I mlčení je lež
Dagmar DaňkováU příležitosti své účasti na mezinárodní konferenci o výuce soudobých dějin „I mlčení je lež“ uvažuje autorka nad tím, jakým způsobem svým žákům zprostředkovat složitost a plastičnost dějinných událostí.
Ve dnech 9.—10. prosince 2010 se v Ostravě zúčastním III. ročníku mezinárodní konference I mlčení je lež o výuce soudobých dějin, kterou pod záštitou ministra školství pořádá Občanské sdružení PANT. Očekávám bouřlivou diskusi, do níž, jak doufám, budu mít možnost vstoupit.
Pokusím se zde nastínit několik otázek, které mne v souvislosti s výukou moderních dějin napadají.
Docela zajímavá byla ovšem debata o spolupráci základních, středních a vysokých škol, ostře kritická slova zazněla o úrovni oborové didaktiky, průběhu pedagogických praxí, absenci "zavádějících učitelů" - no, bylo toho vlastně dost, co stálo za pozornost, jen mne mrzí, že pořád řešíme technické záležitosti (peníze, hodinovou dotaci, pomůcky, učebnice) - a málo se věnujeme věcem z mého pohledu mnohem důležitějším...