Nostalgie Erazima Koháka

Vít Klíma

Většina z nás se ráda vrací do dětství. Čas milosrdně zahladil negativa a zanechal nám v paměti jen hezké vzpomínky. Plně to platí i o sociálním státu a role sociální demokracie v něm.

Roku 1936 napsal americký novinář Marquis Childs slavnou knihu s titulem „Sweden: The Middle Way“ v níž prezentoval švédskou třetí cestu mezi dvěma extrémy, představovanými tehdy Spojenými státy a Sovětským svazem. Švédsko bylo zemí, která účinně spojila rovnostářskou redistribuci s demokratickou vnitřní politikou. Přinejmenším od třicátých let minulého století bylo Švédsko pro celý svět ukázkovým příkladem sociálního státu. V šedesátých letech se vydávají po této trajektorii i dvě největší evropské velmoci Německo a Francie. Programem, k jehož prosazování dospěla v té době SPD a další sociálnědemokratické strany, byl sociální kompromis nazývaný „stát blahobytu“ nebo „sociální stát“.

Jinou trajektorii třetí cesty propagoval později Tony Blair ve Velké Británii. Blair argumentoval tím, že strana by měla jít vlastní střední cestou, a to ne mezi kapitalismem a komunismem, ale mezi někdejším sociálnědemokratickým programem znárodňování klíčových odvětví ekonomiky a ničím neomezovanou nadvládou trhu. Když dnes dala Labour Party přednost Edu Milibandovi před jeho starším bratrem Davidem, jedním z klíčových spojenců Tonyho Blaira, v Británii i jinde to interpretovali jako zavržení Blaira a návrat k o něco víc sociálnědemokratické (více švédské?) Labour Party. Ed Miliband nicméně o pár dní později v prvním projevu na labouristické konferenci změnil své stanovisko a znovu potvrdil „centristickou“ orientaci strany. Své vystoupení ovšem vylepšil narážkami na důležitost „férovosti“ a „solidarity“. A řekl: „Musíme odhodit staré myšlení a postavit se za ty, kdo jsou přesvědčeni, že život je víc než poslední řádka finanční bilance.“

×
Diskuse
ON
October 15, 2010 v 9.35
Několik poznámek
1) Sociální stát není jen dítětem sociální demokracie, v Německu po válce dostal mocný impuls od otce tzv. sociálně-tržního hospodářství Ludwiga Erharda (sociální konzervativec).
2) Sociální stát má mnoho podob, neexistuje jeden jediný model. V odborné literatuře jsou kategorizovány různé modely: skandinávský, britsko-holandský, středoevropský (Rakousko, Německo), jihoevropský (Řecko, Španělsko, Itálie), a i mezi nimi existují rozdíly.
3) Každá forma má své výhody a své nevýhody, a každá se nějak vyvíjí, přizpůsobuje. K přizpůsobení došlo i ve Švédsku již pod taktovkou sociální demokracie a to s ohledem na zdejší kulturně-politický kontext. (Proto když vznikly diskuse o „třetí cestě“, Švédy to moc nezajímalo.)
4) Ve Švédsku a Skandinávii obecně byl sociální stát nejvíce spojen se sociální demokracií, ale jeho základní principy přijala většina zdejších stran. Proto, když socdem zrovna zde volebně prohrává, není to ještě nutné výraz porážky sociálního státu. Ve Švédsku platí, více než kde jinde, Dahrendorfovo vymezení hlavního proudu ve dvacátem století: „všichni jsme koneckonců sociálními demokraty, protože je asi těžké jim nebýt“ (volná citace).
5) V posledních desetiletích je sociální stát, resp. veřejné rozpočty, na kterých stojí, pod silným tlakem nadnárodního kapitálu, jehož součástí je, zjednodušeně řečeno, sociální a daňový dumping v zájmu větší konkurenceschopnosti. Tento tlak má svou ideologii v neoliberalismu a emisary v národních neoliberálních vládách. Ta dnešní česká patří k nejdrsnějším.
6) Tomuto tlaku nedokáže sociální demokracie účinně čelit. Hlavní problém vidím v tom, že zatímco tlak na sociální stát je nadnárodní, strategie proti tomu zůstávají beznadějně národní a tudíž defenzivní. Účinná obrana a rozvíjení sociálního státu, který dokáže opět skloubit svobodu a solidaritu (ale také rovnost a spravedlnost), může přijít jen z nadnárodní úrovně. V Evropě jde v prvé řadě o to, prosadit tuto obranu (ale rozvoj) v Evropské unii přijetím nepřekročitelných standardů v oblasti fiskální, daňové a sociální politiky, a to jako výraz obecnější strategie – udržení evropského sociálního modelu. To se zatím nedaří. Pokud toto sociálnědemokratické a sociálně liberální strany a s podporou nespokojené občanské společnosti nedokážou, pak bude se sociálním státem opravdu konec. A obávám se, že jej nenahradí něco lepšího a bude definitivně platit „lépe už bylo“.
SH
October 30, 2010 v 10.17
Přežitek.
Všechny koncepce sociálního státu jsou v globalizovaném světě nadvlády korporací zastaralým přežitkem z jednoho prostého důvodu, jsou neufinancovatelné. Jedinou možností je globální světovláda, která zbaví nadvlády finanční oligarchii a především její majetek převede pod pravomoc opravdových lidových vlád.