivých argumentů. Jen by se měli vyhnout tomu, co je pro současný pravicový diskurs typické: záměny názoru za fakt.
KL
December 7, 2010 v 15.55
Oprava:
V poslední větě: "záměně"
December 7, 2010 v 16.59
Pane kolego, děkuji - vnímám to podobně. Uvidím, jak bude probíhat ostravská konference - zda opravdu zahájíme nějakou podnětnou diskusi, anebo se budeme ujišťovat, že je vše v pořádku - a jedinou hrozbu pro české školství představují ti hrozní levičáci...
SH
December 8, 2010 v 13.58
Minulost polem revanšistů
Nejaktivnější v propagandistickém výkladu minulosti jsou dva druhy zakomplexovaných lidí. Hlavní tón udávají celoživotní političtí odpůrci všeho socialistického, nadtož komunistického, trpící doslova zuřivostí z toho, že se nemohli podílet skoro půl století na moci. Klasičtí to revanšisté. Jelikož je jich už málo, dostávají mediální prostor ti, kdož trpí komplexem zbabělců, kteří nevěřili, že to za jejich života praskne a tak nevzdorovali moci KSČ, či dokonce s ní spolupracovali. Z žádné takovéto psychické deformace nemůže vyrůst pro budoucnost nic pozitivního.
??
December 8, 2010 v 15.47
Jakže to říkal Orwell? Kdo řídí minulost, řídí i budoucnost. Kdo řídí současnost, řídí minulost. Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomost je síla.
December 11, 2010 v 18.30
Na konferenci jsem bohužel prostor pro diskusi o mnou kladených otázkách prakticky nedostala. Objektivně uznávám, že program byl opravdu hodně nabitý, takže absolutně nemohu tvrdit, že bych byla nějak "ostrakizována" - z důvodu, že s "Deníkem Referendum se nemluví" - to asi ne. A dokonce z neformální debaty s několika kolegy učiteli vyplynulo, že nejsem ve svém pohledu až tak úplně osamocena, ovšem těch problémů ve školství je tolik, že na nějakou hlubší reflexi naší práce už nám jaksi nezbývá čas ani energie.
Docela zajímavá byla ovšem debata o spolupráci základních, středních a vysokých škol, ostře kritická slova zazněla o úrovni oborové didaktiky, průběhu pedagogických praxí, absenci "zavádějících učitelů" - no, bylo toho vlastně dost, co stálo za pozornost, jen mne mrzí, že pořád řešíme technické záležitosti (peníze, hodinovou dotaci, pomůcky, učebnice) - a málo se věnujeme věcem z mého pohledu mnohem důležitějším...