Státní kulturní politika aneb Svatby v domě
Alena ZemančíkováMinistr Besser srovnává řízení ministerstva kultury s vedením středočeského maloměsta. Na pojmu kultura ho zajímá jen, kolik to stojí, a definování národní kulturní identity považuje v současných poměrech za luxus. Vyjadřuje se k tomu, čemu rozumí — ke svatbám.
Po roce 1989 byla společenská vůle k diskusi o Národním divadle. Věnovaly se jí tehdejší Literární noviny pod vedením Vladimíra Karfíka, a také nově vzniklý časopis Svět a divadlo. Chtěli jsme vybočit z hloupého národovectví, ve shodě s obecnou vůlí „vrátit se do Evropy“. Nikde v západní Evropě totiž takový vztah ke svým národním divadlům nemají, tam jsou to divadla s uměleckým programem, který se vyznačuje spíše snahou o postižení všech významných trendů a osobností, než nějakou národně identifikační tendencí. Málokdo si dnes už vzpomene na spor o to, zda se mají opery v Národním hrát v originálních jazycích, zda tu má vystupovat mezi sólisty většina hostů, zda mají být angažováni herci z alternativních divadel (tehdejší mistři naší národní činohry říkali „ze sklepů“ a někteří kvůli tomu odešli).
Debata nepřinesla žádný zformulovaný závěr, a některé věci prostě samy nastaly a v rámci návratu do Evropy jsme si na ně zvykli. Je to tak v pořádku — debata o jazyk, jímž se má zpívat v opeře, je nám dnes už většinou směšná, ostatně na zahraničních scénách se také Rusalka zpívá česky a Její pastorkyňa moravsky.
V Národním divadle se také čas od času děje něco jiného než divadlo, například se tu filmuje. Nemám na mysli jenom Formanova Amadea, ale také například dlouhý dokument Karla Vachka, jehož filozofující otázky jsou kladeny na pozadí zkoušení Smetanova Dalibora v režii J.A.Pitínského. Připomínám, že v tomto dokumentu se například v divadelní lóži vyskytovala živá prasata a nikomu to nevadilo — nikdo o tom totiž nevěděl a ani po zhlédnutí filmu jsem nezaznamenala žádný protest. To už víc protestů bylo proti oné Pitínského inscenaci Dalibora. Na tom je vidět, jak je to všechno složité a jak v otázce Národního divadla nemáme jasno.
dospěla jsem k názoru, že to snášíme mimo jiné proto, že jsme banda individualistických nesolidárních a zabedněných pitomců, kteří neumějí rozlišit podstatné od nepodstatného a malý úspěch a výdělek na místním písečku je nám milejší než - s prominutím - národní kultura. Po celou normalizaci, kdy jsem pracovala v lese a uklízela a prodávala ve venkovském krámě, jsem toužila po tom, moci pracovat v kulturní instituci. Po převratu jsme se toho dočkala a mám s tím s pokračujícím časem stále horší zkušenosti.
Nevím, proč se tak nemáme rádi, proč se tak málo respektujeme, proč je tak těžké - a vlastně nemožné, po tolika letech- dobrat se společného postupu. Máme malé sebevědomí - ale kdo nám to udělal?
Kromě toho pozoruji trend poslední doby, podle kterého jsou do nejvyšších funkcí dosazováni lidé ne ku prospěchu instituce, kterou mají řídit, ale proti lidem, kteří v ní pracují. Náš někdejší později odvolaný rozhlasový ředitel Kasík nasadil Barboru Tachecí na lidi v Radiožurnálu, ministr Rieldelbauch pak Kasíka nasadil na lidi ve filharmonii - někdy to dotyčného smete, ale když stojí na nejvyšším postu a má politickou podporu, nepohne s ním nic. A tak je řízen i celý stát naší současnou vládou - ministr kultury je nasazen na kulturu, ministr životního prostředí je nasazen na ekology, ministr práce a sociálních věcí na chudé a nezaměstnané. Policejní stát to není - ale jako to nazvat?