Skončíme jako Bosna

Ivo Bystřičan

Bizarní zahajovací ceremoniál filmového festivalu v jednom bosenském městě by mohl sloužit jako vynikající materiál pro výsměch provinčnosti. Stejně intenzivně ale jako varování vůči tomu, kam směřuje česká oficiální kultura. K válce proti umění.

Je sedm večer a v menším, stále otřískaném, bosenském městě se z aut před místním šedivým kulturákem hrnou televizní štáby. Na chodbě pokuřují obtloustlí muži v sakách. V sále už si nesednou, je plno. Začíná zahajovací ceremonie festivalu turistických a ekologických filmů. Jistojistě dvě nejkrásnější děvčata, která ve městě jsou, v přiléhavých šatech uvádějí festival s neutuchajícími zářivými úsměvy.

Na plátně za nimi se objevují evropské hvězdy a rozeznívá se Óda na radost, hymna EU. Bosna po vstupu do Evropské unie úporně touží a symboly této touhy jsou všudypřítomné, lidé si nálepky s tematikou EU lepí i na auta. První řada sedadel patří velvyslancům — neboť politici jsou tím nejdůležitějším. To se potvrzuje i po chvíli. Ceremonie je totiž nekonečným defilé regionálních a lokálních politiků, žvatlajících roztodivné banality, jak jsme zvyklí i u nás.

×
Diskuse
SH
December 1, 2010 v 8.52
Jiným pohledem.
V dobách nadvlády KSČ se rovněž pořádaly v Karlových Varech festivaly filmů propagujících cestovní ruch. Rád jsem je navštěvoval, protože jsem tam našel inspiraci na své cestování, ale především z důvodů alespoň částečného poznávání regionů, kam bych se nikdy nedostal. Myslím, že takové akce dneska mají ještě větší význam, především pro ty, kteří nikdy nebudou mít prostředky na cestování a přece by chtěli o světě něco vědět. Jejich počty totiž jsou značné a budou růst.
December 1, 2010 v 17.45
záštita vládnoucích
Reportáž je pěkná: úplně to vidím.
Jiné je to ale s názvem článku a jeho celkovým vyzněním. Protože přece nejde o nic nového ani o nic bosenského, to je tak (nejspíš) všude, kde umění nebo věci s ním nějak související potřebují (a žádají) peníze z veřejných zdrojů -- což není a priori špatně, ale pak se s podobnými jevy musí počítat. Politikové stejně jako 99 % obyvatel nesledují tu kulturu, kterou menšina považuje za kvalitní, čili nemůžeme čekat, že ji budou podporovat z lásky k umění. Jde pochopitelně o zejména o marketing, že jsme takykulturní národ. Pak je na každém, aby uvážil, zda je to vždy špatně. Jde o věc určité míry: jaké akty kulturního provozu spjaté se záštitou vládnoucích jsou únosné, a kde už je to příliš. (Asi je to příliš často příliš.)

Hezký text k tomu je třeba Thomas Bernhard: Moje ceny:
"... Malou státní cenu za literaturu předává ministr, pan Piffl-Perčević, bývalý tajemník Štýrské zemědělské komory, jehož z jeho štýrského postu přivedli rovnou na ministerstvo kultury, umění a výchovy..."
Nihil novi.
IB
December 2, 2010 v 0.28
Já nesouhlasím ani s jedním z vás, nezlobte se. 1) k vyjádření pana Hoška - jsou jiné, méně nákladné a veřejné zdroje nevyžadující způsoby, jak informovat o cestovatelských možnostech. Nesnižuji Vaše zkušenosti, ale dnes tomu může sloužit velice levný internet. Na rozdíl od tehdejší reality festivaly, které by plnily informační funkci, není potřeba pořádat. Koneckonců píšu, že téměř nepřišla ani noha. A to fakt nekecám :)
2) k vyjádření pana Špíny - článek jsem napsal právě proto, že mi naše propojení s Bosnou přijde v tomhle smyslu příliš úzké na to, abychom si mohli dovolit vymezování se. A stím, co popisujete jako logické, se já nemíním smířit. Prostě mi vadí, když se cokoli používá jako PR pro politiky, aniž by to zajímalo veřejnost, která to ale skrze své daně platí. Tady nejde o intelektuální menšinu, která by si osobovala právo hodnotit, co je dobré a co ne /byť je to legitimní/. Jde o to, že se konávají akce, které nikoho nezajímají, ale média z nich vytvoří událost, a poslouží politickému PR. Nezlobte se, já na tom nic, s čím by se mělo počítat, nevidím. Počítám naopak s tím, že se veřejné peníze budou vynakládat účelně. To znamená tak, aby v případě kulturních akcí byli ponejvýše zapojeni ti, kteří jsou v oboru erudovaní. Přitom vše nemusí být "intelektuální ghetto", I tzv. pop má své místo. Pokud ale na festival nepřijde kromě novinářů na úvodní večer ani noha, není to podle mě nic, s čím by se člověk měl automaticky smiřovat. Politici si dělají své PR - no ano - ale proč by mě to mělo zajímat. A proč Vás?
December 2, 2010 v 13.16
is--ought
Tady jsme se asi trochu zbytečně dostali každý na jednu stranu hranice "is--ought".
Když s něčím počítám, neznamená to, že s tím souhlasím. Taky bych radši, aby takovéhle akce ani nebyly, jenom zatím nevím, jak to v současné situaci ošetřit, protože na něčem politici tu PR dělat musejí a budou, ačkoliv třeba nás dva to zrovna nezajímá. Můžeme aspoň na takové akce nechodit, odrazovat od nich, nebo je kritizovat.
Nebo někde existuje účinná regulace, neřkuli prevence politického PR za veřejný peníz?

(Ale kultura je v tom opět spíš okrajová oproti stříhání pásek u dálnic, obchodních center, dětských, seniorských a jiných hřišť, nebo třeba podpisům středočeského hejtmana na všech autobusech, které platí kraj, atd.)